از مهار قاچاق تا چالشهای مکرر رجیستری
با گذشت بیش از ۶ سال از آغاز اجرای رسمی رجیستری، این طرح اکنون به نمادی از تلاقی سیاستگذاری دیجیتال، حکمرانی اقتصادی و چالشهای اجرایی در کشور بدل شده است.
در حالی که اکنون رجیستری با اتکا به زیرساختهای فناورانه توانسته است دسترسی به محصولات بازار را مشروط به ورود قانونی کالا کند، اما در عمل پایداری این سیاست در گرو انسجام نهادی و شفافیت فرآیندها باقی مانده است. از یکسو منتقدان میگویند اتکای صرف به ابزارهای نظارتی بدون اصلاح ساختارهای فسادزا تنها شکل قاچاق را تغییر داده و مسیرهایی تازه برای دور زدن قانون ایجاد کرده است. از سوی دیگر، مدافعان رجیستری آن را تجربهای موفق در مهار بازار چند میلیارد دلاری کالای قاچاق میدانند که توانسته است سهم واردات رسمی را بهطور چشمگیری افزایش دهد.
تاخیر و ناهماهنگی در اجرای یک طرح
اگرچه رجیستری در ظاهر پروژهای فناورانه برای رصد و کنترل گوشیهای تلفن همراه به نظر میرسد، اما در عمل به یکی از پیچیدهترین تجربیات سیاستگذاری دولت تبدیل شده است. اجرای این طرح اکنون نهتنها زیرساخت فنی میطلبد، بلکه با منافع واردکنندگان، بازیگران بازار، نهادهای نظارتی و حتی کاربران نهایی هم گره خورده است. در عمل نیز همین پیچیدگیها است که باعث شده است اثرگذاری رجیستری فراتر از یک طرح مقابله با قاچاق، به شاخصی برای سنجش توان دولت در مدیریت بازار محصولات دیجیتال بدل شود؛ بازاری که نه فقط بر قیمت و دسترسی بلکه بر شفافیت، رقابتپذیری و اعتماد عمومی اثر مستقیم دارد.
رضا عالیان، دبیر کنگره موبایل و فعال این بازار در خصوص اجرای طرح رجیستری در ایران به «دنیای اقتصاد» میگوید: «این طرح در سال ۱۳۹۶ به مرحله اجرا درآمد، اما پیش از آن نیز در دوران ریاستجمهوری محمود احمدینژاد دو یا سه بار تلاشهایی برای اجرای آن صورت گرفت که ناموفق بود. دلایل عدم موفقیت در آن زمان، نبود سازمانهای زیرساختی و کنترلی مناسب بود. به عنوان مثال، سامانههایی نظیر سامانه همتا، سامانه EPL گمرک و سایر سامانههایی که امروز در راستای رجیستری سرویس میدهند، در آن سالها وجود نداشتند. در آن مقطع تلاش میشد طرح رجیستری با اتکا به اقدامات قهری و تعرفهای اجرا شود و این پروژه از سمت مخابرات هدایت میشد که اساسا کاری بیثمر بود و به نتیجه نمیرسید.»
این طرح در نهایت در سال ۱۳۹۶ و در زمان تصدی محمدجواد آذریجهرمی در وزارت ارتباطات به مسیر مشخصی رسید و با رویکرد سامانهمحور اجرا شد؛ در ابتدا سامانههایی که قادر به کنترل فرآیند رجیستری باشند، طراحی و سپس به اجرا درآمدند. عالیان در این باره توضیح میدهد: «طبیعتا این طرح همواره با مخالفتهایی روبهرو بوده است و در حال حاضر نیز مخالفانی دارد. اما واقعیت این است که اگر به اصل موضوع نگاه کنیم، باید بپذیریم که هر کالایی که قصد ورود به کشور را دارد، باید به صورت قانونی وارد شود؛ در این خصوص هیچ ابهامی وجود ندارد. این امر مشابه خودرو است که رجیستری آن در واقع همان پلاکگذاری است. تلفن همراه نیز کالایی بود که تا پیش از طرح رجیستری بیش از ۹۰ درصد آن به صورت قاچاق وارد کشور میشد. به نظر میرسد تا پیش از اجرای این طرح، کمتر از ۱۰ تا ۲۰ شرکت واردکننده رسمی وجود داشتند، اما حجم اندک واردات قانونی، یعنی کمتر از ۱۰ درصد، توسط همان تعداد محدود شرکت انجام میشد.»
عالیان معتقد است در بازاری که در غیاب رجیستری حجم واردات غیررسمی و غیرقانونی موبایل به ارزش تقریبی چهار میلیارد دلار میرسید، دستگاهی وارد میشد که از آن سوءاستفادههای متفاوتی صورت میگرفت و هیچ نظارتی هم بر آن وجود نداشت. او درباره تبعات نبود رجیستر نیز میگوید: «پیش از رجیستری اگر موبایل فردی سرقت میشد، امکان آن وجود نداشت که بفهمیم چه کسی آن را برده، کجا برده و با آن چه کرده است؛ اما اکنون میبینیم که حداقل منفعت این طرح قابل رصد شدن و کنترل آن است و میتوان از آسیبهای جدیتر جلوگیری کرد.» البته کارشناسان معتقدند که اکنون نیز وجود رجیستری، عاملی قطعی برای شناسایی سارقان نبوده و هماکنون نیز در صورت سرقت گوشیهای تلفن همراه تضمینی برای شناسایی آنها وجود ندارد.
