آفکام رویکرد خود را در قبال هوش مصنوعی تشریح کرد + فایل PDF گزارش
ICTna.ir – رگولاتور انگلیس، آفکام، گزارش جدیدی در مورد چگونگی «حمایت از نوآوری و استفاده ایمن از هوش مصنوعی» در بخشهای تحت نظارت خود منتشر کرده و بر این اساس رویکرد خود را در قبال هوش مصنوعی تشریح کرده است.
به گزارش گروه اخبار خارجی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، آفکام به عنوان یک راهکار، به روشهایی اشاره میکند که در حال حاضر هوش مصنوعی توسط بخشهای مختلف به گونهای مورد استفاده قرار میگیرد که پتانسیل ایجاد «نتایج بهتر» را دارد.
این موارد شامل پلتفرمهای آنلاینی میشود که از تعدیل خودکار برای شناسایی محتوای مضر استفاده میکنند، پخشکنندگان از هوش مصنوعی برای تولید زیرنویسهای بلادرنگ و ترجمه محتوا استفاده میکنند، شرکتهای مخابراتی از آن برای ایمن نگه داشتن شبکههای خود استفاده میکنند و شرکتهای پستی مسیرهای تحویل را بهینه میکنند.
ناتالی بلک، مدیر گروه شبکهها و ارتباطات آفکام در خصوص این گزارش تحلیلی گفت: هوش مصنوعی در حال تغییر بخشهایی است که ما بر آنها نظارت داریم؛ از تعدیل خودکار آنلاین گرفته تا شبکههای مخابراتی هوشمندتر و پخش برنامههای قابل دسترستر. آفکام با ایجاد شرایط مناسب برای نوآوری، ضمن پیشی گرفتن از خطرات برای محافظت از مصرفکنندگان، این امر را قادر میسازد تا با خیال راحت شکوفا شود. رویکرد ما روشن است: حمایت از رشد، حفاظت از عموم مردم و الگوبرداری در نحوه استفاده خودمان از هوش مصنوعی.
در این بیانیه آمده به طور کلی، مقررات ما از نظر فناوری بیطرف است، به این معنی که شرکتهای تحت نظارت اساساً آزادند تا هوش مصنوعی را هر طور که صلاح میدانند، بدون نیاز به اجازه ما، به کار گیرند و به نوآوری و رشد سریعتر کمک کنند؛ که این نشان از لطف نهاد ناظر دارد.
در ادامه آمده است: با این اوصاف، اگرچه هوش مصنوعی فرصتها و مزایای جدیدی را برای کسبوکارها و مصرفکنندگان فراهم میکند، اما برای آفکام مهم است که از هرگونه ریسک مرتبط با آن پیشی بگیرد و برای کاهش آنها اقدام کند.
آفکام میگوید خطرات ایجاد شده یا تشدید شده توسط هوش مصنوعی در درجه اول به مصرفکننده منتقل میشود. به عنوان مثال، آفکام ادعا میکند که از هر پنج کاربر اینترنت ۱۶ سال به بالای بریتانیا، دو نفر میگویند که یک دیپفیک دیدهاند و در میان آنها، از هر هفت نفر، یک نفر میگوید که یک دیپفیک جنسی دیده است.
در این گزارش آمده است که از میان کسانی که میگویند یک ویدیوی دیپفیک جنسی دیدهاند، ۱۵ درصد گفتهاند که این ویدیو مربوط به کسی است که میشناسند، ۶ درصد گفتهاند که این ویدیو خودشان را نشان میدهد و ۱۷ درصد فکر میکردند که این ویدیو مربوط به فردی زیر ۱۸ سال است.
برای مقابله با جعل عمیق و سایر آسیبهای آنلاین، این نهاد نظارتی شروع به اجرای قانون ایمنی آنلاین بریتانیا کرده است. در این قانون آمده است: قوانین «ایمنی از طریق طراحی» ما، که به این معنی است که پلتفرمها باید محتوای غیرقانونی ایجاد شده توسط هوش مصنوعی را حذف کنند و خطرات هرگونه تغییری را که در خدمات خود ایجاد میکنند ارزیابی کنند، به ایجاد یک زندگی آنلاین امنتر برای همه کاربران بریتانیا، به ویژه کودکان، کمک خواهد کرد و در عین حال تضمین میکند که شرکتهای فناوری از انعطافپذیری و آزادی برای نوآوری برخوردار باشند.
این نهاد نظارتی همچنین میگوید گذشته از این، تشویق و ارتقای رشد اقتصادی در وظایف آن گنجانده شده است، و بنابراین در حال کار بر روی برخی ابتکارات برای حمایت از نوآوری هوش مصنوعی است.
این موارد شامل همکاری با Digital Catapult در آزمایشگاههای SONIC و بستر آزمایشی Open RAN آن برای فروشندگان تجهیزات جهت بررسی کاربرد هوش مصنوعی در شبکههای تلفن همراه، استفاده از دادههای آن برای آموزش و توسعه مدلهای هوش مصنوعی برای مواردی مانند بررسی نحوه استفاده از طیف فرکانسی در بریتانیا در راستای دستیابی به برخی موارد استفاده جدید و همکاری با سایر موسسات در زمینه مقررات مانند CMA، ICO و FCA برای درک کاربردهای جدید هوش مصنوعی مانند هوش مصنوعی عاملمحور میشود.
در همین حال، این نهاد نظارتی همچنین میگوید که از هوش مصنوعی برای عملیات خود به چند روش استفاده میکند. این نهاد در حال انجام بیش از دوازده آزمایش با هدف افزایش بهرهوری، بهبود فرآیندها و ایجاد کارایی است. به ما گفته شده است که این آزمایشها شامل استفاده از برنامههای GenAI شخص ثالث و همچنین ایجاد برنامههای مبتنی بر هوش مصنوعی در داخل کشور میشود.
در این بیانیه آمده است: ما از هوش مصنوعی برای کاهش بار مسئولیت تمام سازمانها و افرادی که با آنها در ارتباط هستیم یا مقرراتگذاری میکنیم، استفاده میکنیم. ما بیش از ۱۰۰ متخصص فناوری، از جمله حدود ۶۰ متخصص هوش مصنوعی، در تیمهای داده و فناوری خود داریم که بسیاری از آنها تجربه مستقیم در توسعه ابزارهای هوش مصنوعی دارند.
نمونههای ذکر شده عبارتند از سادهسازی ترجمه محتوای پخش، یک ابزار خلاصهسازی متن سفارشی و استفاده از هوش مصنوعی برای بهبود برنامهریزی طیف و نظایر آن.