رسانه‌های اجتماعی

April 21, 2025
15:29 دوشنبه، 1ام اردیبهشتماه 1404
کد خبر: 191000

یوتیوب به تولیدمحتوا و افزایش نفوذ ویدیو‌ها کمک می‌کند

منبع: پیوست

در آستانه بیستمین سالگرد فعالیت خود، یوتیوب دیگر تنها یک پلتفرم اشتراک‌گذاری ویدئو نیست؛ این شرکت حالا به‌عنوان یکی از ستون‌های اصلی صنعت رسانه شناخته می‌شود و با بهره‌گیری از جدیدترین فناوری‌های هوش مصنوعی، قصد دارد تجربه تولید و مصرف محتوای ویدئویی را متحول کند.

بلومبرگ، این پلتفرم در تلاش است تا با قابلیت‌های جدید هوش مصنوعی، از ابزارهای هوشمند تولید محتوا گرفته تا دوبله زنده و ترجمه آنی، قابلیت‌هایی را در اختیار تولیدکنندگان محتوای خود بگذارد تا مرزهای نفوذ آنها را تا فراتر از مرزهای زبانی گسترش دهد.

هوش مصنوعی برای دوبله فوری و خودکار
امجد حنیف، یکی از نایب‌روسای یوتیوب، به تازگی در همین باره با فرح مدهت دیدار کرده است‌، یوتیوبری که دنبال‌کنندگان بسیاری به زبان‌های دیگر دارد و بسیاری از مخاطبان او از کره جنوبی، ویدیو‌های عربی او را با زیرنویس دنبال می‌کنند.

حنیف باور دارد که هوش مصنوعی شرکتش به زودی می‌تواند این امکان را در اختیار مدهت بگذارد تا ویدیو‌های خود را به زبان روان کره‌ای دوبله کند و گستره نفوذ خود را افزایش دهد.

دوبله آنی و خودکار یکی از مهمترین قابلیت‌های هوش مصنوعی است که می‌تواند به فراگیری تولیدکنندگان محتوا و دسترسی به مخاطب جهانی کمک کند.

حنیف انتظار دارد که تا پنج سال دیگر، تمامی ویدیو‌های بارگذاری شده در یوتیوب را بتوان به لطف هوش مصنوعی به صورت خودکار به تمامی زبان‌ها ترجمه کرد. هر کلمه درست با صدای همان فرد بازگو می‌شود و لب‌های او نیز همانند یک گوینده بومی تکان می‌خورد.

این یکی از قابلیت‌هایی است که یوتیوب برای ارائه آن به تولیدکنندگان محتوا تلاش می‌کند و به گفته حنیف پس از عرضه این قابلیت «شما یک بار سرمایه‌گذاری می‌کنید و ما به سادگی امکان دسترسی به همه را فراهم می‌کنیم.» او که مدیریت محصولات مربوط به تولیدکنندگان محتوا را برعهده دارد می‌گوید امیدوار است که تمام کاربران از ابزارهای هوش مصنوعی این پلتفرم برای تولید ایده، تصویر، اصلاح و بازاریابی ویدیو استفاده کنند و مهم‌تر از همه اینکه داده‌های مربوط به عملکرد را از ابزارهای این پلتفرم دریافت کرده و بیشتر برای تولید محتوا ترغیب شوند.

این ویژگی‌ها می‌تواند فرصت‌های تازه‌ای برای تولیکنندگان محتوا، به‌ویژه آن‌هایی که تا پیش‌ از این به دلیل موانع زبانی دسترسی چندانی به مخاطبان جهانی نداشند، خلق کند.

خلاقیت منصفانه می‌شود
آزمایش اولیه این پروژه با مشارکت صدها هزار تولیدکننده محتوا آغاز شده و در نمونه اولیه، زبان انگلیسی به هشت زبان دیگر و برعکس ترجمه می شود. آمار اولیه نشان می‌دهد که بیش از ۴۰ درصد از زمان تماشای این ویدئوها متعلق به نسخه‌های دوبله‌شده است.

کریستن اوستلین، از مدیرانی که بر ای نقابلیت نظارت دارد، می‌گوید یوتیوب در سال ۲۰۲۵ «اهداف بسیار بزرگی» برای توسعه این بخش از تلاش‌های خود دارد. این شرکت همچنین در حال آزمایش قابلیت دیگری به صورت محدود‌تر است که صدای فرد را برای دوبله شبیه‌سازی می‌کند و این شرکت حتی ترفند‌های تغییر حرکت لب‌ها برای همخوانی با گفتار را نیز تحت بررسی دارد.

یوتیوب حتی ممکن است به زودی از این فناوری برای ویدیو‌های آرشیو شده یا حتی کلیپ مربوط به سلبریتی‌های مرده استفاده کند. اولستین می‌گوید «همه این احتمالات وجود دارد.»

هوش مصنوعی در خدمت تولید، ویرایش و تحلیل محتوا
یوتیوب همچنین در تلاش است تا مجموعه‌ای کامل از ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی را برای تسهیل فرآیند تولید و مدیریت ساده‌تر، سریع‌تر و هوشمندتر محتوای ویدئویی در اختیار کاربران بگذارد. این ابزارها موضوعاتی همچون ایده‌پردازی برای ویدئو، تولید خودکار بخش‌هایی از ویدئو، ویرایش هوشمند، پیشنهاد پاسخ برای نظرات کاربران و ارائه تحلیل‌های دقیق‌ از عملکرد ویدئو را شامل می‌شوند.

