اینترنت و شبکه

خبر اول

فناوری اطلاعات

January 20, 2025
14:54 دوشنبه، 1ام بهمنماه 1403
کد خبر: 183415

اولویت کاربران ایرانی در استفاده از اینترنت

منبع: دیجیاتو

کاربران ایرانی قبل از خواب و بعد از بیدار شدن، پیش از هر کاری به شبکه‌های اجتماعی سر می‌زنند.

«یکتانت» در دومین روایت خود از بازاریابی دیجیتال در ایران، فصلی مجزا را به نتایج یک مطالعه پیمایشی درباره رفتار کاربران ایرانی در فضای آنلاین اختصاص داده است. داده‌های این پیمایش که با مشارکت 1100 نفر به دست آمده نکات قابل توجهی را از حضور پر رنگ اینترنت و شبکه‌های اجتماعی در نسل‌های مختلف و تفاوت آن میان زنان و مردان آشکار می‌کند.

بر اساس گزارش یکتانت از این مطالعه که شرکت «تحقیقات بازار امروز» (emrc) اجرا کرده، کاربران ایرانی به طور متوسط 4 ساعت از زمان خود را روزانه در اینترنت سپری می‌کنند.

مرورگر غالب در میان همه کاربران، کروم است و کم‌تر از 20 درصد کاربران از مرورگر سامسونگ یا مرورگرهای دیگر استفاده می‌کنند. بیشترین هدف افراد برای رجوع به اینترنت و شبکه‌های اجتماعی پیگیری امور بانکی، پیگیری اخبار و خرید کردن است و آشنایی با افراد جدید و کسب درآمد در ردیف‌های آخر قرار می‌گیرد. هرچند که بین مردان و زنان درباره دلایل استفاده از اینترنت تفاوت‌هایی وجود دارد.

نقش تفاوت‌های بین نسلی در استفاده از اینترنت و شبکه‌های اجتماعی
علاوه بر جنسیت، سن کاربران نیز عامل تأثیرگذاری در دلیل رجوع به اینترنت و شبکه‌های اجتماعی بوده است. با نگاه به آمارهای این بخش می‌توان شاهد تفاوت‌های نسلی در اولویت‌گذاری کاربران برای سپری کردن زمان در اینترنت نیز بود.

نکته جالب توجه در این پیمایش، فعالیت‌های پیش از خوابیدن و فعالیت‌های پس از بیدار شدن کاربران است. به طوری که سر زدن به شبکه‌های اجتماعی و پیام رسان‌ها به طور متوسط اولین کار کاربران در ابتدای روز و آخرین کار آنها پیش از خواب است. در این میان، نسل Z یعنی دو گروه سنی 14 تا 18 سال و 19 تا 27 سال، پرچم‌دار این رفتار هستند. آنها بیش از کاربران بزرگ‌تر از خودشان به عنوان فعالیت جانبی هنگام تماشای فیلم و سریال، با دیگران چت می‌کنند.

بر اساس این مطالعه که نتایج آن در دومین گزارش جامع بازاریابی دیجیتال یکتانت آمده است، پیام‌رسان‌های تلگرام، ایتا و واتس‌اپ، سه برنامه اصلی کاربران هستند اما همچنان بین نسل‌های مختلف، اقبال نسبت به پیام رسان‌ها متفاوت است. همین تفاوت درباره میزان استفاده از سوپر اپلیکیشن‌ها نیز قابل مشاهده است و اسنپ، ایرانسل من و روبیکا بیشترین اختلاف را از نظر میزان استفاده بین نسلی دارند.

همانطور که گفته شد، خرید اینترنتی یکی از مهمترین دلایل استفاده از اینترنت در میان کاربران ایرانی بوده است. در مطالعه پیمایشی مورد نظر، خرید آنلاین در سه سطح تمایل به خرید، تحقیق پیش از خرید و انجام خرید بررسی شده است و در هر کدام از سطوح، نسل‌های مختلف رفتارهای متفاوتی از خود نشان داده‌اند. با اینکه بخش اعظم کاربران پیش از خرید، حتماً در اینترنت تحقیق می‌کنند اما نسل Z عملگراتر است و بیش از سایرین در نهایت واقعاً دست به خرید آنلاین می‌زنند.

یک تفاوت بین نسلی دیگر نیز در این بخش از گزارش آمده است: میزان روبرو شدن با تبلیغات برندها و باور پذیری آنها. برای سنین بالاتر، همچنان تلویزیون کانال اصلی مواجهه با تبلیغات است در حالی که برای نسل Z شبکه‌های اجتماعی اصلی‌ترین کانال مشاهده تبلیغات است. از سوی دیگر، سهم کسانی که به طور متوسط، هیچ کدام از کانال‌های تبلیغاتی را باورپذیر ارزیابی نمی‌کنند در نسل X بیشتر از گروه‌های سنی کوچکتر است. با این حال، همین نسل نیز در صورت باور کردن تبلیغات، به تلویزیون بیشترین امتیاز را می‌دهند و نسل Z تبلیغات شبکه‌های اجتماعی را بیشتر از سایر رسانه‌ها باور می‌کنند.

دومین روایت یکتانت از بازاریابی دیجیتال در ایران شامل داده‌های مهمی از صنعت دیجیتال مارکتینگ در ایران 1402 است؛ در این گزارش مجموعه‌های مختلفی در کنار یکتانت برای تهیه و جمع‌آوری داده‌ها و نیز انجام مطالعات پیمایشی همراه شده‌اند: شرکت پژوهش بازار رسانه امروز (emrc)، زلکا، جریان، کافه بازار، سیب اپ، ادیوری، تریبون، فرست ادز، نجوا و جاب ویژن.

نسخه کامل گزارش را می‌توانید از اینجا دانلود کنید.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.