تلفن همراه

سیستم‌عامل

گوشی

July 9, 2025
11:45 چهارشنبه، 18ام تیرماه 1404
کد خبر: 196859

کاهش حالت شیشه‌ای عناصر رابط کاربری در بتای جدید iOS 26

منبع: دیجیاتو

جلوه شیشه مایع در iOS 26 کاهش یافته است.

اپل در نسخه بتای جدید iOS 26، طراحی «شیشه مایع» (Liquid Glass) را به‌گونه‌ای تغییر داده که کمتر شفاف و سردتر به‌نظر می‌رسد.

براساس گزارش‌ها، این نسخه که سومین بتای توسعه‌دهندگان محسوب می‌شود، با کاهش شفافیت در نوارهای ناوبری، دکمه‌ها و تب‌ها، ظاهر رابط کاربری جدید را خواناتر کرده است.

کاهش شفافیت طراحی Liquid Glass در iOS 26
اپل پیش از این نیز به‌دلیل شکایات کاربران مبنی بر شفافیت بیش از حد عناصر رابط کاربری، اقدام به کاهش جلوه شیشه‌ای Liquid Glass کرده بود، چراکه بسیاری معتقد بودند این شفافیت زیاد باعث دشواری در مشاهده گزینه‌هایی مانند آیکون‌های Control Center می‌شود.

در نسخه سوم بتا، این روند کاهش شفافیت ادامه پیدا کرده و عناصر Liquid Glass حالت مات‌تری پیدا کرده‌اند. به‌نظر می‌رسد این اقدام در جهت بهبود خوانایی رابط کاربری انجام شده باشد. بااین‌حال، این تصمیم اپل با واکنش‌های متفاوتی مواجه شده است.

برخی کاربران، از جمله «سم کول» توسعه‌دهنده AppleTrack، این تغییر را گامی به عقب دانسته‌اند. او در پستی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت:

«نسخه سوم بتای iOS 26 طراحی Liquid Glass را به‌کلی دگرگون کرده و اکنون ظاهر آن بسیار ساده و بی‌کیفیت به‌نظر می‌رسد، به‌طوری‌که این تغییر نشان‌دهنده فاصله گرفتن اپل از چشم‌انداز اولیه‌اش است.»

برخی دیگر از کاربران نیز از اپل خواسته‌اند تا دست از خراب کردن Liquid Glass بردارد و طراحی جدید را پسرفت توصیف کرده‌اند.

نکته قابل‌توجه این است که سطح شفافیت UI در برخی اپلیکیشن‌ها همچنان متغیر است و به‌نظر می‌رسد با توجه به محیط یا اپلیکیشن درحال استفاده، شدت این افکت متفاوت باشد. مقایسه‌هایی که بین نسخه دوم و سوم بتا از اپ‌هایی مانند App Store و Weather منتشر شده، به‌وضوح این تفاوت در شفافیت و ظاهر را نشان می‌دهد.

باتوجه‌به اینکه این نسخه هنوز در مرحله بتای توسعه‌دهندگان قرار دارد، انتظار می‌رود اپل تا زمان انتشار نهایی iOS 26 در ماه سپتامبر، تغییرات و اصلاحات بیشتری براساس بازخورد کاربران اعمال کند. بااین‌حال، جهت‌گیری جدید اپل در طراحی رابط کاربری iOS 26 توجه بسیاری از کاربران را به خود جلب کرده است.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.