اپلیکیشن

تلفن همراه

July 8, 2025
14:25 سه شنبه، 17ام تیرماه 1404
کد خبر: 196797

نشان: رفع اختلال در GPS خارج از اختیار ماست

منبع: شرق

همزمان با شروع جنگ تحمیلی ۱۲ روزه اسرائیل به ایران، در کنار قطعی و محدودیت‌های شدید روی اینترنت، سیستم GPS هم به دلیل شرایط خاص کشور دچار اختلال شد. در این میان بسیاری از کاربران و همچنین رانندگان تاکسی‌های اینترنتی برای پیدا کردن مسیر از طریق نقشه و مسیر‌یاب‌های ایرانی از جمله نشان و بلد با مشکلات بسیاری همراه شدند، مشکلاتی که با وجود اعلام آتش‌بس همچنان ادامه دارد.

روابط عمومی نشان، در پیگیری «شرق» از وضعیت مسیریابی توسط این پلتفرم و اینکه چرا این مشکل همچنان ادامه دارد، تاکید می‌کند که مشکل خارج از اختیار مسیریاب نشان است. روابط عمومی نشان به «شرق» توضیح داد: «مشکلات مسیریابی فقط به دلیل اختلال GPS است که مکان‌یابی را دچار مشکل کرده است. این اختلال‌ها با توجه به شرایط خاص کشور به وجود آمده و متاسفانه هنوز ادامه دارد و نشان در ایجاد یا کنترل آن نقشی ندارد.»
روابط عمومی نشان تاکید می‌کند که در دوران جنگ، با قطع یا ضعیف بودن اینترنت، گوشی کاربران نمی‌توانست از قابلیت A-GPS (یا Assisted GPS) کمک بگیرد. در شرایط عادی، قابلیت A-GPS با استفاده از اینترنت به تلفن‌ همراه کمک می‌کند موقعیت جغرافیایی کاربر را سریع‌تر و دقیق‌تر پیدا کند و در واقع یک نیروی کمکی برای پیدا کردن سیگنال‌های GPS است. با قطع یا ضعیف شدن اینترنت، گوشی نمی‌تواند از این سرویس کمک بگیرد و به همین دلیل موقعیت‌یابی کاربر در آن دوران، با تاخیر و دقت کمتری انجام می‌شد.

روابط عمومی نشان در واکنش به این سوال که آیا تلاش کرده‌اند در این مدت راه‌حلی برای حل این معضل پیدا کننند و آیا اساسا این مشکل قابل حل است، اعلام کرد: «راه‌حلی که برای مسیریابی در این شرایط، پیش از این هم وجود داشت، مشخص کردن مکان فعلی کاربر یا مقصد او به‌صورت دستی روی نقشه است. در این مدت، تلاش کردیم هم در خود اپلیکیشن و هم در پلتفرم‌های نشان، آموزش‌های کاملی برای تغییر مبدا و پیدا کردن مقصد با جابه‌جایی نقشه به‌صورت دستی، در اختیار کاربران قرار دهیم.»

در حالی مسیریابی به کمک نقشه‌های داخلی مانند نشان و بلد با مشکل همراه است، که تجربه برخی کاربران نشان می‌دهد این مشکل در مسیریاب «ویز» کمتر است. روابط عمومی نشان در پاسخ به این سوال که آیا دلیل خاصی برای اختلال نسبتا کمتر در مسیریاب‌هایی مانند ویز در مقابل نشان وجود دارد، توضیح داد: «تجربه و بازخوردی که ما در این شرایط داشتیم و اپلیکیشن‌های مسیریاب دیگر را هم رصد کردیم، این بوده که همه مسیریاب‌ها به مشکل برخورد کردند و به خصوص در تهران و شهرهای اطراف تهران، فارغ از نوع مسیریاب‌، مبدا کاربر در نقطه اشتباهی نشان داده می‌شود.»

روابط عمومی نشان تاکید می‌کند که این مشکل، مربوط به همه اپلیکیشن‌هایی است که فعالیتشان بر اساس موقعیت مکانی است؛ چرا که با اختلال GPS و سیستم‌های موقعیت‌یابی، نمی‌توانند سیگنال درست را از تلفن همراه کاربر دریافت کنند و موقعیت درست او را تشخیص نمی‌دهند.

نشان تاکید می‌کند که اختلال در این مسیریاب می‌تواند روی تعداد کاربران استفاده‌‌کننده از این پلتفرم نقشه تاثیر‌گذار باشد، اما نمی‌توانند تخمین دقیقی از تعداد کاربران فعال روزانه آن در شرایط فعلی ارائه کنند. به گفته آنها نشان در حالت عادی، روزانه بیش از ۳ میلیون کاربر فعال دارد.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.