مهدی عبقری، دبیر سابق انجمن واردکنندگان موبایل نیز در خصوص اجرای طرح رجیستری موبایل توضیح میدهد: «طرح رجیستری احتمالا یکی از معدود اقدامات موفقی است که حداقل در طول یک دهه گذشته به ویژه توسط ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز به اجرا درآمده است. اعتقاد من این است که اگر تمامی زوایا و اهداف تعیینشده برای این طرح بهطور کامل محقق میشد، قطعا دیگر شاهد قاچاق تلفن همراه در کشور نبودیم.
با اجرای طرح رجیستری عملا قاچاق تلفن همراه مهار شد، اما در این طرح اولویتبندیهایی برای کالاها در نظر گرفته شده بود، از جمله کالای تجاری، مسافری و پستی. اولویتی که برای کالای مسافری قائل شده بودند، همانطور که از نامش پیداست صرفا برای استفاده مسافر بود. متاسفانه از سالهای ۱۳۹۷و ۱۳۹۸ این اولویت کمرنگ شد و کالای مسافری با وجود پیامکی که هنگام قرار دادن سیمکارت در گوشی ارسال میشد و اعلام میکرد این کالا مسافری است و تجاری نیست، به سمت بازار تجاری نیز راه پیدا کرد.»
او معتقد است که متصدیان صنفی یا بازرگانی نتوانستند مغازهداران و اصناف را متقاعد کنند که از فروش این کالاها خودداری کنند و کالای مسافری نیز متقاضی پیدا کرد. به همین دلیل نیز بود که آمارهای غیررسمی حاکی از خرید پاسپورتهای مسافران بودند؛ روشی که باعث میشد تلفنهای همراه به روش مسافری وارد شوند و در نهایت در بازار به فروش برسند.
عبقری همچنین در زمینه هماهنگی نهادهای دولتی برای اجرای طرح رجیستری توضیح میدهد: «من اطمینان دارم که هماهنگی کافی نهادهای دولتی برای اجرای طرح رجیستری وجود نداشته است؛ یعنی ارتباط بین وزارت صمت، وزارت ارتباطات و نیروی انتظامی که میتوانستند به صورت پیوسته به هم متصل باشند، در این مدت فشرده ۸ تا ۱۰ ساله به خوبی اجرا نشده است.»
تغییر شکل قاچاق از سنتی به ساختاریافته
البته با وجود اهداف اعلام شده برای رجیستری در مقابله با قاچاق و ساماندهی بازار، این طرح از همان ابتدای اجرا با انتقادهایی جدی از سوی فعالان بخش خصوصی، کارشناسان بازار و حتی برخی بدنههای کارشناسی دولت مواجه شد. منتقدان معتقد بودند که این طرح بهجای اصلاح ریشهای بسترهای فسادزا در نظام واردات با ابزارهای کنترلی ناکارآمد و اجرای غیرشفاف، صرفا شکل قاچاق را از سنتی به ساختاریافته تغییر داده است. این منتقدان همچنین معتقد بودند که اتکای بیش از حد به سامانههای فنی ناپایدار، اختلال در فرآیند فعالسازی و امکان سوءاستفاده گسترده به نارضایتی در میان خریداران و فروشندگان منجر شده؛ نارضایتی که در نهایت به کاهش اعتماد عمومی به سیاستگذاری دیجیتال نیز منجر شده است.
رضا عالیان در این خصوص به «دنیای اقتصاد» میگوید: «زمانی که تعرفه چهار درصدی برای واردات موبایل وجود داشت، مخالفتها و انتقاداتی مطرح میشدند. این در حالی است که در آن زمان این عدد به هیچوجه غیرعادی نبود و کمتر کسی به تعرفه توجه میکرد؛ به این معنی که نگاه غالب اینگونه نبود که دولت رجیستری را برای کسب تعرفه گمرکی از بازرگانان یا مردم اجرا کرده است. اگرچه اخذ تعرفه گمرکی در واقع حق دولت و بخش درآمدی دولتها در تمامی کشورها است، اما نکتهای که موجب مخالفتها شد، دشوار شدن فرآیند واردات موبایل به کشور بود.»
عالیان همچنین معتقد است که شاید یکی از دلایل ایجاد انجمن واردکنندگان موبایل در آن سالها همین اجرای طرح رجیستری و کمک به طراحی آن بوده است. او توضیح میدهد: «در آن زمان کمتر از ۱۰ شرکت واردات رسمی را انجام میدادند. با این همه، در برخی مواقع نیز این طرح به ابزاری برای جهتدهی به بازار یا اعمال محدودیت تبدیل میشود. اینکه برخی دستگاهها، متولیان و ذینفعان فعال در این حوزه بخواهند طرح رجیستری را به ابزار خود تبدیل کنند، نگرانکننده است.»
