درآمد خدمات ماهوارهای LEO سال آینده به ۱۵ میلیارد دلار میرسد
ICTna.ir – بر اساس دادههای جدید تحلیلگران، اپراتورهای ماهوارهای LEO سال آینده بخش عمدهای از ۱۵ میلیارد دلار درآمد حاصل از خدمات به کاربران نهایی در سراسر جهان را به خود اختصاص خواهند داد.
به گزارش گروه اخبار خارجی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، آمار گارتنر نشان میدهد که این رقم که به طور دقیقتر ۱۴.۸ میلیارد دلار است، نشان دهنده افزایش ۲۴.۵ درصدی هزینههای پیشبینی شده در سال ۲۰۲۵ است، زیرا کسبوکارها و مصرفکنندگان بیشتری به ارزش ماهوارههای مدار پایین زمین پی میبرند.
این میلیاردها دلار تنها بخش کوچکی از سرمایهگذاری شرکتهای ماهوارهای LEO، که برخی از آنها اکنون نامهای آشنایی هستند، را در سالهای اخیر برای راهاندازی خدمات خود انجام دادهاند. اما با این وجود، دادهها، چه ارقام مطلق درآمد و چه رشد، مانند موسیقی دلنشینی برای آنها خواهد بود؛ بازگشت سرمایه در حال وقوع است.
قابل درک است که بیشترین رشد در طول دوره پیشبینیشده از سوی کاربران مصرفی و تجاری ساکن در مناطقی خواهد بود که هیچ گزینه اتصال دیگری وجود ندارد، اما سایر بخشها نیز رشد قوی را گزارش خواهند کرد، بهویژه حوزه اینترنت اشیا.
خرم شهزاد، تحلیلگر ارشد گارتنر، در بیانیهای در این خصوص گفت: ماهوارههای LEO در درجه اول اتصال پهنباند را به مکانهای دورافتادهای که شبکههای سنتی به آنها دسترسی ندارند، ارائه دادهاند. با این حال، موارد استفاده جدید برای مصرفکنندگان و کسبوکارها در حال ظهور است و ارائهدهندگان خدمات ارتباطی (CSP) را به سمت گسترش بازار سوق میدهد. این امر ماهوارههای LEO را قادر میسازد تا به یک فناوری پهنباند سازمانی اصلی تبدیل شوند.
گارتنر خاطرنشان میکند که «بازار در حال ورود به یک مرحله گسترش سریع است» و پیشبینی میکند که در چند سال آینده بیش از 20 ارائهدهنده خدمات ماهوارهای فعال در مدار LEO و بیش از 40،000 ماهواره در مدار وجود خواهد داشت.
در حال حاضر تعدادی اپراتور برجسته LEO وجود دارند. کمتر کسی در کره زمین است که نام استارلینک را نشنیده باشد، که در چهار سال گذشته خدمات پهنای باند ماهوارهای را به مناطق دورافتاده ارائه داده و همچنین از تعدادی از خدمات مستقیم به تلفن همراه با برند اپراتور تلفن همراه پشتیبانی میکند؛ One NZ و T-Mobile US هر دو خدمات تجاری ارائه میدهند در حالی که برخی دیگر، مانند راجرز در کانادا، در حالت بتا فعالیت میکنند.
در همین حال، شرکتهایی مانند AT&T و ورایزون با AST SpaceMobile همکاری میکنند، همانطور که وودافون نیز با این شرکت، یک کسب و کار عمده فروشی مستقیم به دستگاه (Direct-to-device) راه اندازی کرده است. Lynk با برخی از مشتریان مخابراتی قرارداد بسته است که یکی از کلیدیترین آنها TPG Telecom استرالیا است.
خارج از فضای اتصال مستقیم به سلول، حداقل فعلاً، دسترسی به داراییهای LEO بخشی از منطق خرید اخیر Intelsat توسط SES بود، در حالی که وان وب متعلق به Eutelsat نیز یک بازیگر رو به رشد در بازار است. و البته بازیگران دیگری نیز وجود دارند.
اگرچه نام آنها ممکن است به اندازه نام شرکتهای مخابراتی شناخته شده نباشد، اما شناخت آنها به ویژه در بین کاربرانی که در مکانهایی بدون پوشش تلفن همراه زمینی هستند، رو به افزایش است.
گارتنر پیشبینی میکند که مشتریان تجاری در این نوع مکانها سال آینده ۲.۶ میلیارد دلار برای خدمات ماهوارهای LEO هزینه خواهند کرد که نسبت به سال ۲۰۲۵ بیش از ۴۰ درصد افزایش نشان میدهد (به نمودار زیر). رشد برای مصرفکنندگان با ۳۶ درصد کمتر خواهد بود، اما رقم هزینه با ۴.۱ میلیارد دلار بیشتر است. در هر دو مورد، رشد در مقایسه با سال قبل کندتر خواهد شد، اما پایه آن البته بزرگتر است.
به دلیل رشد قوی، اینترنت اشیا میتواند در چند سال آینده به سومین بخش بزرگ LEO تبدیل شود؛ افزایش ۳۲ درصدی هزینهها در سال آینده، درآمد خدمات را به ۲.۳ میلیارد دلار میرساند.
شهزاد گفت: «با افزایش موارد استفاده، شرکتها و مصرفکنندگان میتوانند انتظار دسترسی مداوم به اینترنت و حسگرهای اینترنت اشیا (IoT) را در هر مکانی و بدون محدودیت مکانی داشته باشند. حتی هواپیماها، کشتیها و سکوهای دریایی نیز از ابزارهای جدید انعطافپذیری شبکه و اینترنت فراگیر بهرهمند خواهند شد.»
این اظهار نظر دقیقاً همان چیزی را نشان میدهد که ارائهدهندگان خدمات LEO – و شرکای مخابراتی آنها – به دنبال آن هستند. و تعداد ماهوارههایی که به مدار میروند، همراه با رشد درآمد خدمات، نشان میدهد که ما در حال پیشرفت قابل توجهی به سمت آن آرمانشهر اتصال فراگیر هستیم.