هوش مصنوعی

June 25, 2025
12:09 چهارشنبه، 4ام تیرماه 1404
کد خبر: 195663

سم آلتمن از احتمال اضافه شدن تبلیغات به ChatGPT خبر داد

منبع: دیجیاتو

مدیرعامل OpenAI تبلیغات اینستاگرام را به‌عنوان یک نمونه موفق جالب توصیف کرد.

«سم آلتمن»، مدیرعامل OpenAI، برای نخستین بار به‌صورت رسمی از احتمال اضافه‌شدن تبلیغات به ChatGPT سخن گفت.

براساس گزارش‌ها، او در قسمت اول پادکست رسمی OpenAI گفت که هرچند هنوز هیچ محصولی برای تبلیغات توسعه نیافته، اما با اصل این ایده مخالفتی ندارد. آلتمن با لحنی صریح و راحت گفت:

«کاملاً مخالفش نیستم. جاهایی هست که تبلیغات را دوست دارم. مثلاً تبلیغات اینستاگرام به نظرم جالب است، خودم چند بار از طریقش خرید کرده‌ام. البته اجرای درست این کار واقعاً سخت است و نیاز به دقت زیادی دارد.»

احتمال اضافه‌شدن تبلیغات به ChatGPT
این اظهارات نشان می‌دهد که OpenAI، با وجود تردیدهای قبلی درباره ورود به دنیای تبلیغات، حالا این مسیر را به‌عنوان یک گزینه واقعی بررسی می‌کند. آلتمن پیش‌تر در سال 2024 و در یک جلسه در مدرسه کسب‌وکار هاروارد، تبلیغات را آخرین راه‌حل برای OpenAI توصیف کرده بود. اما اکنون به‌نظر می‌رسد با افزایش چشمگیر هزینه‌های عملیاتی و رشد تعداد کاربران، نگاه او تغییر کرده است.

گزارش‌ها نشان می‌دهند که حفظ و مدیریت ChatGPT سالانه بین 3 تا 4 میلیارد دلار هزینه دارد. این درحالی است که OpenAI تاکنون به‌جای تبلیغات، متکی به سرمایه‌گذاری‌های عظیم بوده است. در ماه مارس 2025، این شرکت توانست 40 میلیارد دلار سرمایه جذب کند که رکورد بزرگ‌ترین تأمین مالی خصوصی در تاریخ فناوری را شکست. پیش از آن نیز در اکتبر 2024، مایکروسافت و انویدیا مجموعاً 6.6 میلیارد دلار در این شرکت سرمایه‌گذاری کرده بودند. هفته گذشته هم قراردادی به ارزش 200 دلار میلیون با وزارت دفاع آمریکا امضا شد.

درحال‌حاضر، ChatGPT حدود 20 میلیون کاربر دارد و پیش‌بینی می‌شود درآمد OpenAI در سال 2025 به 12.7 میلیارد دلار برسد. اما باتوجه‌به هزینه‌های فزاینده، ممکن است این شرکت به‌زودی به‌سمت مدل‌های درآمدی جدید مانند تبلیغات حرکت کند.

OpenAI تنها شرکتی نیست که به این مسیر فکر می‌کند. گوگل نیز درحال آزمایش تبلیغات بومی در مدل هوش مصنوعی جمینای است. به‌نظر می‌رسد تبلیغات به‌تدریج درحال تبدیل شدن به بخشی از آینده چت‌بات‌های هوشمند هستند، و هرچند هنوز در ChatGPT پیاده‌سازی نشده‌اند، اما شرایط و زیرساخت‌های آن درحال شکل‌گیری است.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.