اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

June 15, 2025
14:08 یکشنبه، 25ام خردادماه 1404
کد خبر: 194871

اختلال در گوگل کلاد باعث از دسترس خارج شدن برخی سرویس‌ها شد

منبع: دیجیاتو

گوگل کلاد حدود ۳ ساعت با مشکل مواجه بوده است که در طی این مدت، میلیون‌ها کاربر از دسترسی به سرویس‌های مختلف، محروم شدند.

از دسترس خارج شدن سرویس گوگل کلاد در روز پنج شنبه باعث شد تا سایت‌های متعددی از جمله اسپاتیفای و کلودفلر از دسترس کاربران خارج شوند و اختلال وسیع در سطح اینترنت جهانی به وجود بیاید.

علت اصلی بروز اختلال در گوگل کلاد چه بوده است؟
در روز پنج‌شنبه گذشته، شاهد اختلال وسیع در اینترنت و از دسترس خارج شدن سایت‌های متعددی بودیم که از مهم‌ترین آنها می‌توان به سرویس‌های اسپاتیفای و کلودفلر اشاره کرد. سخنگوی گوگل کلاد که میزبانی سرویس‌های مذکور را برعهده داشته، اعلام کرده که کارشناسان این شرکت مشغول بررسی علت بروز اختلال هستند که تقریباً حدود ۳ ساعت در جریان بوده است. همچنین کلودفلر هم در بیانیه خود اعلام داشته است که به شکل مستقل، اقدام به بررسی علت بروز اختلال خواهد کرد.

سخنگوی کلودفلر گفته که مشکل اصلی از سوی سرورهای گوگل و سرویس گوگل کلاد بوده است و این شرکت عامل مستقیمی در بروز اختلال نیست. وی همچنین اشاره کرده است که تنها چند سرویس محدود در کلودفلر از زیرساخت‌های گوگل استفاده می‌کنند و بخش عظیمی از امکانات ارائه شده به مشتریان، بدون مشکل به کار خود ادامه دادند. هسته اصلی فعالیت کلودفلر هم متاثر از اختلال اخیر نبوده است و سایت‌های استفاده‌کننده از آن بدون مشکل، آنلاین مانده‌اند.

هزاران کاربر در روز پنج‌شنبه وجود اختلال و عدم امکان دسترسی به اپلیکیشن‌های محبوبی مثل اسپاتیفای، دیسکورد، اسنپ‌چت و Character.AI را گزارش کرده‌اند. طبق داده‌های منتشر شده از سوی پلتفرم DownDetector، بسیاری از ابزارهای مبتنی‌بر هوش مصنوعی مانند Cursor و Replit هم در طی مدت زمان گفته شده، از دسترس توسعه‌دهندگان خارج شدند.

سخنگوی آمازون وب سرویس (AWS) که به صورت مستقیم یکی از رقبای اصلی گوگل گلاد به‌شمار می‌رود در مصاحبه‌ای، اشاره داشته است که تمامی سرورهای این شرکت در روز پنج‌شنبه بدون مشکل به فعالیت خود ادامه دادند. همچنین مایکروسافت آژور نیز که به عنوان سومین بازیگر مهم صنعت میزبانی وب شناخته می‌شود، هیچ‌گونه اختلالی را در روز پنج‌شنبه گزارش نکرده است.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.