تلفن همراه

فناوری‌های پوشیدنی

March 14, 2025
14:42 جمعه، 24ام اسفندماه 1403
کد خبر: 188181

تصمیم گوگل برای توسعه عینک هوشمند

منبع: زومیت

گوگل بیش از یک دهه پیش توسعه عینک‌های هوشمند را آغاز کرد. اما متاسفانه، این ایده بلندپروازانه در آن زمان به نتیجه نرسید. برخی می‌گویند که گوگل کمی جلوتر از زمان خود بوده است. اما به نظر می‌رسد که یک بازگشت قاطع پیش رو داریم.

گوگل در مراحل پیشرفته بحث برای تصاحب شرکت AdHawk Microsystems است. این شرکت متخصص فروش فناوری ردیابی چشم کامل است که در حال حاضر به شکل یک ابزار پوشیدنی در دسترس قرار دارد.

به نقل از دیجیتال‌ترندز، به گفته افراد مطلع، غول فناوری گوگل قصد دارد این استارت آپ کانادایی را به قیمت ۱۱۵ میلیون دلار خریداری کند. جالب اینجاست که متا که در حال حاضر با محصولاتی مانند آریا، اوریون و متا ری‌بن وارد عرصه عینک‌های هوشمند شده است، قصد داشت در سال ۲۰۲۲ این شرکت را بگیرد.

چرا AdHawk یک هدف مناسب است؟

شرکت اسیلور لوکساتیکا (Essilor Luxottica) که برند ری‌-بن (Ray-Ban) را زیر مجموعه خود دارد از سرمایه‌گذاران AdHawk است. ری‌بن عینک‌های هوش مصنوعی مجهز به دوربین محبوبی را با همکاری متا ساخته است. سایر سرمایه گذاران در AdHawk عبارتند از اچ‌پی‌ (HP)، سامسونگ و اینتل (Intel).

فراتر از شرکای سرمایه گذار، آنچه مهم است، پیشینه فناوری است. در سال ۲۰۲۴، Mindhawk عینک هوشمند MindLink Air مجهز به فناوری ردیابی چشم را معرفی کرد.

نیل سارکار (Neil Sarkar)، مدیرعامل AdHawk می‌گوید: ما از آن برای اسکن پرتوی نور در سراسر چشم کاربر هزاران بار در ثانیه استفاده می‌کنیم و سپس انعکاس‌های آن را برای مدل‌سازی انواع چیزهای مختلف در مورد چشم‌های کاربر ثبت می‌کنیم.

ردیابی چشم یکی از اجزای اصلی تجهیزات واقعیت تعمیم‌یافته XR) است، به ویژه آنهایی که دارای برنامه‌های واقعیت افزوده فراگیر هستند. اپل یک سیستم ردیابی چشم پیچیده را روی هدست ویژن پرو خود پیاده‌سازی کرده است. عینک هولوگرافی متا به نام اوریون نیز بر یک سیستم پیشرفته ردیابی چشم تکیه دارد.

گوگل جاه طلبی‌های خود را پنهان نمی‌کند

در چند سال اخیر، گوگل چشم‌انداز اجمالی قابل توجهی از نحوه ادغام هوش مصنوعی در زندگی روزمره ما ارائه کرده است. یکی از این ایده‌های جاه‌طلبانه در عینک‌های هوشمند نهفته است.

سال گذشته، مجیک لیپ قراردادی با گوگل برای پیاده‌سازی اپلیکیشن‌های هوش مصنوعی جمینای (Gemini AI)، پروژه آسترا (Project Astra)، واقعیت تعمیم یافته اندروید (Android XR) و گوگل پلی (Google Play) روی یک عینک هوشمند واقعیت افزوده امضا کرد.

بازار نیز برای ورود گوگل آماده است. بازیکنانی مانند Solos، RayNeo و TCL در چند سال گذشته مجموعه‌ای از عینک‌های هوشمند را به فروش رسانده‌اند.

شاید گوگل شانس خود را از دست داده باشد و ورود رسمی آن به بازار عینک‌های هوشمند هنوز بلاتکلیف مانده و دیر شده باشد. اما اهداف تجاری آن نشانه واضحی از این است که عینک‌های هوشمند جزو برنامه‌های آینده این شرکت هستند.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.