هوش مصنوعی

August 15, 2025
16:17 جمعه، 24ام مردادماه 1404
کد خبر: 199473

هوش مصنوعی «آنتروپیک» در رقابت کد نویسی جلو افتاد

شرکت «آنتروپیک»(Anthropic) جدیدترین حرکت خود را در رقابت کدنویسی هوش مصنوعی انجام داد.

به گزارش ایسنا، تنور رقابت‌ کدنویسی هوش مصنوعی در حال داغ شدن است. یکی از میدان‌های اصلی نبرد، «پنجره‌های زمینه»(Context windows) یا حافظه کاری یک مدل هوش مصنوعی است. اکنون شرکت «آنتروپیک» در این زمینه پیشرفت قابل توجهی کرده است. این استارت‌آپ از افزایش ۵ برابری «پنجره زمینه» هوش مصنوعی خود خبر داد، زیرا برای رقابت با شرکت «اوپن‌ای‌آی»(OpenAI)، گوگل و سایر شرکت‌ها در تلاش است.

«پنجره زمینه» به محدوده‌ای از متن اطلاق می‌شود که هوش مصنوعی می‌تواند به طور همزمان آن را پردازش کند و به خاطر بسپارد.

به نقل از ورج، «پنجره‌های زمینه» بر اساس توکن یا همان مقیاس یادگیری هوش مصنوعی اندازه‌گیری می‌شوند. «پنجره زمینه» جدید مدل «کلود سونت 4»(Claude Sonnet 4) که یکی از قدرتمندترین مدل‌های هوش مصنوعی «آنتروپیک» است، می‌تواند ۱ میلیون توکن را مدیریت کند.

این شرکت قبلاً گفته بود که یک «پنجره زمینه» ۵۰۰ هزار توکنی می‌تواند حدود ۱۰۰ مکالمه فروش نیم‌ساعته یا ۱۵ گزارش مالی را مدیریت کند. اکنون طبق گفته این شرکت، «پنجره زمینه» جدید، دو برابر شده است و به کاربران امکان می‌دهد ده‌ها مقاله مطالعاتی یا صدها سند را در یک درخواست «ای‌پی‌آی»(API) تحلیل کنند.

درخواست «ای‌پی‌آی» به ارسال یک درخواست از طرف کاربر به سرور از طریق رابط برنامه‌نویسی برنامه «ای‌پی‌آی» اشاره دارد. کاربر با این درخواست از سرور می‌خواهد که عملیاتی را انجام دهد یا اطلاعاتی را برگرداند.

شاید مهم‌تر از همه این است که توانایی‌های کدنویسی این هوش مصنوعی بسیار قدرتمندتر شده است. «برد آبرامز»(Brad Abrams) سرپرست «کلود» گفت: این واقعا موضوع بسیار خوبی است، زیرا یکی از موانع بزرگی است که من در مورد مشتریان دیده‌ام. آنها مجبورند مشکلات خود را به قطعات کوچک در پنجره زمینه موجود ما تقسیم کنند و این مدل با یک میلیون توکن می‌تواند کل دامنه زمینه را مدیریت کند و مشکلات را در مقیاس کامل خود مدیریت کند. این مدل جدید اکنون می‌تواند ۲۵۰۰ صفحه متن را مدیریت کند.

با این حال «آنتروپیک» اولین شرکت هوش مصنوعی نیست که چنین «پنجره زمینه» بزرگی را ارائه می‌دهد. این شرکت در حال جبران عقب‌ماندن خود است. شرکت «اوپن ای‌آی» در نسخه «GPT-4.1» همین امکان را ارائه کرده است. کاربران سازمانی برای شرکت‌هایی مانند «آنتروپیک» و «اوپن ای‌آی» مایل هستند پول زیادی را برای کمک به کدنویسی خرج کنند و این بخش از درآمد ملموس برای استارت‌آپ‌های هوش مصنوعی که با سرعت شگفت‌انگیزی پول خرج می‌کنند، بسیار جذاب است.

همچنین این دو شرکت، مدتی است که در رقابت کدنویسی هوش مصنوعی سر به سر هم می‌گذارند و هر دو در تلاش هستند که با رقابت برای ارائه ویژگی‌های متقابل و پیشی گرفتن از یکدیگر، بازار را به انحصار خود درآورند. «آبرامز» می‌گوید: کاربران «آنتروپیک» در بخش‌هایی مانند کدنویسی، داروسازی، خرده‌فروشی، خدمات حرفه‌ای و خدمات حقوقی به «پنجره زمینه» جدید علاقه‌مند بودند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا انتشار نسخه «GPT-5»، «آنتروپیک» را به در دسترس قرار دادن زودتر «پنجره زمینه» جدید سوق خواهد یا خیر، گفت: ما با سرعت بالا در حال حرکت هستیم و فقط به بازخورد کاربران گوش می‌دهیم. ما تنها دو و نیم ماه پیش نسخه جدید هوش مصنوعی خود را راه‌اندازی کردیم. اکنون این «پنجره زمینه» با توانایی بالا را راه‌اندازی کردیم و من فکر می‌کنم این تنها نشان دهنده این است که کاربران ما چقدر مشتاق دریافت این بهبودها هستند.

«پنجره زمینه» جدید از امروز از طریق «ای‌پی‌آی» این شرکت برای برخی از کاربران، مانند کسانی که دارای سطح ۴ هستند در دسترس است، همچنین دسترسی گسترده‌تر در هفته‌های آینده منتشر خواهد شد.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.