تحلیل بازار

تلفن همراه

May 20, 2025
12:56 سه شنبه، 30ام اردیبهشتماه 1404
کد خبر: 193027

آشفته بازار خدمات پس از فروش موبایل

منبع: تسنیم

خدمات پس از فروش رسمی در بخش مهمی از بازار تلفن همراه ارائه نمی‌شود.
در سال‌های اخیر، بازار تلفن همراه ایران با چالش جدی در حوزه خدمات پس از فروش رسمی روبه‌رو شده است. گزارشهای رسمی مقامات صنفی نشان می‌دهد از هر 10 گوشی تلفن همراهی که خراب می‌شود، صاحبان 8 دستگاه توان مالی خرید گوشی جدید را ندارند و این در حالی است که چند سالی است که موضوع خدمات پس از فروش رسمی به‌صورت ساختاریافته پیگیری نشده است. در واقع قسمت مهمی از تلفن همراه وارداتی عملا بدون خدمات پس از فروش رسمی در کشور عرضه میشود.

تغییر الگوی مصرف: از خرید جدید به سمت تعمیر اجباری

محمدرضا رمضان، رئیس اتحادیه صوت و تصویر، با اشاره به تغییر رفتار مصرف‌کنندگان می‌گوید:”قبلاً از هر 10 گوشی خراب، 8 نفر گوشی جدید می‌خریدند و فقط 2 نفر به تعمیر روی می‌آوردند؛ اما امروز دقیقاً برعکس شده است.”
این تغییر نشان‌دهنده کاهش قدرت خرید مردم و نیاز جدی به موضوع خدمات پس از فروش معتبر است.

بازخوانی مکاتبه مهم سازمان توسعه تجارت: ورود گوشی‌های نامرغوب و فقدان خدمات پس از فروش رسمی

چندی پیش، معاون سازمان توسعه تجارت ایران در مکاتبه‌ای با رئیس وقت این سازمان هشدار داد: “صادرکنندگان به‌صورت خودسرانه اقدام به واردات تلفن همراه می‌کنند و به دلیل عدم تخصص در انتخاب کالا، برخی گوشی‌های نامرغوب (رفرش) به بازار راه یافته و خدمات پس از فروش مناسبی نیز ارائه نمی‌شود.”
این سند تأیید می‌کند که هم در واردات تخصصی و هم در خدمات پس از فروش، بازار تلفن همراه در وضعیت نامناسبی قرار دارد.

چرا وزارت صمت بازگشت به شرایط قبل از 1397 را پیگیری نمی‌کند؟

پیش از سال 1397، سازوکارهای مشخصی برای خدمات پس از فروش وجود داشت، اما در سال‌های اخیر این موضوع به حاشیه رانده شده است. اکنون با توجه به افزایش قیمت گوشی‌ها و کاهش قدرت خرید مردم، لزوم بازنگری در سیاست‌های خدمات پس از فروش بیش از هر زمان دیگری احساس می‌شود.

وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) باید تکلیف خدمات پس از فروش رسمی را روشن کند.

سازمان توسعه تجارت باید نظارت دقیق‌تری بر واردات تلفن همراه داشته باشد تا از ورود کالاهای نامرغوب جلوگیری شود.

اتحادیه‌های مرتبط باید با همکاری دولت، مکانیسم‌های حمایت از مصرف‌کننده را تقویت کنند.

به نظر می‌رسد بدون اقدام دقیق و قانونمند مسئولان، بازار تلفن همراه به سمت بی‌اعتمادی بیشتر پیش خواهد رفت.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.