اپلیکیشن

تلفن همراه

June 9, 2025
23:24 دوشنبه، 19ام خردادماه 1404
کد خبر: 194477

نرم‌افزارهای اپل شیشه‌ای می‌شوند

منبع: زومیت

اپل با زبان طراحی Liquid Glass، تمام سیستم‌های عاملش را متحول کرد.
اپل امروز در رویداد WWDC 2025 زبان طراحی جدیدی به نام Liquid Glass را در سراسر پلتفرم‌های نرم‌افزاری خود معرفی کرد. تمرکز اصلی این طراحی افزودن شفافیت و جلوه‌های درخشان شیشه‌ای به رابط‌های درون‌برنامه‌ای در iOS 26، iPadOS 26، macOS Tahoe 26، watchOS 26 و tvOS 26 است.

آلن دای، معاون بخش رابط انسانی اپل، درباره‌ این تغییرات می‌گوید: «این جامع‌ترین به‌روزرسانی طراحی ما تاکنون است. برای اولین بار، طراحی واحدی را در تمامی پلتفرم‌های خود معرفی می‌کنیم.» طراحی جدید عناصر شیشه‌مانند را در سراسر iOS از جمله داک و لاک‌اسکرین اضافه می‌کند.

زبان طراحی Liquid Glass از سیستم‌عامل visionOS اپل الهام گرفته شده است و قابلیت تطبیق با محیط‌های روشن و تاریک را دارد. هنگامی که در صفحه‌ی قفل iOS 26 انگشتتان را به سمت بالا می‌کشید، لبه‌ای شیشه‌ای به نمایش در می‌آید و این لبه‌های شیشه‌ای در سراسر سیستم‌عامل نیز به چشم می‌خورند. حتی اپلیکیشن دوربین هم با منوهای شفاف حس شیشه‌ای بودن به‌افراد می‌دهد.

Liquid Glass از رندرینگ لحظه‌ای (بلادرنگ) استفاده می‌کند و به‌طور پویا به‌حرکت واکنش نشان می‌دهد. اپل از آن در دکمه‌ها، سوئیچ‌ها، اسلایدر‌ها، متن‌ها، کنترل‌های رسانه‌ای و حتی سطوح بزرگ‌تر بهره می‌برد. در واقع اکنون تمام سیستم‌عامل خود را با زبان طراحی جدید وفق می‌دهد.

تعداد بسیار زیادی از اپلیکیشن‌ها مانند Photos و Safari و FaceTime و Apple Music زبان طراحی جدید را در دل خود جای داده‌اند. علاوه‌بر‌این، اپل مجموعه‌ای از API-های به‌روزرسانی‌شده را در اختیار توسعه‌دهندگان قرار می‌دهد تا بتوانند با Liquid Glass سازگار شوند.

اپل از سال ۲۰۱۳ و هم‌زمان با معرفی iOS 7 بسیار محتاطانه عمل می‌کرد و آثار این سیستم‌عامل تا قبل از مراسم امشب در نسخه‌های اخیر iOS حضور داشتند؛ اما اکنون با Liquid Glass شاهد انقلابی در طراحی هستیم.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.