بانک مرکزی همه مجوزها را الکترونیکی میکند
بانک مرکزی اعلام کرده از این پس هیچ مجوزی بهصورت فیزیکی صادر نخواهد شد و تمام فرایندهای ثبت، صدور، تمدید و ابطال مجوزهای این نهاد صرفاً از مسیر «درگاه ملی مجوزها» انجام میشود. این تغییر که در چارچوب قانون تسهیل صدور مجوزها به مرحله اجرا رسیده، الزام استفاده از «شناسه یکتا» را برای همه دارندگان و متقاضیان مجوز به همراه دارد.
امروز(۲۶مردادماه) بانک مرکزی اعلام کرد فرایند ثبت و صدور تمامی مجوزهای تحت صلاحیت این بانک بهطور کامل الکترونیکی شده و صدور مجوزهای کاغذی متوقف میشود. از این پس تمام درخواستها و استعلامها باید در «درگاه ملی مجوزها» ثبت شود و مجوزها با شناسه یکتا و QR code صادر خواهد شد.
بر اساس این تصمیم، دارندگان مجوزهای قدیمی نیز موظفند با دریافت «کد پیگیری» در این درگاه، شناسه یکتای مجوز خود را اخذ کنند؛ در غیر این صورت و پس از پایان مهلتهای مقرر، مجوزشان فاقد اعتبار شناخته خواهد شد.
اتصال الکترونیکی بانک مرکزی با دستگاههایی مانند سازمان امور مالیاتی، ثبت احوال، گمرک، وزارت علوم، وزارت تعاون، شرکت پست و قوه قضاییه برقرار یا در حال تکمیل است تا استعلامها بهصورت برخط انجام شود. در حال حاضر، ۳۲ مجوز شروع کسبوکار این نهاد اکنون در درگاه ملی مجوزها عملیاتی شده و همه فرایندهای توسعه، تمدید، اصلاح، تعلیق و ابطال نیز مطابق کاربرگهای مصوب هیات مقرراتزدایی پیادهسازی شده است. همچنین شناسه یکتا و QR code امکان رهگیری عمومی و راستیآزمایی اصالت مجوزها را فراهم میکند.
بانک مرکزی این اقدام در امتداد اصلاحات قانونی سالهای ۱۳۹۳ تا ۱۴۰۱ و بهویژه «قانون تسهیل صدور مجوزهای کسبوکار» اعلام کرده است. بر اساس تبصره ۷ ماده ۱ این قانون، هرگونه استعلام، تمدید یا ابطال تنها با شناسه یکتا و از طریق درگاه ملی مجوزها ممکن است و مجوزهای فاقد شناسه یکتا وجاهت قانونی نخواهند داشت.
بانک مرکزی اعلام کرده پس از گذراندن آزمونهای امنیتی، سرویسهای مربوط به مجوزها در درگاه ملی مجوزها عملیاتی شده و متقاضیان باید از همین مسیر درخواست خود را ثبت و پیگیری کنند.