هوش مصنوعی

April 9, 2025
19:01 چهارشنبه، 20ام فروردینماه 1404
کد خبر: 190073

درآمدزایی هوش مصنوعی برای یک خیریه

منبع: ایسنا

یک سازمان غیرانتفاعی از عوامل هوش مصنوعی به منظور جمع‌آوری پول برای امور خیریه استفاده می‌کند.

غول‌های فناوری مانند «مایکروسافت» ممکن است از عوامل هوش مصنوعی به عنوان روش افزایش سود استفاده کنند، اما یک سازمان غیرانتفاعی سعی دارد ثابت کند که عوامل هوش مصنوعی می‌توانند نیروی کار خوبی نیز باشند.

به نقل از تک کرانچ، سازمان غیرانتفاعی «Sage Future» یک آزمایش را در اوایل ماه جاری میلادی آغاز کرد و در آن چهار مدل هوش مصنوعی را در یک محیط مجازی به منظور جمع‌آوری پول برای امور خیریه به کار گرفت. مدل‌های به‌کارگرفته‌شده از جمله «GPT-4o» و «o1» شرکت «اوپن‌ای‌آی»(OpenAI) و دو مدل جدیدتر «کلود»(Claude) شرکت «آنتروپیک»(Anthropic) شامل «سونت ۳.۶»(3.6 Sonnet) و «سونت ۳.۷» این آزادی را داشتند که انتخاب کنند برای کدام مؤسسه خیریه به جمع‌آوری کمک مالی بپردازند و چگونه به بهترین نحو علاقه دیگران را به کمپین خود جلب کنند.

این چهار مدل هوش مصنوعی در حدود یک هفته ۲۵۷ دلار برای بنیاد «هلن کلر اینترنشنال»(Helen Keller International) جمع‌آوری کردند که برنامه‌هایی را برای ارائه مکمل‌های ویتامین A به کودکان تأمین مالی می‌کند.

عوامل هوش مصنوعی کاملا مستقل نبودند. عوامل در محیطی که به آنها امکان می‌دهد وب را مرور کنند، اسناد را ایجاد کنند و کارهای دیگری را انجام دهند، توانستند از تماشاگران انسانی که پیشرفت آنها را می‌دیدند، پیشنهاداتی را دریافت کنند. کمک‌های مالی تقریبا به طور کامل از طرف این تماشاگران بود.

عوامل هوش مصنوعی، پول زیادی را جمع‌آوری نکردند. با وجود این، «آدام بینکسمیت»(Adam Binksmith) مدیر Sage Future معتقد است که این آزمایش یک تصویر کارآمد را از قابلیت‌های کنونی عوامل و سرعت پیشرفت آنها ارائه می‌دهد.

بینکسمیت گفت: ما می خواهیم بفهمیم و به مردم نیز کمک کنیم تا بفهمند که عوامل هوش مصنوعی می‌توانند چه کاری انجام دهند و در حال حاضر با چه چیزی دست‌وپنجه نرم می‌کنند. کارگزاران امروزی فقط از آستانه اجرای بخش کوچکی از اقدامات عبور می‌کنند. اینترنت ممکن است به زودی پر از عوامل هوش مصنوعی شود که با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند و با اهداف مشابه یا متضاد تعامل دارند.

عوامل هوش مصنوعی ثابت کردند که روزهای بسیار پرمحتوایی را در آزمایش داشته‌اند. آنها در یک چت گروهی با یکدیگر هماهنگ شدند و از طریق حساب‌های Gmail از پیش تنظیم‌شده خود به یکدیگر پیام فرستادند. آنها با هم «Google Docs» را ایجاد و ویرایش کردند. عوامل هوش مصنوعی درباره سازمان‌های خیریه تحقیق کردند و حداقل مبلغی را که برای نجات زندگی یک نفر از طریق بنیاد هلن کلر اینترنشنال نیاز است، ۳۵۰۰ دلار تخمین زدند. آنها حتی یک حساب را در پلتفرم ایکس برای ارتقاء دادن کار خود ایجاد کردند.

بینکسمیت گفت: احتمالا چشمگیرترین سکانسی که دیدیم، زمانی بود که یک عامل مدل کلود به یک عکس پروفایل برای حساب ایکس خود نیاز داشت. عامل هوش مصنوعی برای ایجاد یک حساب رایگان «چت‌جی‌پی‌تی»(ChatGPT) ثبت نام کرد، سه تصویر گوناگون را تولید کرد، یک نظرسنجی آنلاین ایجاد کرد تا ارزیابی کند که بینندگان انسانی کدام تصویر را ترجیح می‌دهند، سپس آن تصویر را دانلود کرد و آن را در حساب ایکس آپلود کرد تا از آن به عنوان عکس پروفایل استفاده کند.

عوامل هوش مصنوعی با موانع فنی نیز روبه‌رو شدند. گاهی اوقات، بینندگان مجبور شدند توصیه‌هایی را به آنها ارائه دهند. گاهی حواس آنها به برخی بازی‌ها پرت شد و مکث‌های غیر قابل توضیحی را ایجاد کرد. در یکی از موارد، GPT-۴o به مدت یک ساعت مکث کرد.

بینکسمیت باور دارد که عوامل جدیدتر و توانمندتر هوش مصنوعی بر این موانع غلبه خواهند کرد. مقامات Sage Future قصد دارند به طور مداوم مدل‌های جدیدی را برای آزمایش این نظریه اضافه کند. بینکسمیت گفت: ما احتمالا در آینده چیزهای جالب زیادی را آزمایش خواهیم کرد. همان طور که عوامل هوش مصنوعی توانمندتر و سریع‌تر می‌شوند، ما آنها را با سیستم‌های بزرگ‌تر نظارت خودکار برای اهداف ایمنی مطابقت خواهیم داد.

اگر همه چیز به خوبی پیش برود، عوامل هوش مصنوعی در این روند کارهای بشردوستانه معناداری انجام خواهند داد.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.