اپراتورها

تلفن همراه

April 15, 2025
10:33 سه شنبه، 26ام فروردینماه 1404
کد خبر: 190437

بحران جهانی کاهش درآمد اپراتورها

منبع: ایسنا

صنعت مخابرات جهانی با کاهش درآمد اپراتورهای تلفن همراه مواجه شده است. این روند که از سال‌های گذشته آغاز شده، در سال ۲۰۲۵ شدت بیشتری یافته و اپراتورها را به سمت تغییر مدل‌های کسب‌وکار سوق داده است.

طبق گزارش GSMA درآمد اپراتورهای تلفن همراه در سال ۲۰۲۴ با کاهش ۸ درصدی مواجه شده است. این کاهش ناشی از چند عامل کلیدی از جمله اشباع بازار ارتباطات که تعداد کاربران جدید را کاهش داده و رقابت شدید است که نهایتا منجر به افت قیمت خدمات شده است.

از جمله دیگر عوامل مؤثر می‌توان به افزایش هزینه‌های زیرساختی اشاره کرد که سرمایه‌گذاری در فناوری‌های نوین مانند ۵G را با چالش مواجه ساخته است. همچنین، کاهش درآمد حاصل از خدمات سنتی نظیر تماس صوتی و پیامک که با مهاجرت کاربران به سمت پیام‌رسان‌های اینترنتی، دیگر قابلیت اتکای گذشته را ندارند.

علاوه بر این، صعود هزینه‌های نگهداری شبکه‌های مخابراتی نیز به‌عنوان عاملی تأثیرگذار مطرح است که از یک سو هزینه‌های عملیاتی را افزایش داده و از سوی دیگر، مصرف انرژی را به‌طور قابل‌توجهی بالا برده است.

این عوامل باعث شده‌اند که اپراتورها به دنبال مدل‌های درآمدی جدید باشند تا بتوانند از کاهش درآمدهای سنتی عبور کنند. با کاهش درآمدهای سنتی، اپراتورها به سمت مدل‌های کسب‌وکار فناوری‌محور (Techco) حرکت کرده‌اند. این تحول شامل سرمایه‌گذاری در خدمات ابری و هوش مصنوعی است که به جای تمرکز صرف بر ارتباطات، خدمات ابری، امنیت سایبری و تحلیل داده‌ها را ارائه می‌دهد.

همچنین ورود به حوزه‌های مالی و پرداخت دیجیتال یکی دیگر از راهبردهای جدید است، به‌طوریکه اپراتورهایی مانند MTN و اتصالات به سمت پرداخت‌های موبایلی و کیف پول‌های دیجیتال حرکت کرده‌اند.

همکاری با شرکت‌های فناوری همچون مایکروسافت، گوگل و آمازون نیز به اپراتورها کمک می‌کند تا خدمات دیجیتال را توسعه دهند. علاوه بر این، ارائه مدل‌های درآمدی جدید (XaaS) از طریق خدمات نرم‌افزاری و ابری به‌عنوان سرویس اشتراکی نیز در دستور کار بسیاری از اپراتورها قرار گرفته است.

این تغییرات نشان‌دهنده حرکت اپراتورها از مدل سنتی ارتباطات به مدل فناوری‌محور است که می‌تواند درآمدهای پایدارتر و متنوع‌تری ایجاد کند. تحول اپراتورها به Techco علاوه بر فرصت‌هایی مانند افزایش سودآوری، کاهش وابستگی به درآمدهای سنتی و ورود به بازارهای جدید، چالش‌هایی نیز به همراه دارد.

نیاز به سرمایه‌گذاری در فناوری‌های جدید، رقابت با شرکت‌های فناوری و تغییر فرهنگ سازمانی از جمله موانعی است که اپراتورها برای موفقیت در این مسیر باید بر آنها غلبه کنند و این حکم بر اپراتورهای کشورمان نیز مترتب است.

این تحول در MWC ۲۰۲۵ به‌عنوان یکی از مهم‌ترین موضوعات مورد بحث قرار گرفت و اعلام شد که مدیران ارشد اپراتورها در حال بررسی راهکارهای موفقیت در این مسیر هستند. تحلیلگران معتقدند که موفقیت در مسیر Techco شدن به میزان سرمایه‌گذاری در فناوری‌های جدید و توانایی اپراتورها در ارائه خدمات دیجیتال بستگی دارد.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.