حمایت پلتفرمهای گردشگری از مردم در دوران جنگ
پلتفرمهای گردشگری و رزرو اقامتگاه در دوره بحران به کمک شهروندان آمدند و با در نظر گرفتن خدمات مخصوص این روزها همراهی خود را نشان دادند.
ساعاتی بعد از تجاوز رژیم صهیونیستی در بامداد جمعه (۲۳ خرداد) بود که پمپ بنزینها مملو از اتومبیلهایی شد که خواهان خروج از تهران بودند.
بسیاری از مردم تهران اجباراً به سمت استانهای اطراف یا شهرهایی که امنتر هستند متواری شدند. برآورد شده که بیش از ۶ میلیون نفر به شهرهای شمالی ایران رفتند و برخی دیگر نیز شهرهای دیگر را انتخاب کردند. همین امر موجب شد تا پلتفرمهای گردشگری به فکر تامنی اقامت برای مسافرانی بیفتند که به اجبار محل سکونت خود را ترک کرده بودند و احتمالا مکانی نیز برای اقامت نداشتند.
این اقدام از سوی این پلتفرمها در شرایطی صورت گرفت که بسیاری از تورهای گردشگری و سفرهای تفریحی لغو شده بود و آنها مبالغ رزور اقامتگاهها را به کاربرانشان برگرداندند.
خدمات برخی از پلتفرمهای گردشگری برای دوران جنگ در کشور
«جاجیگا» یکی از پلتفرمهای آنلاین رزرو خدمات گردشگری، با فراهم آوردن طرح «میزبانی همدلانه» امکان اسکان اضطراری برای افرادی که در راه ماندهاند، قادر به تمدید اقامت فعلی خود نیستند و یا در مناطق پرخطر اقامت دارند را ایجاد کرده است. بنابر محدودیتهای موجود در تعداد اقامتگاهها؛ تنها خانوادههایی که قادر به تامین محل اقامت خود نیستند، میتوانند از این طرح استفاده کنند. به همین دلیل باید بعد از وارد کردن اطلاعات خواسته شده، دلایل خود را برای استفاده از این طرح به صورت جزئی وارد کنند. بعد از این مرحله نیز برای جلوگیری از هر گونه سوءاستفاده احتمالی از این طرح، درخواستها از سوی پشتیبانی جاجیگا و میزبانان داوطلب، اعتبارسنجی شده و پیشنهاد محل اقامت نیز از سوی این پلتفرم ارائه میشود.
«اسکان اضطراری» طرح ارائه شده از سمت پلتفرم «جاباما» است. طبق این طرح، پلتفرم جاباما با همکاری ۵۳۷ میزبان داوطلب؛ بر اسکان فوری خانوادههایی که خانه خود را از دست داده یا امکان بازگشت به محل سکونتشان را ندارند تمرکز کرده است. صحتسنجی شرایط مهمانان نیز توسط میزبانها و در تعامل بین مهمان و میزبان انجام میشود. این پلتفرم همچنین اعلام کرد که با ۵۰۰ میزبانی که بدون توجه به شرایط بحرانی اقدام به افزایش قیمت کردند، قطع همکاری کرده است.
«شب» یکی دیگر از پلتفرمهای خدمات گردشگری و رزرو اقامتگاه نیز طرح «اقامتگاههای امن اطراف» را راهاندازی کرده است. بر اساس این طرح، سامانهای برای یافتن نزدیکترین و ارزانترین اقامتگاههای امن طراحی شده که با بررسی موقعیت هر فرد، نزدیکترین اقامتگاهها را در نقاطی ایمنتر و تراکم جمعیتی پایینتر پیشنهاد میدهد. این پلتفرم همچنین با همکاری سایر برندها و شرکتها، تخفیف و مراقبتهای ویژهای برای اقامت امن از جمله ارسال کالاهای مصرفی، خدمات روانشناسی، ویزیت پزشک و خدمات خودرو در نظر گرفته است.
موارد یاد شده نشان از این دارد، که در شرایط امروز بسیاری از شرکتها در هر حوزهای تلاش کردهاند تا بتوانند خدماتی رایگان یا با کمترین میزان سود را به کاربران خود ارائه کنند. بر این اساس همکاری شرکتهای مختلف برای ارائه تخفیف در کنار خدمات گردشگری نیز یکی دیگر از نشانههای تلاش برای ارائه خدمات در شرایط کنونی است. همچنین یکی از تشابههای میان تمام خدمات در نظر گرفته شده از سوی پلتفرمهای گردشگری؛ تاکید بر نبود درآمد در ازای ارائه این خدمات است. در کنار این مساله به عنوان مثال در سایت پلتفرم شب، در شرایط کنونی کشور ۸۰۰ هزار تومان تخفیف برای رزرو اقامتگاه در نظر گرفته شده است. این پلتفرمها همچنین با دعوت از میزبانها به دنبال گسترش ارائه خدمات هستند و این مساله را در بیانیههای خود نیز بیان کردهاند.