بانکداری و پرداخت الکترونیک

فناوری اطلاعات

July 8, 2025
13:57 سه شنبه، 17ام تیرماه 1404
کد خبر: 196788

مدیرعامل طلاسی: بانک مرکزی به کاربران گفت پلتفرم‌‌های طلا خودشان درگاه‌شان را بسته‌اند

منبع: پیوست

درگاه پرداخت پلتفرم‌های طلا از شروع جنگ ۱۲ روزه تا الان بسته شده است. به گفته مدیرعامل طلاسی، بانک مرکزی به کاربران گفته که پلتفرم‌ها خودشان درگاه پرداخت‌شان را مسدود کرده‌اند، این در شرایطی است که پلتفرم‌های طلا نسبت به این موضوع انتقادات جدی دارند. بسته شدن درگاه پرداخت پلتفرم‌های طلا در بلندمدت باعث حذف ۲ هزار موقعیت شغلی می‌شود و این کسب‌وکارها را به تعطیلی می‌رساند.

مدیرعامل پلتفرم طلاسی، مهدی فدایی با اشاره به بی‌اعتمادی برخی از افراد پلتفرم‌های طلا گفت: بی‌اعتمادی کاربران به دلیل شرایطی که قبل‌تر بود نیز هست؛ این موضوع به نگرانی مردم در کل بازار سرمایه مربوط است. در بورس حدود ۵۰ همت در یک هفته اخیر، خروجی نقدینگی بود که فقط ۷ همت آن به سمت صندوق‌های طلا رفت. پلتفرم‌های طلا تقریبا سه سال است که شروع به فعالیت کرده‌اند و با گذشت زمان با توجه نوع فعالیت و شفافیت‌شان توانستند اعتماد را از قشر خرد جامعه به‌دست بیاوند.

به گفته فدایی، در جامعه کاربرانی هستند که برای سرمایه‌گذاری به صورت عمده عمل می‌کنند، آنها بازارشان سنتی و مسیرشان بورس است. برخی سرمایه‌شان متوسط است و باز هم بازار سنتی پاسخگو است اما مخاطبان ما کاربرانی هستند که میانگین خریدشان زیر یک گرم است. مثلا میانگین واریزی ما بین یک تا پنج میلیون است. کاربران باتوجه به داشتن مجوزهای متعدد و ارائه خدمات ۲۴ ساعته به ما اعتماد کردند.

او تاکید ۲ میلیون کاربر در پلتفرم طلا ثبت‌نام کرده‌اند و ۲ هزار کارمند به صورت مستقیم و غیرمستقیم درحال فعالیت در پلتفرم‌های طلا هستند.

مدیرعامل طلاسی با اشاره به اینکه در دوران جنگ هم کاربران از این پلتفرم‌ها استفاده می‌کردند اما بانک مرکزی جلوی فعالیت‌ها را گرفت، ادامه داد: در شرایط جنگی هم کاربران از ما خرید می‌کردند اما تنها دغدغه اصلی ما این بود که بانک مرکزی درگاه پرداخت پلتفرم‌های طلا را بسته است و خرید و واریز ممنوع است. واریز را بانک مرکزی بست و خرید را ما به دستور بانک مرکزی بستیم، این در شرایطی است که ما می‌توانستیم این سرویس‌ها به صورت فعال ادامه بدهیم.

فدایی با تاکید بر فعال بودن طلاسی در جنگ ۱۲ روزه ادامه داد: یکی از امتیازات پلتفرم‌های طلا در ۱۲ روز جنگ تحمیلی این بود که نقدینگی کاربران را در اختیارشان گذاشتیم؛ در آن زمان بانک‌ها شیفتی کار می‌کردند و سرویس‌های ساتنا روزی یک بار انجام می‌شد اما ما باید نقدینگی تامین می‌کردیم. ما با همکاری پلیس فتا، اتحادیه، مرکز توسعه تجارت و بانک کارگشایی، طلا را از بانک می‌گرفتیم و با تبدیل به نقدینگی پول مردم را می‌دادیم. کسب‌و‌کار ما به درگاه واریز وابسته است؛ در آن زمان کاربران تصور می‌کردند دلیل بسته شدن درگاه پرداخت پلتفرم‌ها هستند درحالی که ما هیچ مسئله‌ای نداشتیم.

