پست

January 18, 2025
13:22 شنبه، 29ام دیماه 1403
کد خبر: 183166

نکاتی که قبل از ارسال مرسولات باید بدانید

منبع: ایسنا

امروزه نیاز به جابه‌جایی سریع کالاها و مرسولات بیش از گذشته احساس می‌شود که ارسال از طریق پست از جمله روش‌های مطمئن و البته آسان برای جابجایی مرسولات محسوب می‌شود. اما لازم است فرستنده و گیرنده پیش از ارسال و دریافت مرسوله خود، نسبت به نکاتی مانند نشانی، زمان انجام فرایند پستی و سایر موارد آگاهی داشته باشند.

توصیه می‌شود شهروندان برای ارسال مرسوله حتی المقدور از لفاف‌های استانداردی که در دفاتر پستی به فروش می‌رسد استفاده کنند، زیرا محل الصاق تمبر و درج نشانی بر روی این لفاف‌ها مشخص شده است.

بهتر است گوشه سمت راست بالای پاکت را به الصاق تمبر نامه عادی اختصاص دهند. از آنجاکه محل درج نشانی گیرنده، قسمت پایین سمت راست بزرگترین ضلع مرسوله است باید نشانی گیرنده را خوانا و دقیق، همراه با نام شهر/ روستای مورد نظر(در صورت لزوم با ذکر نام استان) و کد پستی گیرنده نوشته شود.

در صورتی که مقصد مرسوله یک کشور خارجی است؛ نشانی گیرنده باید پس از ذکر نام کشور مورد نظر و به زبان انگلیسی، فرانسه یا زبان کشور مقصد نوشته شود؛ نشانی مرسولات خارجه می بایست حتماً با قلم سیاه در زمینه سفید چاپ شود.

پس از انجام مراحل اولیه و ارسال مرسوله مورد نظر اگر مرسوله مفقود شد فرستنده می‌تواند با مراجعه به اداره پست مبدأ سرنوشت مرسوله ثبتی خود را پیگیری کرده و در صورت مفقودی یا آسیب دیدگی، مطابق مقررات، درخواست جبران خسارت کند.

دلیل برگشت مرسولات چیست؟

بررسی‌ها حاکی از آن است نشانی و نحوه صحیح نوشتن آن از اهمیت بسیاری برخوردار است؛ بنابراین اگر مرسوله پستی برگشت داده می‌شود می‌تواند یکی از دلایل آن نقص نشانی گیرنده باشد. در واقع مرسولات پستی که به دلایلی مانند نقص نشانی گیرنده، عدم مراجعه گیرنده برای دریافت مرسوله ثبتی، نقل مکان گیرنده، شناخته نشدن گیرنده در نشانی مندرج روی مرسوله، فوت گیرنده و مانند آن توزیع نشود؛ به فرستنده عودت داده می‌شود.

برای تحویل مرسولات ثبتی، پستچی به نشانی گیرنده مراجعه می‌کند و چنانچه گیرنده به هر دلیلی در نشانی درج روی مرسوله حضور نداشته باشد، پستچی اقدام به صدور اطلاعیه می‌کند و به اطلاع گیرنده محترم می‌رساند در روز و ساعت مشخصی مجدداً جهت تحویل مرسوله اقدام کند. در صورتی که در مراجعه بعدی نیز تحویل مرسوله مقدور نشد، پستچی اقدام به صدور برگ اطلاعیه مجدد کرده و از گیرنده تقاضا می کنمد تا به نشانی مشخص شده اداره پست مراجعه و نسبت دریافت مرسوله خود اقدام کند. این اطلاعیه ورود در صندوق پستی مکان و یا در هر محل دیگر در دسترس گیرنده، قرار داده می‌شود.

چه مدت طول می‌کشد تا یک نامه عادی به مقصد برسد؟

اگر نشانی به طور دقیق، همراه با کد پستی روی پاکت نامه درج شده باشد، زمان تحویل نامه‌های عادی درون شهری ۲۴ تا ۴۸ ساعت و بین شهری ۴۸ تا ۷۲ ساعت خواهد بود؛ البته این مدت، به زمان انداختن نامه در صندوق بستگی دارد که ساعت تخلیه صندوق پستی سطح معابر بر روی این صندوق ها درج شده است.

در این بین اگر صاحب مرسوله تمایل به اطلاع از وضعیت مرسوله خودداشته باشد باید برای رهگیری مرسولات ثبتی قبض رسید یا شماره بارکد مرسوله را در اختیار داشته باشد و پس از آن به نشانی tracking.post.ir مراجعه و با ورود شماره بارکد مرسوله در باکس مربوطه اقدام به رهگیری مرسولات در تمام مراحل قبول، رهسپاری و توزیع کند. برای اطلاع از روش های پیگیری مرسوله می توانید به این لینک مراجعه کنید.

از بیمه مرطولات پستی چه می‌دانید؟

بیمه یک اقدام تخصصی است که توسط بیمه‌گذارها و شرکت‌های بیمه انجام می‌شود اما شرکت ملی پست حق تعهد جبران خسارت را بر اساس شرح خدمات و SLA که با مشتریان دارند، پرداخت می‌کند، بنابراین به آن تعهد جبران خسارت گفته می شود. این تعهد در جایی به کار می‌رود که به مرسوله خسارتی وارد، مفقود شود یا با تأخیر به دست گیرنده برسد.

بنابراین اگر فرستنده کالا مرسوله‌ای به ارزش کمتر از دو میلیون تومان به پست تحویل می‌دهد در این صورت گیرنده می‌تواند در شرایطی که به مرسوله او آسیبی وارد شده باشد تا سقف دو میلیون تومان غرامت دریافت کند. اما اگر مرسوله‌ای که تحویل پست می‌شود مانند موبایل ارزشی بیش از دو میلیون تومان داشته باشد گیرنده یا فرستنده ارزش کالای خود را اظهار می‌کند دو دهم درصد از ارزش کالا را به عنوان جبران خسارت دریافت می‌شود و بعد زمانی که اتفاقی رخ دهد به اندازه جبران خسارتی که مطرح شد پرداخت خواهد شد.

برای پیگیری دریافت بیمه روش‌های گوناگونی وچود دارد که یکی از آن مراجعه به نزدیک ترین دفتر پستی و ارائه مستندات است و پس از شرکت ملی پست پس از بررسی به مدت یک هفته مبلغ را به شهروند پرداخت میکند.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.