رسانه‌های اجتماعی

August 2, 2025
12:39 شنبه، 11ام مردادماه 1404
کد خبر: 198468

بهبود عملکرد تبلیغاتی متا در اینستاگرام و فیس‌بوک

منبع: پیوست

شرکت متا با انتشار گزارش جدید درآمدی خود از سه ماهه‌ای موفق به لطف افزایش نرخ تبدیل تبلیغات در نیمه اول سال ۲۰۲۵ خبر داده است. متا در فصل دوم امسال بیش از ۴۷ میلیارد دلار درآمد داشته و به گفته شرکت نرخ تبدیل تبلیغات در اینستاگرام و فیس‌بوک به کمک هوش مصنوعی به ترتیب ۵ و ۳ درصد افزایش یافته است. این شرکت همچنین در مالی خود از انتظار درآمد ۴۷.۵ تا ۵۰.۵ میلیارد دلار برای سه ماهه سوم سال ۲۰۲۵ خبر داده است؛ رقمی که فراتر از پیش‌بینی تحلیل‌گران و نشانه‌ای از ادامه ثمربخشی سرمایه‌گذاری‌های حوزه هوش مصنوعی این شرکت بر کسب‌وکار تبلیغاتی است. انتشار این گزارش باعث شد تا ارزش سهام متا در معاملات پسا بازار تا ۱۱ درصد افزایش یابد.

به گزارش رویترز، به‌نظر می‌رسد نتایج قدرتمند مالی جدید، بخشی از نگرانی سرمایه‌گذاران درباره سرمایه‌گذاری گسترده متا در توسعه زیرساخت‌های هوش مصنوعی را برطرف کند. سرمایه‌گذاری‌هایی که از دید برخی تحلیل‌گران، در تلاش برای جبران عقب‌ماندگی متا نسبت به رقبایی همچون مایکروسافت و گوگل در رقابت جهانی هوش مصنوعی تلقی شده است.

متا در گزارش خود همچنین پیش‌بینی هزینه‌های سرمایه‌ای سالانه را از ۶۴ میلیارد به ۶۶ تا ۷۲ میلیارد دلار افزایش داد که البته تاکید مدیرعامل شرکت بر بهبود بازدهی بخش تبلیغات به لطف این سرمایه‌گذاری‌ها، افزایش آنها را توجیه می‌کند. مارک زاکربرگ، مدیرعامل متا، در تماس با تحلیل‌گران گفت: «هوش مصنوعی در حال ایجاد جهش‌های بزرگ در کسب‌وکار ما، به‌ویژه در بخش تبلیغات در فیس‌بوک و اینستاگرام، است.» این در حالی است که مطالعه‌ای از شرکت Deloitte به سودآوری کمتر از انتظار فناوری هوش مصنوعی اشاره می‌کند و به نظر می‌رسد که شرکت‌ها هنوز راهکار مناسبی برای بهره‌برداری مالی از این فناوری پیدا نکرده‌اند.

گزارش متا از درآمد ۴۷.۵ میلیارد دلاری در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۵ می‌گوید؛ پیش‌بینی درآمد ۷۲ میلیارد دلاری برای سه‌ماهه سوم

زاکربرگ همچنین تاکید کرد که دستیابی به «هوش فراانسانی» (Superintelligence) دیگر به بازه‌های زمانی بلندمدت محدود نیست و سرعت پیشرفت‌ها حتی از برآوردهای خوش‌بینانه نیز فراتر رفته است. متا در سال جدید میلادی و پس از ناکامی مدل جدید Llama 4 که نتوانست انتظار کاربران و مدیران شرکت را برآورده کند، تمرکز بر جذب استعداد‌ها را افزایش داده و گروه ویژه‌ای به نام سوپراینلجنس را برای پیشبرد اهداف هوش مصنوعی راه‌اندازی کرده است.

افزایش سرمایه‌گذاری غول‌های فناوری در زیرساخت هوش مصنوعی
متا تنها شرکتی نیست که هزینه سرمایه‌ای در بخش هوش مصنوعی را افزایش داده است، رقبای این شرکت نیز مسیر مشابهی را در پیش گرفته‌اند. مایکروسافت اعلام کرده است که تنها در سه‌ماهه اول سال مالی بیش از ۳۰ میلیارد دلار هزینه سرمایه‌ای خواهد داشت. این رقم حتی در صورت عدم افزایش در فصل‌های آینده، رقمی معادل ۱۲۰ میلیارد دلار در سال جاری خواهد بود. گوگل نیز به تازگی گزارش سرمایه‌گذاری سال جاری خود رد بخش هوش مصنوعی را به ۸۵ میلیارد دلار افزایش داده است.