بورس باز شد، پلتفرم‌های طلا نه
او معتقد است که در دوران جنگ مردم طلا می‌فروختند، اما با رقم کم‌تر فعالیت می‌کردند. بعد از آتش‌بس که بورس باز شد و درگاه پرداخت پلتفرم‌های طلا باز نشد، باعث ایجاد نگرانی برای مردم شد. بانک مرکزی و نهادهای حاکمیتی باید شرایط را به شکلی پیش ببرند که مردم نگران نباشند.

فدایی گفت که این موضوع ضربه سختی به ما وارد کرده است؛ زیرا بانک مرکزی به کاربران گفته است که پلتفرم‌ها خودشان درگاه‌شان را بسته‌اند این درحالی است که بانک مرکزی درگاه پرداخت ما را مسدود کرده است. همین موضوع باعث بی‌اعتمادی مردم می‌شود.

مدیرعامل طلاسی با تاکید بر این موضوع که پلتفرم‌های طلا مجوز قانونی و رسمی دارند گفت: درحال حاضر کسب‌و‌کارها در اینستاگرام و تلگرام با دریافت درگاه پرداخت فعالیت می‌کنند اما ما که مجوز داریم، عضو سندباکس وزارت صمت هستیم و همه نهادهای نظارتی به ما اشراف دارند نباید درگاه پرداخت‌مان بسته شود. ما در آینده در تلاشیم به تولیدکننده‌ها وصل شویم و طلایی که کاربر می‌خرد به سمت تولید هدایت شود. اما در شرایط فعلی که یک بازی‌گردان جدا از نهادهای نظارتی چنین تصمیمی را گرفته است، شرایط پیچیده شده است.

فدایی با اشاره به اشتباه بودن تصمیم ورود پلتفرم‌های طلا به بورس توضیح داد: اگر کاربری ۵۰۰ سوت طلا بخواهد بورس نمی‌تواند به او بدهد. ۹۰درصد بازار سنتی نیز غیررسمی است زیرا پول در بیشتر مواقع به کارت فرد دیگری واریز می‌شود. در چنین شرایطی ما در کنار بازار سنتی و بورس، بازاری برای کاربران خرد ایجاد کردیم. کسب‌وکار ما تلفیق بورس و سنتی است. ما بالاترین پلاک تحمیلی طلایمان ۳۰۰ سوت است، این موضوع نشان‌دهنده این است که کاربران ما مدلی ندارند که بخواهند بورس یا بازار سنتی را انتخاب کنند.

او از بانک مرکزی درخواست کرد که درمورد مدل فعالیت‌شان توضیح دهند. او گفت فکر می‌کنم بانک مرکزی در جریان مدل فعالیت ما نیستند. پلیس و نهادهای نظارتی و امنیتی فعالیت ما را تایید کرده است اما بانک مرکزی اجازه فعالیت نمی‌دهد. درگاه پرداخت، حلقه قدرت بانک مرکزی است. بعد از انسداد درگاه، کاربران از طریق واریز شانه‌دار پول واریز می‌کردند، اما بانک مرکزی آن را هم بست.

فدایی هشدار داد اگر با این مدل بانک مرکزی که درگاه‌ها را بسته است و دنبال این است که از طریق نهادهایی مثل شعام ما را تعطیل کنند، شرایط آسیب‌زننده است. توقع ما از بانک مرکزی حمایتی است. معاون ارزی بانک مرکزی درگیر این موضوع است. ما می‌خواهیم که حداقل توضیحات ما را بشنوند. در دوره جنگ، پلیس فتا، وزارت صمت و بانک کارگشایی همراه بود اما بانک مرکزی نه.

او درنهایت اشاره کرد که این برخورد بانک مرکزی به معنی بیکار کردن هزاران نیروی انسانی است زیرا تا الان مقاوت کردیم اما درنهایت ما را مجبور به تعدیل و تعطیلی می‌کنند. ما مجوز درگاه ملی مجوزها را داریم و پیش‌نویس ضوابط ما نیز آماده شده است. ما انتظار داریم، همانطور که وزارت صمت از اسنپ، دیجی‌کالا و کسب‌و‌کارهای آنلاین حمایت کرد، از ما هم حمایت کند و ما را به عنوان بچه سررراهی نگاه نکند. هیچ کس نمی‌داند طلایی که در بورس است کجاست و بازار سنتی هم شفافیتی که قانون به آنها حکم کرده نمی‌پذیرد اما ما شفافیت ۱۰۰ درصدی داریم.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.