دادها نشان میدهند ۸۰ درصد کاربران از فیلترشکن استفاده میکنند
پژوهشهای مجلس نشان میدهد ۸۰ درصد کاربران از فیلترشکن استفاده میکنند و یکسوم آنها اصلاً از سرعت اینترنت خود رضایت ندارند.
مرکز افکارسنجی ملت مرکز پژوهشهای مجلس دادههای گزارشی از دیدگاههای مردم درباره خدمات الکترونیکی و اینترنتی دولت را منتشر کرده است. بر اساس این دادهها یکسوم کاربران اصلاً از سرعت اینترنت خود راضی نیستند و ۸۰ درصد آنها از فیلترشکن استفاده میکنند.
مرکز افکارسنجی ملت مرکز پژوهشهای مجلس این نظرسنجی را در آذر سال ۱۴۰۳ انجام داده و ۱۱۰۰ پرسشنامه را بهصورت تلفنی گردآوری کرده است و هدف آن سنجش دیدگاه و استفاده مردم از خدمت الکترونیکی و اینترنتی دولت بوده است.
بر اساس دادههای این گزارش حدوداً یکسوم کاربران (۳۴٫۵ درصد) اصلاً از سرعت اینترنت خود راضی نیستند. همچنین ۴۳٫۲ درصد به میزان کم و ۲۲٫۲ درصد تا حد زیاد یا خیلی زیادی از سرعت اینترنت رضایت دارند. به نظر میرسد بر اساس دادههای بهدستآمده با افزایش متوسط هزینه ماهانه خانوار، نارضایتی از سرعت اینترنت بیشتر میشود.
درصد رضایت کاربران از سرعت اینترنت
این گزارش نشان میدهد ۱۷٫۹ درصد از کاربران که در محدوده محل سکونتشان همیشه اینترنت در دسترس است، از سرعت آن رضایت دارند و ۱۵ درصد از کاربرانی که همیشه به اینترنت دسترسی دارند، اصلاً از سرعت آن راضی نیستند.
سنجش دیدگاه مردم درباره خدمات اینترنتی دولت نشان میدهد ۴۹٫۴ درصد از کاربران اینترنت از فیلترشکن رایگان و ۳۰٫۳ درصد از فیلترشکن پولی استفاده میکنند. ۱۸٫۹ درصد کاربران اینترنت هم اعلام کردهاند اصلاً از فیلترشکن استفاده نمیکنند. بر اساس دادههای این گزارش با افزایش سن، استفاده نکردن از فیلترشکن هم بیشتر میشود و ساکنان روستاها در مقایسه با شهرنشینان کمتر از فیلترشکن استفاده میکنند.
نمودار نوع فیلترشکن مورد استفاده کاربران اینترنت
۲۶٫۷ درصد پاسخدهندگان این نظرسنجی در پاسخ به سؤال «به نظر شما دولت آقای پزشکیان چقدر میتواند فیلترینگ و محدودیت شبکههای اجتماعی را رفع کند؟» احتمال این موضوع را کم دانستهاند. با این حال ۳۱٫۷ درصد از کاربران اینترنت باور دارند دولت چهاردهم تا حد «زیاد یا خیلی زیادی» میتواند محدودیت شبکههای اجتماعی را برطرف کند.
تجربه کاربران در استفاده از خدمات دولت
آمارهای گزارش مرکز پژوهشها نشان میدهد ۵۹٫۲ درصد پاسخدهندهها کارهای اداری و دولتی خود را بهصورت حضوری انجام میدهند و ۳۰٫۱ درصد آنها این خدمات را بهصورت اینترنتی انجام میدهند. ۱۰٫۲ درصد از افراد هم از دیگران میخواهند تا این کارها را برای آنها انجام دهند. بر اساس دادهها افرادی که تحصیلات زیردیپلم دارند بیشتر از سایر افراد بهصورت حضوری به ادارات مراجعه میکنند و افرادی که تحصیلات دانشگاهی دارند، کارهای اداری خود را بیشتر بهصورت اینترنتی انجام میدهند.
نمودار نحوه انجام کارهای اداری توسط مردم
۳۸٫۹ پاسخدهندهها در پاسخ به سؤالی درباره توانایی و مهارتهای لازم برای انجام کارهای اداری بهصورت اینترنتی، توانایی خود را کم ارزیابی کردهاند و ۱۱٫۸ درصد اعلام کردهاند اصلاً مهارت این کار را ندارند. علاوه بر این، ۴۴٫۸ درصد مردم پیچیدگی انجام کارهای اداری بهصورت اینترنتی را کم میدانند و ۴۰٫۶ درصد این موضوع را «زیاد یا خیلی زیاد» عنوان کردهاند.
نمودار پیچیدگی انجام اینترنتی امور اداری از نظر مردم
چالشهای دفاتر خدمات الکترونیکی
دادههای گزارش مرکز افکارسنجی ملت نشان میدهد نشان میدهد ۷۲٫۶ درصد از مراجعهکنندگان به یکی از دفاتر پلیس +۱۰، پیشخوان دولت، پیشخوان قوه قضائیه یا خدمات الکترونیک شهر بیان کرده کردهاند که با کندی و قطع شدن سیستمها مواجه شدهاند. علاوه بر این ۶۷۳۹ درصد از آنها با درخواست کپی از مدارک هویتی خود مواجه شدهاند.
چالشهای دفاتر الکترونیک از نظر مراجعان
متن کامل گزارش مرکز افکارسنجی مرکز پژوهشهای مجلس را اینجا بخوانید.