تشریح عملکرد وزارت ارتباطات در جنگ تحمیلی رژیم صهیونیستی
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با حضور در صحن علنی مجلس شورای اسلامی، گزارشی از عملکرد این وزارتخانه در جریان جنگ ۱۲ روزه رژیم صهیونیستی علیه ایران ارایه و تلاش برای حفظ پایداری ارتباطات، مقابله با حملات سایبری، تداوم خدمات عمومی و حمایت از کسبوکارهای دیجیتال در این ایام را تشریح کرد.
به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات؛ سید ستار هاشمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، صبح امروز (سه شنبه ۳۱ تیر ۱۴۰۴) در ابتدای این گزارش با بیان اینکه هدف اصلی این وزارتخانه در ایام جنگ «حفظ پایداری ارتباطات، استمرار خدمترسانی به مردم و کسبوکارهای دیجیتال» بود گفت: «با نگاه به ایجاد امنیت روانی و حفظ آرامش در شرایط بحران، همراهی با نهادهای اجرایی برای تداوم خدمات عمومی مانند توزیع سوخت، خدمات پرداخت، بهداشت و درمان و اطلاعرسانی نیز در دستور کار قرار گرفت.»
به گفته هاشمی، از نخستین ساعات جنگ، کارگروه ویژه پایش وضعیت ارتباطات و خدمات عمومی تشکیل شد و بهصورت روزانه، حتی دوبار در روز، جلساتی برای تصمیمگیری فوری برگزار میکرد.
او تأکید کرد: «همکاران ما در حالی که شاهد موشکباران گسترده در تهران و دیگر شهرها بودند، با حضور میدانی در محل کسبوکارهای دیجیتال تلاش کردند خدمات را تداوم بخشند.»
وزیر ارتباطات با اشاره به وابستگی مستقیم و غیرمستقیم حدود ۱۰ میلیون نفر از مردم به زیستبوم اقتصاد دیجیتال، اعلام کرد: «در این دوره، اقتصاد دیجیتال کشور متحمل زیانی معادل ماهانه ۱۵ هزار میلیارد تومان شد و اشتغال در این حوزه تا ۳۰ درصد کاهش یافت.»
وی با بیان اینکه محدودیتهای اینترنتی بهدلیل صلاحدید نهادهای ذیصلاح و امنیتی اعمال شده بود، افزود: «برای جبران این آسیبها، تأمین منابعی معادل دو همت در دستور کار قرار گرفت و این روند با همکاری وزارت اقتصاد و معاونت علمی و فناوری ادامه دارد.»
هاشمی با اشاره به جابهجایی گسترده مردم در این ایام و فشار مضاعف بر شبکههای ارتباطی، گفت: «ارتباطات پایدار مردم، بهویژه برای اطلاع از حال خانوادهها، اولویت ما بود. در حالی که گستردهترین حملات سایبری تاریخ کشور را تجربه کردیم، زیرساختهای جایگزین بهسرعت فعال شد.»
وی با بیان اینکه بیش از ۲۰ هزار حمله سایبری در این مدت شناسایی شد، تأکید کرد: «هدف این حملات، از کار انداختن خدمات آنلاین و ایجاد اختلال در خدمترسانی به مردم بود که در بسیاری موارد با موفقیت دفع شد.»
وزیر ارتباطات همچنین از خدمات مستمر شرکت ملی پست و پستبانک ایران در ایام جنگ قدردانی کرد و گفت: «همکاران ما حتی در روزهای تعطیل با حضور میدانی به خدمترسانی ادامه دادند.»
وی همکاری با وزارتخانههایی چون صنعت، جهاد کشاورزی و سازمان صداوسیما را از عوامل موفقیت در مدیریت تقاضا و توزیع کالاهای اساسی برشمرد و افزود: «با کمک ظرفیتهای فناورانه، پخش سراسری برنامههای صداوسیما نیز حفظ شد.»
هاشمی در پایان ضمن قدردانی از مردم، گفت: «سرمایه اجتماعی و همراهی مردم در کنار توان نظامی، بزرگترین پشتوانه کشور در این جنگ بود. رایگان کردن بخشی از خدمات اقتصاد دیجیتال و اقدامات برای تداوم فعالیت کسبوکارهای آنلاین از جمله تدابیر وزارت ارتباطات در این مدت بود.»