5G, 6G, vRAN, OpenRAN

اپراتورها

باندپهن

خبر اول

مخابرات فضایی

August 4, 2025
11:22 دوشنبه، 13ام مردادماه 1404
کد خبر: 198528

درآمد خدمات ماهواره‌ای LEO سال آینده به ۱۵ میلیارد دلار می‌رسد

ICTna.ir – بر اساس داده‌های جدید تحلیلگران، اپراتورهای ماهواره‌ای LEO سال آینده بخش عمده‌ای از ۱۵ میلیارد دلار درآمد حاصل از خدمات به کاربران نهایی در سراسر جهان را به خود اختصاص خواهند داد.

به گزارش گروه اخبار خارجی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، آمار گارتنر نشان می‌دهد که این رقم که به طور دقیق‌تر ۱۴.۸ میلیارد دلار است، نشان دهنده افزایش ۲۴.۵ درصدی هزینه‌های پیش‌بینی شده در سال ۲۰۲۵ است، زیرا کسب‌وکارها و مصرف‌کنندگان بیشتری به ارزش ماهواره‌های مدار پایین زمین پی می‌برند.

این میلیاردها دلار تنها بخش کوچکی از سرمایه‌گذاری شرکت‌های ماهواره‌ای LEO، که برخی از آنها اکنون نام‌های آشنایی هستند، را در سال‌های اخیر برای راه‌اندازی خدمات خود انجام داده‌اند. اما با این وجود، داده‌ها، چه ارقام مطلق درآمد و چه رشد، مانند موسیقی دلنشینی برای آنها خواهد بود؛ بازگشت سرمایه در حال وقوع است.

قابل درک است که بیشترین رشد در طول دوره پیش‌بینی‌شده از سوی کاربران مصرفی و تجاری ساکن در مناطقی خواهد بود که هیچ گزینه اتصال دیگری وجود ندارد، اما سایر بخش‌ها نیز رشد قوی را گزارش خواهند کرد، به‌ویژه حوزه اینترنت اشیا.

خرم شهزاد، تحلیلگر ارشد گارتنر، در بیانیه‌ای در این خصوص گفت: ماهواره‌های LEO در درجه اول اتصال پهن‌باند را به مکان‌های دورافتاده‌ای که شبکه‌های سنتی به آنها دسترسی ندارند، ارائه داده‌اند. با این حال، موارد استفاده جدید برای مصرف‌کنندگان و کسب‌وکارها در حال ظهور است و ارائه‌دهندگان خدمات ارتباطی (CSP) را به سمت گسترش بازار سوق می‌دهد. این امر ماهواره‌های LEO را قادر می‌سازد تا به یک فناوری پهن‌باند سازمانی اصلی تبدیل شوند.

گارتنر خاطرنشان می‌کند که «بازار در حال ورود به یک مرحله گسترش سریع است» و پیش‌بینی می‌کند که در چند سال آینده بیش از 20 ارائه‌دهنده خدمات ماهواره‌ای فعال در مدار LEO و بیش از 40،000 ماهواره در مدار وجود خواهد داشت.

در حال حاضر تعدادی اپراتور برجسته LEO وجود دارند. کمتر کسی در کره زمین است که نام استارلینک را نشنیده باشد، که در چهار سال گذشته خدمات پهنای باند ماهواره‌ای را به مناطق دورافتاده ارائه داده و همچنین از تعدادی از خدمات مستقیم به تلفن همراه با برند اپراتور تلفن همراه پشتیبانی می‌کند؛ One NZ و T-Mobile US هر دو خدمات تجاری ارائه می‌دهند در حالی که برخی دیگر، مانند راجرز در کانادا، در حالت بتا فعالیت می‌کنند.

در همین حال، شرکت‌هایی مانند AT&T و ورایزون با AST SpaceMobile همکاری می‌کنند، همانطور که وودافون نیز با این شرکت، یک کسب و کار عمده فروشی مستقیم به دستگاه (Direct-to-device) راه اندازی کرده است. Lynk با برخی از مشتریان مخابراتی قرارداد بسته است که یکی از کلیدی‌ترین آنها TPG Telecom استرالیا است.

خارج از فضای اتصال مستقیم به سلول، حداقل فعلاً، دسترسی به دارایی‌های LEO بخشی از منطق خرید اخیر Intelsat توسط SES بود، در حالی که وان وب متعلق به Eutelsat نیز یک بازیگر رو به رشد در بازار است. و البته بازیگران دیگری نیز وجود دارند.

اگرچه نام آنها ممکن است به اندازه نام شرکت‌های مخابراتی شناخته شده نباشد، اما شناخت آنها به ویژه در بین کاربرانی که در مکان‌هایی بدون پوشش تلفن همراه زمینی هستند، رو به افزایش است.

گارتنر پیش‌بینی می‌کند که مشتریان تجاری در این نوع مکان‌ها سال آینده ۲.۶ میلیارد دلار برای خدمات ماهواره‌ای LEO هزینه خواهند کرد که نسبت به سال ۲۰۲۵ بیش از ۴۰ درصد افزایش نشان می‌دهد (به نمودار زیر). رشد برای مصرف‌کنندگان با ۳۶ درصد کمتر خواهد بود، اما رقم هزینه با ۴.۱ میلیارد دلار بیشتر است. در هر دو مورد، رشد در مقایسه با سال قبل کندتر خواهد شد، اما پایه آن البته بزرگتر است.

به دلیل رشد قوی، اینترنت اشیا می‌تواند در چند سال آینده به سومین بخش بزرگ LEO تبدیل شود؛ افزایش ۳۲ درصدی هزینه‌ها در سال آینده، درآمد خدمات را به ۲.۳ میلیارد دلار می‌رساند.

شهزاد گفت: «با افزایش موارد استفاده، شرکت‌ها و مصرف‌کنندگان می‌توانند انتظار دسترسی مداوم به اینترنت و حسگرهای اینترنت اشیا (IoT) را در هر مکانی و بدون محدودیت مکانی داشته باشند. حتی هواپیماها، کشتی‌ها و سکوهای دریایی نیز از ابزارهای جدید انعطاف‌پذیری شبکه و اینترنت فراگیر بهره‌مند خواهند شد.»

این اظهار نظر دقیقاً همان چیزی را نشان می‌دهد که ارائه‌دهندگان خدمات LEO – و شرکای مخابراتی آنها – به دنبال آن هستند. و تعداد ماهواره‌هایی که به مدار می‌روند، همراه با رشد درآمد خدمات، نشان می‌دهد که ما در حال پیشرفت قابل توجهی به سمت آن آرمان‌شهر اتصال فراگیر هستیم.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.