مدیرعامل تپسی: هزینههای تبلیغات و بازاریابی را بهعنوان مخارج انتقالی شناسایی نمیکنیم
تپسی به هر سهم ۸۵ ریال سود اختصاص میدهد.
تپسی در مجمع سالانه با اشاره به رشد درآمدی تقریباً ۳ برابری اعلام کرد که به هر سهم ۸۵ ریال سود اختصاص میدهد. مدیرعامل تپسی با اشاره به برخی گزارشهای منتشر شده، تاکید کرد این شرکت هیچیک از هزینههای تبلیغات و بازاریابی خود را بهعنوان مخارج انتقالی شناسایی نکرده است.
بهگزارش روابط عمومی تپسی، مدیرعامل این شرکت در مجمع عمومی سالانه با اشاره به اینکه درآمد این شرکت از ۳۰۷ میلیارد تومان در زمستان ۱۴۰۲ به ۸۶۷ میلیارد تومان در زمستان ۱۴۰۳ رسیده، افزایش درآمد تپسی را ناشی از رشد ۲.۷ برابری تعداد سفرها در این بازه زمانی عنوان کرد. طبق صورتمالی اردیبهشت ۱۴۰۴ تپسی، آمارها حاکی از تداوم این روند درآمدی است.
چندی پیش، هلدینگ مشاوره سرمایهگذاری ترنج در گزارشی اعلام کرده بود تپسی در صورتهای مالی خود هزینههای توسعه نرمافزار و تحقیق و توسعه را سرمایهای لحاظ کرده است. در واکنش به این گزارش، مصطفی حسینی مدیرعامل تپسی توضیح داد: تپسی هیچ یک از مخارج تبلیغات و بازاریابی را بهعنوان مخارج انتقالی شناسایی نمیکند. تپسی میتواند سریعا و در کوتاهمدت با هزینهکرد مخارج انتقال سودآور باشد، اما انتخاب ما مسیری است که به رشد و توسعه شرکت بینجامد.
طبق گفته مدیرعامل تپسی در مجمع سالانه، در صورت تایید رقم موردنظر برای افزایش سرمایه، سرمایه ثبتی این شرکت به ۲۰ هزار میلیارد ریال خواهد رسید. مدیرعامل تپسی با اشاره به روند نزدیک به یکسال درخواست افزایش سرمایه، اشاره کرد که نگاه سازمان بورس درمورد مخارج انتقالی تغییر داشته و علت تاخیر در تایید افزایش سرمایه نیز همین عامل است. مدیرعامل تپسی محقق نشدن افزایش سرمایه را علت ایجاد چالش برای این شرکت عنوان کرد که باعث متضرر شدن شرکت و سهامداران خواهد شد.
با استناد به آمار ذکر شده، بازدهی سهام این شرکت در سال گذشته رقم ۱۹۷.۱۷ درصد را به ثبت رسانده است. توسعه تمامی کسبوکارها و سرویسهای سوپراپلیکیشن تپسی و تکمیل سبد خدمات، توسعه سرویسهای اقتصادی و ارائه سفرهای ترکیبی با هدف جذب تمامی اقشار جامعه از اهداف تپسی در سال ۱۴۰۴ است. همچنین، توسعه حضور در مراکز استانها و در شهرهای پرتردد نیز در برنامه کار تپسی قرار دارد که در سه ماهه ابتدای سال جاری، فعالیت مجدد در ۹ شهر کرمان، کرمانشاه، نیشابور، رشت، قزوین، آمل، بابل، ساری و قائمشهر آغاز شده و ادامه روند توسعهای در سایر مراکز استانها تا پایان سال ۱۴۰۴ اتفاق خواهد افتاد.
سود عملیاتی تپسی در سال گذشته رشد ۱۰۰ درصدی را داشته و از ۲۷۹ میلیارد تومان به ۵۵۶ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۳ رسیده است. درآمد عملیاتی این شرکت نیز ۱۲۵ درصد رشد کرده است. سود ناخالص و خالص این شرکت بهترتیب ۱۱۲ و ۱۵ درصد به نسبت سال ۱۴۰۲ رشد داشته است. به گفته مدیرعامل تپسی، علت پایین بودن سود خالص نسبت به سود ناخالص و درآمد عملیاتی را میتوان در دو مورد جستوجو کرد. یک پذیرش نشدن «معافیت مالیات بر ارزش افزوده» توسط دیوان عدالت اداری و دیگری شناسایی کاهش ارزش به دلیل توقف دو سرویس مدرسه و تپسی پک. این رویکرد نشاندهنده مدیریت محتاطانه و تمرکز شرکت تپسی بر پایداری مالی است.
سهم بازار تپسی در تهران از ۱۶ به ۳۲ رسیده است. مطابق توضیحات مدیرعامل این شرکت، تخمین سهم بازار با در نظر گرفتن دادههای شرکت و اطلاعات ارائه شده توسط رقیب در گزارشهای سالیانه تخمین زده شده است. تپسی در ۵۵ درصد بازار از نظر تعداد سفر و در ۷۰ درصد بازار از نظر ارزش سفر در پایان سال ۱۴۰۳ حضور داشته است. همچنین بر اساس برآوردهای تپسی، بازار تاکسی آنلاین از نظر تعداد سفر در سال ۱۴۰۳ حدود ۲۰ درصد رشد را تجربه کرده است.
در پایان این نشست، سهامداران با توجه به طولانی شدن روند افزایش سرمایه تپسی از نماینده سازمان بورس خواستار تسریع صدور مجوز افزایش سرمایه شدند.