اپراتورها

بازار سرمایه

تلفن همراه

خبر اول

August 25, 2025
10:59 دوشنبه، 3ام شهریورماه 1404
کد خبر: 199927

نگاهی به صورتهای مالی اپراتورهای جهان: تلسترا از رشد درآمد و معامله با ورسنت صحبت می‌کند اما بخش موبایل متزلزل است

ICTna.ir – تلسترا در آخرین گزارش مالی خود، آمار و ارقام نسبتاً خوبی منتشر کرد و بخش عمده‌ای از سهام گروه ورسنت را به اینفوسیس واگذار کرد؛ معامله‌ای که به نظر می‌رسد برای هر دو طرف، معامله‌ی خوبی باشد. با این حال، بازار تحت تأثیر قرار نگرفت و سهام این شرکت مخابراتی استرالیایی پس از اعلام نتایج، سقوط کرد و 24 ساعت بعد نیز همچنان در همین سطح باقی ماند. ناظران صنعت به طور خاص به تجارت تلفن همراه این شرکت مخابراتی نگاه می‌کنند که زیان خالص نسبتاً سنگینی را در مشتریان پس از پرداخت گزارش کرده است.

به گزارش گروه اخبار خارجی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، طبیعتاً خود شرکت روی نکات مثبت تمرکز دارد. ویکی بردی، مدیرعامل این شرکت، ۱۲ ماه منتهی به پایان ژوئن را «سالی قوی» برای تلسترا توصیف کرد. او گفت: «ما چهارمین سال متوالی رشد اساسی خود را تجربه کردیم که نشان دهنده شتاب در کل کسب و کار ما، کنترل قوی هزینه‌ها و مدیریت منظم سرمایه است. ما EBITDA اساسی خود را در کسب و کارهای موبایل، مصرف کننده ثابت و کسب و کارهای کوچک، شرکت‌های ثابت، InfraCo Fixed و Amplitel افزایش دادیم.»

در سطح گروه، تلسترا 8.6 میلیارد دلار استرالیا (معادل 5.6 میلیارد دلار آمریکا) درآمد قبل از بهره، مالیات و استهلاک (EBITDA) کسب کرد که نسبت به سال گذشته 4.6 درصد افزایش داشته است. درآمد خالص آن با 0.7 درصد افزایش به 23.6 میلیارد دلار استرالیا رسید.

در بخش هزینه‌ها، هزینه‌های عملیاتی با ۱.۴ درصد کاهش به ۱۴.۹ میلیارد دلار استرالیا رسید و این شرکت مخابراتی قرار است به همین مسیر ادامه دهد، چرا که در کنار موارد دیگر، گزارش‌های تایید شده‌ای مبنی بر از دست دادن ۵۵۰ شغل، عمدتاً به عنوان بخشی از تلاش برای تغییر و تحول مداوم در شرکت تلسترا اینترپرایز، تنها در ماه گذشته منتشر شده است. این علاوه بر هزاران شغلی است که پیش از این در طول سال مالی اعلام شده بود.

عدم اطمینان کارکنان در تلسترا همچنان یک مشکل است و بسیاری از رسانه‌های خبری استرالیا به نقل از بردی تأکید کرده‌اند که همه کارکنان باید هوش مصنوعی را به عنوان بخشی از زندگی کاری روزانه خود بپذیرند. طبق این گزارش از استرالیا ، مدیرعامل با اجازه دادن به کار ترکیبی، این ضربه را کاهش می‌دهد، اما بدون شک کارکنان در سراسر کسب و کار در مورد ایمنی و آینده کاری خود نگران هستند.

سرمایه‌گذاران باید کمتر نگران می‌بودند، برخی از چهره‌های کلیدی در اعلام نتایج Telstra حداقل از نظر تئوری به عنوان موسیقی دلنشینی برای آنها به نظر می‌رسیدند. سود قابل انتساب به سهامداران در سال مالی 25 با 2.6 درصد افزایش به 2.2 میلیارد دلار استرالیا رسید، این شرکت بازخرید سهام جدیدی را اعلام کرد و با توجه به رشد درآمد خود، متعهد به پرداخت سود سهام در مجموع 19 سنت به ازای هر سهم برای کل سال شد که 5.6 درصد نسبت به سال مالی 24 افزایش یافته است.

اما با این وجود، قیمت سهام تلسترا کاهش یافت، بازار آشکارا از عملکرد موبایل آن ناراضی بود.

بردی به درآمد و رشد درآمد تلسترا در حوزه موبایل اشاره کرد، اما از پرداختن به داده‌های عملیاتی که شامل ۵۶هزار ضرر خالص در مشتریان تلفن‌های پس‌پرداخت بود، خودداری کرد که ناشی از ۱۰۴هزار ضرر تنها در نیمه دوم سال بود.

روزنامه‌ی Motley Fool به نقل از مک‌کواری نوشت که تلسترا «سال پر سر و صدایی» را در حوزه‌ی موبایل تجربه کرده است و به این موارد اشاره کرد: اضافه شدن سرویس‌های پس‌پرداخت، اضافه شدن سرویس‌های پیش‌پرداخت با سرعت کمتر و افزایش درآمد در سال مالی 26.

در یک خبر مثبت‌تر، تلسترا اعلام کرد که قراردادی برای فروش ۷۵ درصد از سهام کسب‌وکار خدمات ابری خود، Versent Group، به شرکت هندی Infosys به مبلغ ۲۳۳ میلیون دلار استرالیا (۱۵۲ میلیون دلار آمریکا) منعقد کرده است.

این شرکت، فروش را به عنوان یک معامله مشارکتی مطرح می‌کند، و در واقع هم همینطور است، و تلسترا ۲۵٪ از سهام را حفظ می‌کند و بنابراین در یک فرصت رشد بالقوه حضور دارد.

بردی گفت: «همکاری ما با اینفوسیس نشان دهنده اعتماد ما به ارزشی است که می‌توانیم با هم به دست آوریم. مقیاس جهانی، دانش عمیق آنها از صنعت و فرهنگ نوآوری و تعالی خدمات، در تسریع رشد و تأثیر گروه ورسنت در سراسر منطقه نقش مهمی خواهد داشت.»

او افزود: «برای مشتریان، این به این معنی است که آنها می‌توانند همچنان از اتصال پیشرو Telstra و چابکی محلی و مهندسی تخصصی گروه Versent بهره‌مند شوند، که اکنون با قابلیت‌های جهانی و بینش بازار Infosys تقویت شده است.»

این شرکت‌ها انتظار دارند که این معامله تا پایان مارس سال آینده، منوط به تأییدیه‌های مختلف و برآورده شدن سایر شرایط، نهایی شود.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.