تقویت هسته درآمدی متا با هوش مصنوعی؛ نرخ تبدیل تبلیغات افزایش یافته است
تبلیغات هسته اصلی درآمد متا را تشکیل می‌دهد و این شرکت به لطف دسترسی به داده‌های چندین میلیارد کاربر فعال شبکه‌های اجتماعی، گنجینه ارزشمندی برای توسعه ابزارهای هوش مصنوعی و همچنین بهبود عملکرد تبلیغات با استفاده از این فناوری در اختیار دارد. متا پیش از این اعلام کرده بود که به دنبال تحولی بنیادین در صنعت تبلیغات با هوش مصنوعی است؛ تحولی که بخش اعظمی از فرایند تولید و توزیع تبلیغات را متحول و خودکارسازی می‌کند.

براساس گزارش جدید شرکت متا،‌ این شرکت در سه‌ماهه دوم سال ۲۰۲۵، ۴۷.۵۲ میلیارد دلار درآمد داشته که فراتر از تخمین ۴۴.۸ میلیارد دلاری تحلیل‌گران است. سود هر سهم نیز به ۷.۱۴ دلار رسیده که بسیار بالاتر از برآورد ۵.۹۲ دلاری است.

هوش مصنوعی نرخ تبدیل تبلیغات در اینستاگرام و فیس‌بوک را به ترتیب ۵ و ۳ درصد افزایش داده است.

به گفته متا، تبلیغات مبتنی بر هوش مصنوعی باعث شده تا نرخ تبدیل کاربر (Conversion) در اینستاگرام ۵ درصد و در فیس‌بوک ۳ درصد افزایش یابد. نرخ تبدیل به معنای اقدام کاربر پس از مشاهده یا کلیک روی یک تبلیغ و معمولا به معنای خرید یا ثبت‌نام است.

در ادامه تلاش‌ها برای افزایش بهره‌وری تبلیغاتی، متا ابزار جدیدی با عنوان Advantage+ Image-to-Video را معرفی کرده است که به تبلیغ‌دهندگان اجازه می‌دهد از تصاویر ثابت، تبلیغات ویدیویی تولید کنند.

به نظر تلاش متا برای رقابت با تیک‌تاک و ورود به ویدیو‌های کوتاه نیز ثمربخش بوده است. قابلیت ریلز که برداشتی اینستاگرامی از شبکه اجتماعی تیک‌تاک بود، به‌سرعت در حال تبدیل شدن به منبع اصلی درآمد تبلیغاتی متا در آمریکا است. طبق داده‌های شرکت تحقیقاتی eMarketer، انتظار می‌رود اینستاگرام امسال بیش از نیمی از درآمد تبلیغاتی متا در ایالات متحده را به خود اختصاص دهد.

انتظار می‌رود اینستاگرام امسال بیش از نیمی از درآمد تبلیغاتی متا در ایالات متحده را به خود اختصاص دهد

استعدادربایی در بخش هوش مصنوعی؛ از پیشنهاد‌های چندصدمیلیون دلاری تا سرمایه‌گذاری کلان
در کنار افزایش درآمد، متا تلاش برای تقویت جایگاه و عملکرد خود در صنعت هوش مصنوعی را نیز افزایش داده است. ماشین پول‌ساز تبلیغاتی این شرکت به زاکربرگ اجازه داده تا با دست باز در ماه‌های اخیر دست به جذب گسترده نیروهای متخصص از شرکت‌هایی چون اپل، اوپن‌ای‌آی و انتروپیک بپردازد (اپل تنها طی یک ماه چهار نفر از مهندسان ارشد هوش مصنوعی خود را به متا واگذار کرده است.)

این شرکت با پیشنهاد بسته‌های مالی خیره‌کننده که گاه تا چند صد میلیون دلار افزایش می‌یابند موفق به جذب چندین چهره برجسته در جهان هوش مصنوعی شده است و علاوه بر آن شاهد اکتسابی چند میلیارد دلاری در این صنعت بودیم که براساس آن و در پی سرمایه‌گذاری ۱۴.۳ میلیارد دلاری متا برای خرید نیمی از سهام استارت‌آپ Scale AI، مدیرعامل جوان آن، الکساندر وانگ، به عنوان رهبر گروه سوپراینتلجنس به این شرکت ملحق شد.

با این حال متا در کنار موفقیت‌های مالی همچنان با چالش‌های حقوقی دست و پنجه نرم می‌کند. نهادهای ضدانحصار ایالات متحده از متا خواسته‌اند ساختار مالکیت این شرکت بر واتساپ و اینستاگرام را بازنگری کند. جلسات دادگاه در این خصوص از سپتامبر آغاز می‌شود و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال جاری نتیجه‌ای حاصل نشود.

زاکربرگ همچنین در اظهارات خود تایید کرده است که شرکت در گذشته در تشخیص تهدید رقابتی تیک‌تاک تاخیر داشته و بسیاری از اپلیکیشن‌های جانبی توسعه‌یافته توسط متا موفق نبوده‌اند.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.