فناوری اطلاعات

July 26, 2025
9:54 شنبه، 4ام مردادماه 1404
کد خبر: 197905

جستجوی گوگل با Web Guide متحول می‌شود

منبع: دیجیاتو

این ویژگی را که با نسخه سفارشی مدل هوش مصنوعی جمینای کار می‌کند، می‌توانید از قسمت Search Labs فعال کنید.

گوگل ویژگی آزمایشی جدیدی به‌نام Web Guide را برای موتور جستجوی خود معرفی کرده است که با کمک هوش مصنوعی، نتایج جستجو را به‌شکلی دسته‌بندی‌شده و هدفمند نمایش می‌دهد.

ویژگی جدید Web Guide گوگل در قالب یک نسخه آزمایشی در بخش Search Labs معرفی شده است. این قابلیت که با نسخه‌ای سفارشی از مدل هوش مصنوعی جمینای کار می‌کند، نتایج جستجو را بازسازی کرده و به‌جای نمایش ساده لینک‌ها، آنها را در دسته‌های مرتبط و براساس سؤالات مشابه دسته‌بندی می‌کند. کاربران می‌توانند با فعال‌سازی این ویژگی آزمایشی در محیط جستجوی گوگل، از Web Guide استفاده کنند.

نحوه عملکرد ویژگی Web Guide در گوگل
Web Guide درحال‌حاضر در تب «وب» (Web) نمایش داده می‌شود. این قابلیت از تکنیکی مشابه با حالت AI Mode گوگل استفاده می‌کند که به جمینای اجازه می‌دهد یک عبارت جستجو را به اجزای مختلفی تقسیم کند و همزمان چندین جستجو انجام دهد.

برای مثال، هنگام جستجوی عبارت «نحوه مراقبت از درخت انبه»، Web Guide ابتدا چند لینک معتبر به کاربر نمایش می‌دهد، سپس خلاصه‌ای تولیدشده توسط هوش مصنوعی نشان داده می‌شود و در ادامه لینک‌ها را در دسته‌هایی مثل «مراقبت از درخت انبه در اقلیم‌های خاص» یا «بررسی مشکلات درخت انبه» ارائه می‌کند.

برخی لینک‌های نمایش داده شده توسط این ویژگی از منابع آموزشی مانند دانشگاه فلوریدا هستند و برخی دیگر کاربر را به سرویس‌هایی مانند یوتوب، Quora یا Reddit هدایت می‌کند. درحالی‌که Web Guide شباهت‌هایی به جستجوی سنتی دارد و لینک‌ها را در بالای صفحه نگه می‌دارد، اما توضیحات تولیدشده توسط هوش مصنوعی که زیر هر دسته نمایش داده می‌شود، ویژگی جدیدی است که البته شاید چندان کاربردی نباشد.

کاربران همچنین می‌توانند سؤالات دقیق‌تری نیز در Web Guide مطرح کنند، مثل «خانواده من در مناطق زمانی مختلف زندگی می‌کنند؛ بهترین ابزارها برای حفظ ارتباط نزدیک چیست؟»

در صورت تمایل، کاربران در هر زمانی می‌توانند نمایش نتایج جستجوی سنتی را فعال کنند؛ اما گوگل اعلام کرده که قصد دارد Web Guide را در آینده به تمام بخش‌های موتور جستجوی خود اضافه کند. برای استفاده از این قابلیت می‌توانید آن را از Search Labs فعال کنید.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.