اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

January 19, 2025
11:25 یکشنبه، 30ام دیماه 1403
کد خبر: 183249

گوگل سهم خود از بازار جهانی جست و جو را از دست می‌دهد

منبع: ایسنا

در یک تحول غیرمنتظره، سهم گوگل از بازار جهانی جست و جو، در سه ماهه پایانی سال ۲۰۲۴، به زیر ۹۰ درصد سقوط کرد.

داده‌های استات کانتر نشان داد سهم گوگل از بازار جهانی موتورهای جست و جوی اینترنتی، برای نخستین بار از سال ۲۰۱۵، به زیر ۹۰ درصد کاهش یافت.

سهم گوگل در اکتبر به ۸۹.۳۴ درصد، در نوامبر به ۸۹.۹۹ درصد و در دسامبر، به ۸۹.۷۳ درصد کاهش یافت. آخرین باری که سهم بازار گوگل در یک فصل، به زیر ۹۰ درصد رسید، سال ۲۰۱۵ بود که سهم این غول اینترنتی، به ۸۹.۶۲ درصد در ژانویه، ۸۹.۴۷ درصد در فوریه و ۸۹.۵۲ درصد در مارس رسید.

به نظر می‌رسد سهم بازار جست و جوی گوگل در اکثر مناطق به جز آسیا، نسبتا ثابت است که علت اصلی افت کلی سهم بازار گوگل بوده است.

سهم گوگل از بازار جست و جوی آمریکا، در نوامبر به ۹۰.۳۷ درصد رسید، اما در دسامبر به ۸۷.۳۹ درصد کاهش یافت. سهم بازار این موتور جست و جو در ماه‌های دیگر سال ۲۰۲۴، در آمریکا تقریبا ثابت بود و بین ۸۶ تا ۸۸ درصد متغیر بود.

گوگل که در یک دهه گذشته، سهم ۹۰ تا ۹۲ درصدی در بازار جست و جو داشته است، در دو سال گذشته، به دلیل مفید نبودن نتایج جست و جو، مدام مورد انتقاد قرار گرفته است.

استات کانتر، عمدتا موتور جست و جوی بینگ مایکروسافت، یاندکس، یاهو و بایدو را رصد می‌کند اما گروه دیگری به نام «سایرین» دارد که شامل موتورهای جست و جویی مانند داک داک گو و اکوزیا است.

بر اساس گزارش «سرچ انجین لند»، بینگ، یاندکس و یاهو، بخشی از سهم از دست رفته گوگل را تصاحب کردند. بینگ مایکروسافت با سهم پایین چهار درصد در پنج ماه آخر سال ۲۰۲۴، در رتبه دوم قرار گرفت.

گوگل همواره با اعتراض رقیبانش در خصوص استفاده از قدرتش برای سرکوب رقابت در سراسر اینترنت روبرو بوده است. آنچه که به عنوان یک پروژه تحقیقات کالج در اواخر دهه ۱۹۹۰ شکل گرفت، اکنون حدود ۱۰۰ میلیارد دلار در سال درآمدزایی دارد. این موتور جست و جو درباره سرنوشت هزاران کسب و کار آنلاین تصمیم می‌گیرد و توسعه فعالیت گوگل به بخش ایمیل، ویدیوی آنلاین، نرم افزار تلفن هوشمند، نقشه‌ها، رایانش ابری، خودروهای خودران و سایر اشکال تبلیغات دیجیتالی را تامین مالی کرده است.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.