کمک به شفافیت بیشتر
مدافعان رجیستری این طرح را یکی از معدود نمونههای موفق سیاستگذاری دیجیتال در حوزه مقابله با قاچاق کالا در ایران میدانند؛ سیاستی که با بهرهگیری از سازوکارهای فناوریمحور توانسته است سهم واردات رسمی گوشی را افزایش دهد و درآمدهای گمرکی دولت را تا چند هزار میلیارد تومان در سال بالا ببرد. این مدافعان یکی از مزیتهای کلیدی رجیستری را ایجاد شفافیت در زنجیره تامین گوشی از لحظه ورود تا فروش نهایی میدانند؛ شفافیتی که به نوبه خود به کاهش فرار مالیاتی، پیگیری کالای مسروقه و ارتقای سطح خدمات پس از فروش انجامیده است. علاوه بر این، به عقیده آنها، رجیستری به ابزار نظارتی برای مقابله با تخلفات رایج مانند فروش گوشیهای قاچاق، تعویض غیرقانونی شناسهها و دور زدن تعرفهها تبدیل شده و مسیر را برای کنترل دقیقتر بازارهای وارداتمحور در آینده هموار کرده است.
رضا عالیان، فعال بازار موبایل، در این خصوص به «دنیای اقتصاد» میگوید: «یکی از مزایای مهم طرح رجیستری این بود که به ما امکان میداد تا اطلاعات دقیقی در مورد تعداد و مدلهای گوشیهای وارد شده به کشور رنج قیمتی آنها و امکاناتشان به دست آوریم. این دادهها نشان میداد که چه طیفی از تلفنهای همراه در کشور مورد استفاده قرار میگیرد و کدام مدلها در مناطق مختلف کشور با استقبال بیشتری روبهرو هستند. گزارشهای استخراج شده از طرح رجیستری برای بازرگانان بسیار مفید بود و به آنها کمک میکرد تا در ثبت سفارشهای بعدی خود مدلها و برندهایی را انتخاب کنند که نیاز واقعی بازار را تامین کند.»
عالیان اعتقاد دارد زمانی که ارائه این گزارشها متوقف شد، یک اتفاق ناخوشایند رخ داد و بازرگانان دیگر اطلاعاتی در مورد میزان واردات و موجودی یک کالا در ماههای گذشته نداشتند. او میگوید: «همین امر باعث میشد که آنها بدون آگاهی همان کالا را ثبت سفارش کرده و بیش از نیاز یا تقاضای بازار آن مدل را وارد کشور کنند. نتیجه این امر عرضه بیش از تقاضا در بازار بود که به ضرر و زیانهای مالی بسیاری برای بازرگانان منجر شد.»
دور زدن رجیستری برای واردات آیفون
با این همه اما یکی از جنجالیترین موضوعات در خصوص رجیستری، ممنوعیت رجیستری برخی از مدلهای آیفون بود. این اقدام که به نام «مقابله با واردات کالای لوکس» مطرح شد، در عمل نهتنها به حذف آیفون از بازار رسمی ختم نشد، بلکه موجب رشد شدید بازار قاچاق و افزایش غیرمنطقی قیمت این مدلها و رواج خدمات و محصولاتی برای دور زدن رجیستری شد؛ پدیدهای که عملا کارآیی کل سیستم رجیستری را زیر سوال برد. برخی تحلیلگران این ممنوعیت را بیش از آنکه اقدامی اقتصادی بدانند، تصمیمی نمایشی تلقی میکنند که نتیجه آن واگذاری بخشی از بازار موبایل به شبکههای غیررسمی و تقویت چرخه واردات غیرشفاف بوده است.
کارشناسان معتقدند که طرح رجیستری به لحاظ تئوریک و فنی ظرفیت بالایی برای کنترل بازار و مقابله با قاچاق گوشیهای تلفن همراه دارد؛ زیرا با اتصال به شبکه اپراتورها و ثبت کدهای IMEI امکان فعالسازی تنها برای گوشیهای وارد شده از مبادی قانونی را فراهم میکند. به بیان ساده اگر گوشی رجیستر نشده باشد، نمیتواند در شبکه موبایل کشور فعال شود و همین مکانیزم، قدرت بازدارندگی قابل توجهی دارد.
با این حال اثرگذاری واقعی این ابزار بهطور کامل وابسته به نحوه اجرا، انسجام سامانهها، شفافیت فرآیندها، هماهنگی کامل نهادهای ذیربط و انسداد روزنههای دور زدن قانون است. در فقدان این شرایط رجیستری بهجای کنترل بازار، صرفا شکل قاچاق را تغییر میدهد و زمینه شکلگیری بازارهای خاکستری، تقلب در واردات مسافری و فروش خدمات غیرقانونی فعالسازی را فراهم میکند. شاید به تمام این دلایل است که هنوز مسیر قاچاق تلفن همراه در بازار کشور ما بهطور کامل بسته نشده.