سهم OpenAI از بازار مشتریان سازمانی درحال افزایش است
رشد سریع کاربران تجاری نشان میدهد OpenAI درحال تبدیل شدن به انتخاب اول شرکتها برای خدمات هوش مصنوعی است.
گزارش جدیدی از شرکت فینتک Ramp نشان میدهد سرعت پذیرش ابزارهای هوش مصنوعی OpenAI در میان کسبوکارهای آمریکایی به طرز قابلتوجهی افزایش یافته و این شرکت را در رقابت با رقبایی همچون آنتروپیک و بخش هوش مصنوعی گوگل، به جایگاه برتر بازار سازمانی رسانده است.
رشد سریع OpenAI در بازار سازمانی
طبق دادههای منتشرشده از شاخص هوش مصنوعی Ramp AI Index، تا آوریل 2025 (اردیبهشت 1404)، حدود 32.4 درصد کسبوکارهای آمریکایی از مدلها، پلتفرمها و ابزارهای OpenAI اشتراک فعال داشتهاند؛ این عدد ژانویه (دی) 18.9 درصد و مارس (فروردین) 28 درصد بوده است که نشاندهنده روند رشد پرشتاب OpenAI در بازار مشتریان سازمانی است.
در مقایسه، رقبای OpenAI رشد بسیار کندتری را تجربه کردهاند. فقط 8 درصد شرکتها تا آوریل (اردیبهشت) اشتراک محصولات آنتروپیک را داشتهاند که نسبت به 4.6 درصد در ژانویه (دی)، رشد کمی محسوب میشود. از سوی دیگر، اشتراک محصولات هوش مصنوعی گوگل نیز از 2.3 درصد در فوریه (بهمن) به فقط 0.1 درصد در آوریل کاهش یافته است.
اقتصاددان شرکت Ramp میگوید OpenAI با سرعتی بیشتر از هر شرکت دیگر در پلتفرم Ramp مشتریان جدید جذب میکند. او تأکید دارد OpenAI در شاخص آنها، نرخ پذیرش بالاتری از سایر شرکتهای ارائهدهنده مدلهای هوش مصنوعی دارد.
عقبنشینی آنتروپیک و Google AI
اگرچه شاخص AI Ramp نمای کاملی از بازار نیست و فقط از دادههای حدود 30 هزار شرکت استخراج شده اما همچنان تصویری قابلاتکا از روند فعلی ارائه میدهد. بهدلیل نوع طبقهبندی هزینهها، ممکن است برخی هزینههای مرتبط با هوش مصنوعی شناسایی نشده باشند. البته آمارها نشان میدهد OpenAI مداوم جایگاه خود را در بازار درحال رشد هوش مصنوعی سازمانی تقویت میکند.
در گزارشی که OpenAI آوریل منتشر کرد، اعلام شد تعداد کاربران تجاری این شرکت از یکمیلیون در سپتامبر، به بیش از ۲ میلیون رسیده است. همچنین، طبق اطلاعات بلومبرگ، OpenAI پیشبینی کرده درآمدش امسال به ۱۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار برسد و تا سال 2026، به رقم قابلتوجه ۲۹ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار افزایش یابد.
با افزایش قابلتوجه تعداد کاربران تجاری و برتری در شاخصهای پذیرش سازمانی، OpenAI اکنون در صدر رقابت شرکتهای فعال در حوزه هوش مصنوعی قرار دارد. این شرکت نهفقط از نظر تعداد مشتریان، بلکه از منظر رشد درآمد نیز مسیر قدرتمندی را طی میکند و به نظر میرسد رقبا فاصله زیادی برای جبران دارند.