عصبانیت کاربران از تبلیغ فیلم جدید برد پیت در آیفون
اعلانی عجیب روی آیفونها ظاهر شده است که واکنش منفی کاربران را بهدنبال داشت؛ پشت این نوتیفیکیشن چه ماجرایی نهفته است؟
اپل تبلیغ فیلم مسابقهای F1 با بازی برد پیت را مستقیماً از طریق نوتیفیکیشن اپلیکیشن Wallet برای کاربران گوشی آیفون ارسال کرده که با واکنش منفی گستردهای مواجه شده است. در این نوتیفیکیشن که حالتی بین تبلیغ و پیشنهاد ویژه دارد، از کاربران خواسته میشود هنگام خرید از طریق Fandango با استفاده از کد تخفیف APPLEPAYTEN، هزینهی دو یا چند بلیت برای این فیلم را کاهش دهند. این پیشنهاد تا ۲۹ ژوئن (۸ تیر ۱۴۰۴) معتبر است و ظاهراً اپل قصد دارد با این ترفند، افتتاحیهی فیلم را با فروش بلیت بیشتر تقویت کند.
بااین حال، بسیاری از کاربران از دریافت اعلان فیلم F1 روی آیفون خود ناراضیاند و آن را اقدامی آزاردهنده و غیرحرفهای از سوی اپل میدانند. رسانهی تککرانچ گزارش داد که این نوتیفیکیشن ناخوانده، بسیاری را به یاد رسوایی سال ۲۰۱۴ انداخت؛ زمانی که اپل آلبوم گروه U2 را بدون اجازهی کاربران به حساب بیش از ۵۰۰ میلیون کاربر آیتونز اضافه کرد. آن اقدام تبلیغاتی هزینهای بیش از ۱۰۰ میلیون دلار برای اپل بهدنبال داشت و در نهایت اپل را وادار کرد ابزاری برای حذف آلبوم ارائه دهد.
این اولینبار نیست که اپل از نوتیفیکیشنهای ناخواسته برای تبلیغات محصولات خود استفاده میکند. پیشتر نیز این شرکت برای معرفی برنامهی Carpool Karaoke در Apple TV Plus، کاربران را با اعلانهای تبلیغاتی غافلگیر کرده بود. بهنظر میرسد در سال ۲۰۲۵ نیز استراتژی تبلیغاتی اپل همچنان یکی از نقاط ضعف این شرکت باقی مانده است.
صرفنظر از اینکه فیلم F1 چقدر جذاب است یا کاربران تا چه حد از تخفیف بلیت استقبال میکنند، استفاده از بستر نوتیفیکیشن برای تبلیغ چنین محصولی، اقدام جسورانه اما پر ریسکی بهنظر میرسد. بسیاری این اقدام را نشانهای از عطش بیشازحد اپل برای موفقیت تجاری فیلم میدانند؛ تلاشی که میتواند اعتماد کاربران را با چالش جدی مواجه کند.