هوش مصنوعی

April 12, 2025
14:43 شنبه، 23ام فروردینماه 1404
کد خبر: 190197

چالش‌های اپل در هوش مصنوعی

منبع: زومیت

نیویورک تایمز در گزارشی اختصاصی از اختلاف داخلی و عدم سرمایه‌گذاری کامل در زیرساخت‌های هوش مصنوعی اپل می‌گوید.
بر اساس گزارش جدیدی از نیویورک تایمز، چالش‌های کنونی اپل با اپل اینتلیجنس و سیری در اوایل سال ۲۰۲۳ ریشه دارند؛ هنگامی‌که جان جیاناندریا، مدیر بخش هوش مصنوعی، برای تهیه‌ی تراشه‌های AI بیشتر به‌منظور توسعه، از تیم کوک، مدیرعامل شرکت، به‌دنبال کسب مجوز بود.

مدیرعامل اپل در ابتدا با دو برابر شدن بودجه‌ی تراشه‌ی تیم موافقت کرد؛ اما گفته می‌شود لوکا ماستری، مدیر ارشد مالی، افزایش بودجه را به کمتر از نصف آن مقدار تقلیل داد و در عوض، تیم را به افزایش بهره‌وری تراشه‌های فعلی ترغیب کرد.

کمبود منابع کافی پردازنده‌ی گرافیکی (GPU) سبب شد تیم هوش مصنوعی اپل برای تأمین توان محاسباتی مورد نیاز، به مذاکره با تأمین‌کنندگانی چون گوگل و آمازون روی بیاورد.

در سال ۲۰۲۳، دیتاسنترهای اپل میزبان حدود ۵۰٬۰۰۰ پردازنده‌ی گرافیکی با عمری بیش‌از پنج سال بودند؛ این تعداد به‌مراتب کمتر از صدها هزار تراشه‌ای به‌شمار می‌رفت که رقبایی نظیر مایکروسافت، گوگل و متا درحال تهیه‌‌شان بودند.

گزارش نشریه‌ی نیویورک تایمز در ادامه به تعارضات مدیریتی درون اپل می‌پردازد و جنگ قدرتی را میان رابی واکر، ناظر بر سیری و سباستین مارینو-مس، از مدیران ارشد تیم نرم‌افزار، روایت می‌کند. طبق شنیده‌ها، این دو بر سر هدایت قابلیت‌های جدید سیری با یکدیگر رقابت داشته‌اند و در نهایت هرکدام بخش‌هایی از پروژه را به‌عهده گرفتند.

پس‌از آنکه آزمایش‌های داخلی نشان داد سیری تقریباً به یک‌سوم درخواست‌ها پاسخ دقیقی ارائه نمی‌دهد، توسعه‌ی اپل اینتلیجنس با تأخیرهای چشمگیری روبه‌رو شد. شرکت کوپرتینویی متعاقباً تأیید کرد که پیاده‌سازی تجربه‌ی شخصی‌سازی‌شده‌تر سیری زمان بیشتری نسبت‌به پیش‌بینی‌ها نیاز دارد و ویژگی‌های مذکور «طی سال آینده» دردسترس قرار خواهند گرفت.

خالق آیفون همچنان برای انتشار نسخه‌ی بهبودیافته‌ی سیری در پاییز سال جاری میلادی برنامه‌ریزی می‌کند. قابلیت‌های جدید سیری درک زمینه‌ی شخصی، آگاهی از محتوای نمایشگر و یکپارچگی بهتر با اپلیکیشن‌ها را در بر می‌گیرد.

ظاهراً برخی مدیران اپل نگرانی خاصی بابت تأخیر سیری ندارند و باور دارند که رقبا هم هنوز هوش مصنوعی را به سطح ایدئال نرسانده‌اند و این امر به اپل زمان کافی برای رفع مشکلات خواهد بخشید.

در پی تأخیر پیش‌آمده، کریگ فدریگی، مدیر ارشد نرم‌افزار، اقدام به سازمان‌دهی مجدد مدیران کرد؛ او مسئولیت سیری جدید را از جیاناندریا سلب و به مایک راکول، سرپرست بخش ویژن پرو، واگذار کرد.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.