پست

تحول دیجیتال

تلفن همراه

July 14, 2025
15:11 دوشنبه، 23ام تیرماه 1404
کد خبر: 197269

فرایندهای پستی هوشمند می‌شوند

منبع: ایسنا

موضوع بهینه‌سازی شرکت‌های پستی به دلیل اینکه شبکه ارتباطات فیزیکی ماهیتی انرژی‌بر دارد، بااهمیتی بوده و استفاده از سیستم‌های جدید و هوشمند در این بخش نقش مهمی دارد؛ آنطور که معاون وزیر ارتباطات گفته هوشمندسازی فرآیندهای پستی، به‌ویژه پس از کرونا، با شتاب بیشتری دنبال شد و این روند امروز به ارتقای کمی و کیفی خدمات، به‌خصوص در حوزه خدمات الکترونیک، منجر شده است.

توسعه اقتصاد دیجیتال ظرفیت‌های جدیدی را برای پست ایجاد کرده تا به‌عنوان بازویی توانمند در اقتصاد دیجیتال نقش‌آفرین باشد. به دلیل اینکه شبکه ارتباطات فیزیکی ماهیتی انرژی‌بر دارد، بهینه‌سازی شرکت‌های پستی مسئله‌ای بااهمیت و جدی بوده و استفاده از روش‌های فناورانه و بهره‌گیری از سیستم‌های جدید و هوشمند نقشی کلیدی در آن خواهد داشت. بی شک در جایی که ظرفیت برای حرکت به سمت هوشمندسازی وجود داشته باشد، چرخه توسعه مستمر شکل خواهد گرفت.

از هوشمندسازی پست چه می‌دانیم؟

هوشمندسازی به معنای استفاده از تکنیک‌ها، ابزارها، تجهیزات و تکنولوژی‌های انقلاب صنعتی چهارم به منظور تسهیل‌ فرایندها و عملیات‌های گوناگون در صنایع مختلف و زندگی روزمره است که مهم‌ترین هدف و نتیجه آن را می‌توان رسیدن به نظم، انسجام کلی و ساختار یافته دانست که سبب می‌شود بدون اینکه اختلالی در فرایندها به وجود بیاید به صورت کاملا هوشمند و خودکار انجام شود.

یکی از مزیت‌های مهم هوشمند سازی را عدم وابستگی به نیروی انسانی برای اجرای فعالیت های مختلف دانست که می تواند سبب ایجاد دیجیتالی شدن شود. در این باره محمد احمدی- مدیرعامل شرکت ملی پست و معاون وزیر ارتباطات- معتقد است که هوشمندسازی فرآیندهای پستی، به‌ویژه پس از شیوع کرونا، با شتاب بیشتری دنبال شد و امروز این روند به ارتقای کمی و کیفی خدمات، به‌خصوص در حوزه خدمات الکترونیک، منجر شده است.

صندوق‌های پستی هوشمند از اقداماتی است که طی سال‌های گذشته توسط شرکت پست در صدر توجه قرار گرفته است. درباره جزئیات این صندوق‌ها باید گفت صندوق پستی هوشمند یک صندوق فلزی قفل‌دار و هوشمند است که در حال حاضر، در ۱۴۰ نقطه کشور از جمله شهر تهران و برخی دیگر از شهرها مانند جزیره کیش و خوزستان نصب شده است.

دسترسی آسان و امنیت بالا و کمک به کاهش ترافیک شهری از مهم‌ترین ویژگی‌های این صندوق‌ها محسوب می‌شود. گفتنی است روش استفاده از لاکرها به این صورت بوده که هنگام ثبت سفارش در سامانه شرکت ملی پست یا فروشگاه‌ اینترنتی به جای اعلام آدرس خانه یا محل کار، می‌توانید یکی از ایستگاه‌های لاکر نزدیک به محل رفت و آمد خود را انتخاب کنید.

همچنین در لایه فرایندهای اجرایی نیز یکی از پروژه‌هایی که در دست دارند ربات‌های هوشمند است که کار تفکیک و تجزیه محصولات را انجام دهند، به دنبال آن سیستم مکانیزه تجزیه یا سیستم‌های سورتینگ هوشمند تجزیه توسعه می‌یابند، چراکه از تلفیق اطلاعات حاصل از رویدادهای مرسوله با استفاده از این مکانیزه تحلیل های هوشمندانه قابل پیاده سازی است.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.