هوش مصنوعی

June 28, 2025
10:28 شنبه، 7ام تیرماه 1404
کد خبر: 195815

هوش مصنوعی احساسات را بهتر از انسان درک می‌کند

منبع: ایسنا

طی یک مطالعه جدید، مدل‌های رایج «هوش مصنوعی»(AI) در هوش هیجانی از انسان‌ها پیشی گرفتند، با این وجود دانشمندان هشدار می‌دهند که فراتر از تیتر این خبر را ببینیم.

به نظر می‌رسید که ما فکر می‌کردیم رایانه‌ها هرگز از ما در احساسات پیشی نخواهند گرفت، اما دانشمندان اکنون اعلام کردند که «هوش مصنوعی» احساسات را بهتر از ما درک می‌کند. آنها دریافتند که این سامانه‌ها امتیاز بسیار بالاتری از میانگین افراد در انتخاب پاسخ صحیح برای کنترل موقعیت‌های پراحساس مختلف، کسب کردند.

به نقل از لایوساینس، دانشمندان «دانشگاه ژنو»(UNIGE) و «دانشگاه برن»(UniBE) آزمون‌های هوش هیجانی را روی «مدل‌های زبان بزرگ»(LLMs) رایج اعمال کردند. آنها دو چیز را بررسی می‌کردند؛ اول، مقایسه عملکرد «هوش مصنوعی» و سوژه‌های انسانی بود و دوم، توانایی ایجاد سؤالات آزمون جدید که با اهداف آزمون‌های هوش هیجانی مطابقت داشته باشند.

با مطالعه پاسخ‌های انسانی معتبر از مطالعات قبلی، «LLMها» در ۸۱ درصد مواقع، پاسخ صحیح را در آزمون‌های هوش هیجانی انتخاب کردند، در حالی که این میزان برای انسان‌ها ۵۶ درصد بود.

نتیجه‌گیری کلی این بود که «هوش مصنوعی» در درک احساسات بهتر از انسان عمل می‌کند.

دانشمندان اشاره کردند که هر یک از آزمون‌های رایج هوش هیجانی مورد استفاده، چندگزینه‌ای بودند که به سختی در سناریوهای واقعی که تنش بین افراد بالاست، قابل اجرا هستند.

«تیمور اجلال»(Taimur Ijlal)، کارشناس صنعت مالی و امنیت اطلاعات گفت: شایان ذکر است که انسان‌ها همیشه در مورد احساسات دیگران توافق ندارند و حتی روانشناسان نیز می‌توانند سیگنال‌های عاطفی را به طور متفاوتی تفسیر کنند. بنابراین برنده شدن «هوش مصنوعی» در چنین آزمونی لزوماً به این معنی نیست که این سامانه بینش عمیق‌تری دارد. این به این معنی است که «هوش مصنوعی» پاسخ آماری مورد انتظار را بیشتر اوقات ارائه کرده است.

«نومان جعفر»(Nauman Jaffar)، بنیانگذار و مدیرعامل یک ابزار مستندسازی مبتنی بر «هوش مصنوعی» گفت: سامانه‌های «هوش مصنوعی» در تشخیص الگوها عالی هستند، به‌ویژه زمانی که نشانه‌های عاطفی از یک ساختار قابل تشخیص مانند حالات چهره یا سیگنال‌های زبانی پیروی می‌کنند، اما برابر دانستن آن با درک عمیق‌تر از احساسات انسانی، خطر بزرگ‌نمایی آنچه «هوش مصنوعی» واقعاً انجام می‌دهد را در پی دارد.

برخی کارشناسان به یک نکته حیاتی اشاره کردند: «هوش مصنوعی» در آزمون‌های مربوط به موقعیت‌های عاطفی بهتر عمل می‌کند، نه در اوج لحظه و نه به شیوه‌ای که انسان‌ها آنها را تجربه می‌کنند.

در مجموع، اکثر کارشناسان ادعای درک بهتر «هوش مصنوعی» از احساسات نسبت به انسان‌ها را کمی اغراق‌آمیز دانستند.

یک نکته نهایی نیز وجود دارد و آن این است که حتی با شواهدی که نشان می‌دهد اگر «هوش مصنوعی» به جای درک واقعی احساسات از تشخیص الگو استفاده می‌کند، در شناسایی و پاسخ به حالات عاطفی از انسان‌ها پیشی گرفته است.

یک «هوش مصنوعی» موسوم به «آیلتون» (Aílton) که توسط بیش از ۶۰۰۰ راننده کامیون در برزیل استفاده می‌شود، یک دستیار چندوجهی است که از صدا، متن و تصویر استفاده می‌کند و می‌تواند استرس، خشم یا غم را با حدود ۸۰ درصد دقت شناسایی می‌کند، همه اینها در چارچوب موقعیت‌های عاطفی هنگام تعامل رانندگان با آن در زمان واقعی است.

این مطالعه در مجله Communications Psychology منتشر شده است.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.