پلتفرمی که میخواهد شبکه اجتماعی فعالان رمزارزی باشد
«بلوتاک» قرار است شبکه اجتماعی کاربران رمزارز شود،اما آیا این پلتفرم میتواند فعالان این حوزه را ترغیب به حضور در بلوتاک بهجای شبکههای اجتماعی عمومی کند؟ بنیانگذار این پلتفرم میگوید کاربران میتوانند در فضایی شفاف و منظم، تحلیلها و تجربیات خود درباره بازار رمزارز را به اشتراک بگذارند.
رامیار قنبری، بنیانگذار بلوتاک، هدف اصلی و نهایی این پلتفرم را، ایجاد فضایی ساده برای ارتباط و تعامل میان کاربران حوزه رمزارز میداند.
قنبری در خصوص ایده اولیه شکلگیری این شبکه اجتماعی تخصصی حوزه رمزارز میگوید:«به طور معمول هریک از فعالان حوزه رمزارز، اطلاعات و تحلیلهایشان را در کانالهای تلگرامی خود منتشر میکنند. بر این اساس هدف ما شکلگیری فضایی برای تبادل نظر میان کاربران این حوزه بود تا از این طریق بتوانند تجربههای خود را با یکدیگر به اشتراک گذارند. بعد از آن بود که فضا به سمتی رفت که برخی درخواست کردند تا در این پلتفرم به عنوان تحلیلگر وارد شوند.»
او میگوید:«ممکن است کاربری بعد از خرید از یک صرافی به مشکل بخورد. در این شرایط افراد به طور معمول تجربههای خود را در شبکه اجتماعی ایکس به اشتراک میگذارند چراکه برنامهای برای تبادل نظر در این خصوص وجود ندارد. بر اساس آخرین اطلاعاتی که در نوبیتکس دیدهام، حدود ۱۱ میلیون کاربر در حوزه رمزارزها وجود دارند. در صورتی که این تعداد را صرفا ثبت نامی نظر بگیریم. حداقل یک میلیون کاربر فعال در این حوزه وجود دارد و به دنبال آن روزانه چند همت در صرافیها جابهجا میشود. در این شرایط کاربرانی نیز وجود دارند که با سرمایهای اندک میخواهند در این حوزه سرمایهگذاری کنند. به همین دلیل وجود محیطی شفاف میتواند به کاربران کوچکی که به دنبل اطلاعات درست از فعالیت در این حوزه هستند کمک کند.»
او در پاسخ به این سوال که چرا از کلمه «بلو» در نام گذاری پلتفرم خود استفاده کردید گفت: کلمه بلو در «بلوتاک» تفسیری از اقیانوس آبی است. اقیانوسی وسیع که کاربران در آن میتوانند به گفتوگو و تبادل نظر در حوزه رمزارز بپردازند.
او با اشاره به اینکه برخی از کاربران پلتفرم متقاضی دریافت قیمت رمزارزهای صرافیهای مختلف، برای مقایسه بهتر در این شبکه اجتماعی بودند گفت: «براین اساس بود که ابتدا حدود ۱۰ تا ۱۲ صرافی را به پلتفرم اضافه کردیم. به دلیل اینکه دنبال ایجاد پلتفرمی برای تنها تحلیل یا مقایسه قیمت صرافیهای مختلف نبودیم و از سوی دیگر بیشترین بازدید کاربران از صرافیها مربوط به تتر بود، تصمیم گرفتیم تنها قیمت تتر را در پلتفرم بگذاریم. به همین دلیل امروزه ۹ صرافی شناخته شده در بلوتاک حضور دارند که قیمتها و APIها نیز به صورت مستقیم و بروز از آنها دریافت میشود. قیمت تتر نیز به ترتیب از کمترین تا بیشترین قیمت شماره گذاری شده است و هر صرافی که بخواهد در پلتفرم حضور داشته باشد میتواند درخواست دهد.»
قنبری با اشاره به فیلترها و محدودیتهای موجود برای حفظ حریم خصوصی کاربران ادامه داد:«هر تحلیلگری برای فعالیت در این پلتفرم احراز هویت میشود. برای این کار نیز کدملی و شماره تماس دریافت شده و اطلاعات کاربر تطبیق داده میشود، تا از ورود اطلاعات و هویت جعلی جلوگیری شود. از سوی دیگر در صورتی که کاربری حرفی نامربوط بزند یا خطایی انجام دهد، بعد از گزارش سه کاربر از خطای انجام شده، شماره تماس و کدملی کاربر متخلف مسدود میشود.
او با تاکید بر اینکه تمرکز فعلی بلوتاک بر جذب مخاطب است میگوید:«از شروع کار بلوتاک حدود ۴ ماه میگذرد و در این مدت ۷۰۰ هزار نفر در این پلتفرم ثبت نام کردهاند. در حالت طبیعی کاربران فعال این پلتفرم ۴۰ تا ۵۰ نفر و در بیشتر حالت ممکن بین ۱۲۰ تا ۱۳۰ نفر هستند. بیشتر افراد ثبت نام کرده همچنین به دنبال این هستند که از فرایند موجود در این برنامه مطلع شده و قیمت رمزارز را برآورد کنند.»
طبق گفته او مدل درآمدی بلوتاک درحال حاضر به شکل B2B است و این پلتفرم مستقیما با صرافیها کار میکند.
بنیانگذار بلوتاک اضافه کرد:«با این وجود برخی از تحلیلگران تمایل به حضور در این پلتفرم دارند. از سوی دیگر برخی درخواست کردند که فضایی برای تاکشو ایجاد کنیم. تا با استفاده از آن بتوانند به صورت تصویری بایکدیگر به بحث و تبادل اطلاعات بپردازند. این ویژگی باعث جلوگیری از انحصار در تبادل اطلاعات میشود، که در نتیجه آن کاربر میتواند بهتر از قبل تصمیمگیری کند. هرچند که انجام این ایده بسیار سخت است.»