در واقع، فلسفه کلی این رویکرد آن است که کاربران تنها یک‌ بار محتوا تولید کنند و هوش مصنوعی مسئول گسترش، بومی‌سازی و بازاریابی آن باشد.

برای تحقق این هدف، جمنای، مدل‌های زبانی پیشرفته گوگل، شرکت مالک یوتیوب، با استفاده از مقدار نامشخصی محتوای یوتیوب آموزش دیده تا بتوانند خدمات دقیق‌تر و شخصی‌سازی‌شده‌تری را در اختیار کاربران بگذارد. البته که طبق گزارش‌های منتشر شده بسیاری از تولیدکنندگان محتوا از این موضوع بی خبرند و شفافیت کافی در خصوص نحوه استفاده از محتوای‌شان برای آموزش مدل‌های هوش مصنوعی وجود ندارد.

چندین چهره مطرح یوتیوب نیز انتقاداتی را در این باره مطرح کرده و نسبت به استفاده از محتوای‌شان برای آموزش مدل‌های هوش مصنوعی اعترضا کرده‌اند. اما سخنگوی یوتیوب می‌گوید شرکت از محتوای ویدیویی از مجاری مختلف «از جمله یادگیری ماشینی و اپلیکیشن‌های هوش مصنوعی، برای بهبود تجربه محصولی تولیدکنندگان محتوا و مخاطبان در سراسر یوتیوب و گوگل استفاده می‌کند.»

یوتیوب در واکنش به این انتقادها، به بندهایی از شرایط استفاده اشاره می‌کند که اجازه استفاده از محتوای کاربران برای «بهبود پلتفرم» را در اختیار شرکت می‌گذارد. اما این مسئله همچنان مبهم باقی مانده است و موجب نارضایتی برخی تولیدکنندگان محتوا شده است و برخی معتقدند بدون آگاهی آن‌ها، محتوایشان به‌عنوان سوخت مدل‌های هوش مصنوعی استفاده شده است.

رقابت با سایر پلتفرم‌ها و چالش محتوای جعلی
در عصری که ابزارهای تولید محتوای مبتنی بر هوش مصنوعی مانند Veo از سوی گوگل و مدل‌های مشابه شرکت‌هایی همچون اوپن‌ای‌آی و دیگران، امکان تولید ویدیو را برای کاربران فراهم کرده‌اند، یوتیوب حداقل در حوزه توزیع و انتشار دست بالا را نسبت به رقبای خود دارد. حتی کساین که از دیگر ابزارها برای تولید محتوا استفاده می‌کنند هم در نهایت می‌خواهند ویدیو‌های خود را در پلتفرم تحت مالکیت گوگل به نمایش بگذارند.

اما شاید مهمترین چالش پیش روی این پلتفرم در عصر هوش مصنوعی، تشخیص محتوای واقعی از جعلی باشد و همچنین این شرکت باید از حق نشر نیز محافظت کند.

یوتیوب حدود دو دهه است که از نرم‌افزار Content ID برای شناسایی محتوای دارای حق نشر در ویدیو‌ها استفاده می‌کند و استفاده از این ابزار به آرامش خاطری برای صنعت موسیقی و هالیوود تبدیل شده است. پس از شهرت گرفتن هوش مصنوعی نیز این پلتفرم قرارداد‌هایی را با گروه موسیقی Universal Music Group NV و Creative Artists Agency LLC به امضا رساند تا پلتفرم را برای شناسایی آواتار‌های غیرمجاز از فعالان موسیقی و بازیگران زیر نظر گیرد.

این پلتفرم به تازگی برخی از مهمترین افراد خود را نیز به محافظت در برابر دیپ‌فیک اختصاص داده است. الکساندرا شنون، رئیس توسعه استراتژیک CAA در این حوزه یوتیوب را پیشتاز می‌داند می‌گوید: «می‌توانم بگویم که یوتیوب رهبری را در دست گرفته است.»

با وجود تمام انتقادات، بسیاری از تولیدکنندگان همچنان به استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی علاقه‌مندند، مشروط بر آن‌که این ابزارها زمان و هزینه آن‌ها را کاهش دهد. با این حال، مخاطبان سخت‌گیر و وفادار برخی کانال‌ها هنوز نسبت به استفاده از این فناوری دید منفی دارند و آن را نوعی خیانت به خلاقیت انسانی تلقی می‌کنند.

یوتیوب با بهره‌گیری از قدرت هوش مصنوعی در حال شکل‌دهی به آینده‌ای است که در آن مرز میان تولیدکننده و مخاطب، زبان‌ها و ملیت‌ها، و حتی واقعیت و تخیل، روز به روز کمرنگ‌تر می‌شود. این آینده اگرچه فرصت‌های بی‌شماری را به همراه دارد، اما به همان میزان نیازمند شفافیت، قوانین روشن و حمایت جدی از حقوق تولیدکنندگان محتوا خواهد بود.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.