ایتیاندتی میخواهد از مکزیک خارج شود؛ اما شاید به سختی!
ICTna.ir – طبق گزارشها، AT&T میخواهد از مکزیک خارج شود، اما ممکن است برای فروش با مشکل مواجه شود. طبق گزارشها، گروه اپراتور آمریکایی AT&T در حال کار بر روی فروش چند میلیارد دلاری زیرساخت ها و مجموعه فعالیتهای خود در مکزیک است. با این حال، پویایی بازار به این معنی است که ممکن است برای یافتن خریدار با مشکل مواجه شود.
به گزارش گروه اخبار خارجی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، بلومبرگ اواخر روز پنجشنبه به نقل از منابع ناشناس آشنا با این موضوع گزارش داد که این غول مخابراتی در حال همکاری با مشاورانی برای فروش AT&T مکزیک است.
بلومبرگ اواخر روز پنجشنبه به نقل از منابع ناشناس آشنا با این موضوع گزارش داد که غول مخابراتی ایالات متحده آمریکا در حال همکاری با مشاورانی برای فروش AT&T مکزیک است.
آنها ادعا میکنند که برای این عملیات به دنبال بیش از ۲ میلیارد دلار آمریکا هستند و افزودند که هنوز در مرحله بررسی است و هیچ تصمیم قطعی در این مورد نگرفتهاند.
واضح است که خیلی چیزها به میزان علاقهای که میتواند ایجاد کند بستگی دارد، و حدس زده میشود که نشت اطلاعات هم از همین رو بوده است.
AT&T مکزیک با داشتن نزدیک به ۲۴ میلیون مشتری تلفن همراه و درآمد سه ماهه حدود یک میلیارد دلار، بازیگر بزرگی است. اما با این وجود، فروش آن آسان نخواهد بود. مکزیک از نظر رقابت، بازاری به شدت دشوار است و AT&T نتوانسته است مقیاسی را که بدون شک هنگام ورودش بیش از یک دهه پیش به دنبال آن بود، ایجاد کند.
شرکت AT&T در آغاز سال ۲۰۱۵، خرید سومین اپراتور بزرگ تلفن همراه مکزیک، Iusacell، را نهایی کرد، در حالی که امید زیادی وجود داشت که این شرکت – با کمک مداخلات نظارتی – قدرت لازم برای رقابت با America Movil، اپراتور برتر، را داشته باشد.
از آن زمان تاکنون آب زیادی زیر پل مکزیک جمع شده است، اما نگاهی به جدیدترین آمار بازار از سوی نهاد ناظر، موسسه فدرال مخابرات (IFT)، نشان میدهد که تغییر چندانی رخ نداده است.
AT&T اکنون دومین اپراتور بزرگ تلفن همراه در مکزیک است، اما تا مارس امسال سهم بازار آن کمی بیش از ۱۶٪ بود. در مقایسه، America Movil با بیش از ۸۳ میلیون مشترک تلفن همراه، سهم ۵۸.۵٪ را به خود اختصاص داده است.
رقابت زیادی در این بخش وجود دارد؛ IFT دادههای دو دوجین از بازیگران موبایل را به اشتراک میگذارد. اما گذشته از Movistar از Telefonica، که تنها کمی بعد از AT&T قرار دارد و کمی کمتر از ۱۵٪ از بازار را پوشش میدهد، بقیه واقعاً بازیگران خاص هستند.
و فراموش نکنیم که تلفونیکا نیز در حال خروج از مکزیک است. طبق گزارش رویترز در اواخر ماه گذشته، این شرکت اسپانیایی در حال مذاکره با Beyond ONE، مالک MVNO، در مورد فروش احتمالی شعبههای مکزیک خود است . باز هم، مذاکرات در مراحل اولیه است و ممکن است به نتیجه نرسد.
مسلماً، تلفونیکا در حال عقبنشینی از کل منطقه آمریکای لاتین است و مکزیک تنها بخشی از این استراتژی است.
با این وجود، یک سوال اساسی در اینجا وجود دارد: اگر دو غول مخابراتی جهانی مانند AT&T و Telefonica نتوانند در مکزیک فعالیت کنند، چه کسی میتواند؟ و به همین ترتیب، چه کسی حاضر است ریسک کند و مبلغ قابل توجهی پول نقد را صرف AT&T کند؟
پاسخ میتواند در فهرست شرکتهایی باشد که توسط IFT به اشتراک گذاشته شدهاند.
گروههای والمارت، سالیناس و تلهویسا همگی حضور کوچکی در بازار موبایل مکزیک دارند و احتمالاً سرمایههای هنگفتی هم در اختیار دارند، اما در این مرحله هیچ نشانهای مبنی بر اینکه آیا هیچکدام از آنها مایل به واگذاری ۲ میلیارد دلار برای افزایش حجم فعالیتهای خود هستند یا خیر، وجود ندارد.
گروه سالیناس، شرکت سهامی موبایل مکزیکی خود، Iusacell، را در سال ۲۰۱۵ به قیمت ۲.۵ میلیارد دلار به AT&T فروخت – AT&T بعداً Nextel مکزیک را با قیمت ۱.۹ میلیارد دلار خریداری کرد – بنابراین شاید بعید باشد که یک دهه بعد دوباره بخواهد به آن بپیوندد. گروه تلویزیونی Grupo Televisa شاید گزینه محتملتری باشد، زیرا سال گذشته سهام AT&T در Sky مکزیک را خریداری کرد. اما در حال حاضر همه اینها فقط حدس و گمان است.
منابع بلومبرگ در مورد هویت خریدار احتمالی چیزی نگفتند. بدون شک در ماههای آینده پیشنهادهایی ارائه خواهد شد، اما در حال حاضر، فقط یک چیز قطعی است: اگر AT&T تصمیم به فروش کسب و کار مکزیکی خود بگیرد، بعید است که صفی از خریداران بالقوه برای فروش پول خود داشته باشد.