هوش مصنوعی

March 16, 2025
17:54 یکشنبه، 26ام اسفندماه 1403
کد خبر: 188485

قابلیت جستجوی چت‌بات‌ها در 60 درصد مواقع اطلاعات نادرست ارائه می‌دهد

منبع: دیجیاتو

مطالعه جدید نشان می‌دهد ابزار جستجوی چت‌بات‌های هوش مصنوعی در 60 درصد مواقع اشتباه می‌کنند. برخی مدل‌ها حتی تا 94 درصد خطا دارند.

پژوهش جدیدی که مرکز روزنامه‌نگاری دیجیتال «Tow» در دانشگاه کلمبیا انجام داده است، نشان می‌دهد مدل‌های هوش مصنوعی مجهز به قابلیت جستجو در اینترنت به میزان نگران‌کننده‌ای اطلاعات نادرست ارائه می‌دهند. محققان 8 مدل مختلف ازجمله ChatGPT Search و گوگل Gemini را بررسی کردند و دریافتند درکل، این ابزارها بیش از 60 درصد سؤالات را اشتباه پاسخ می‌دهند.

طبق گزارش «Columbia Journalism Review» برای مثال، مدل Perplexity AI که دقیق‌ترین ابزار در این آزمایش‌ها بود، همچنان 37 درصد پاسخ‌های خود را اشتباه ارائه می‌داد. از سوی دیگر، قابلیت جستجوی Grok 3 که متعلق به ایلان ماسک است، با نرخ خطای 94 درصد بدترین عملکرد را داشت.

این مطالعه نشان داد برخلاف موتورهای جستجوی سنتی که کاربران را به منابع معتبر هدایت می‌کنند، ابزارهای جستجوی مبتنی‌بر هوش مصنوعی اطلاعات را پردازش و بازسازی می‌کنند و جریان ترافیک را از منابع اصلی قطع می‌کنند. این ابزارها به‌جای امتناع از پاسخ‌گویی درصورت نبود اطلاعات معتبر، اغلب اطلاعات نادرستی ارائه می‌دهند که قابل‌توجیه به‌ نظر می‌رسند.

علاوه‌براین، پژوهشگران دریافتند برخی مدل‌های پولی حتی از نسخه‌های رایگان نیز عملکرد بدتری داشتند؛ برای مثال، نسخه پولی «Perplexity Pro» که با هزینه 20 دلار در ماه ارائه می‌شود، نسبت به نسخه رایگان خود با اطمینان بالا پاسخ اشتباه بیشتر می‌داد.

یکی دیگر از مشکلات مهم این ابزارها رعایت‌نکردن پروتکل‌های جلوگیری از دسترسی به محتوای ناشران بود؛ برای مثال، نسخه رایگان «Perplexity» توانست مقالاتی را از «National Geographic» استخراج کند، درحالی‌که این ناشر دسترسی به خزنده‌های وب Perplexity را مسدود کرده بود.

دقت قابلیت‌های جستجو با هوش مصنوعی چالشی بزرگ است
علاوه‌براین، حتی زمانی که این ابزارها منابع داده‌های خود را ذکر می‌کنند، اغلب کاربران را به نسخه‌های بازتوزیع‌شده در پلتفرم‌هایی مانند «Yahoo News» هدایت می‌کنند، به‌جای آنکه لینک اصلی مقاله را ارائه دهند. در برخی موارد، این مدل‌ها حتی لینک‌های جعلی تولید می‌کردند که کاربران را به صفحات ناموجود هدایت می‌کرد.

باوجود پیشرفت‌های چشمگیر در فناوری هوش مصنوعی، مدل‌هایی با قابلیت جستجو هنوز مشکلات جدی در دقت و صحت ارائه اطلاعات دارند. ناشران با چالش‌های زیادی روبه‌رو هستند؛ زیرا یا باید اجازه دهند محتوای آنها بدون هدایت ترافیک به وب‌سایتشان استفاده شود یا به‌کلی از این فناوری کنار گذاشته شوند. این موضوع می‌تواند تأثیرات قابل‌توجهی بر صنعت رسانه و نحوه دسترسی کاربران به اخبار معتبر داشته باشد.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.