استرالیا به گوگل سخت میگیرد؛ گوگل 55 میلیون دلار استرالیا جریمه میدهد!
ICTna.ir – گوگل پس از اعتراف به رویههای تجاری ضد رقابتی مربوط به معاملات خود با تله استار و اپتوس، در استرالیا جریمه شد. کمیسیون رقابت و مصرفکننده استرالیا (ACCC) اعلام کرد که این قراردادها که بین سالهای ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۱ لازمالاجرا بودند، شرکتهای مخابراتی را ملزم میکردند که فقط جستجوی گوگل را از قبل روی گوشیهای اندروید نصب کنند. همچنین به شرکتهای Telstra و Optus اجازه تبلیغ موتورهای جستجوی جایگزین داده نشده بود.
به گزارش گروه اخبار خارجی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، کمیسیون رقابت و مصرفکنندگان استرالیا (ACCC) اعلام کرد که گوگل پذیرفته است که این توافقنامهها احتمالاً به رقابت آسیب زدهاند و بنابراین موافقت کرده است که رویه خود را اصلاح کند و ۵۵ میلیون دلار استرالیا جریمه بپردازد تا این موضوع را بدون توسل به یک دعوی حقوقی تمامعیار حل و فصل کند.
۵۵ میلیون دلار استرالیا حدود ۳۵.۸ میلیون دلار آمریکا است، یا به عبارت دیگر، اندکی بیش از ۰.۰۳ درصد از درآمد خالص شرکت مادر گوگل، آلفابت، در سال گذشته است.
علاوه بر جریمه، گوگل همچنین موافقت کرده است که به برخی تعهدات قابل اجرا در دادگاه که برای رسیدگی به نگرانیهای گستردهتر کمیسیون رقابت و مصرفکنندگان استرالیا (ACCC) در مورد شیوههای تجاری این شرکت طراحی شدهاند، پایبند باشد.
این موارد شامل حذف برخی محدودیتهای پیش از نصب و موتور جستجوی پیشفرض از قراردادهای آن با تولیدکنندگان تلفنهای اندرویدی و شرکتهای مخابراتی میشود.
جالب اینجاست که ACCC خاطرنشان کرد که گوگل در واقع با تمام نگرانیهای آن موافق نیست، اما به هر حال پیشنهاد داده است که به این تعهدات پایبند باشد.
این احتمالاً به این دلیل است که Telstra، Optus و TPG سال گذشته توافق کردند که از هرگونه توافقی با گوگل که مستلزم نصب پیشفرض سرویسهای جستجوی آن روی دستگاههای اندرویدی و تنظیم آن به عنوان گزینه پیشفرض باشد، خودداری کنند.
بنابراین به نظر نمیرسد که گوگل در این مورد حق انتخاب زیادی داشته باشد، و اگر موافقت با تعهداتی که از قبل به آنها پایبند بوده، این مشکل را حل کند، به نظر میرسد نتیجهی بسیار خوبی باشد.
همچنین به کمیسیون رقابت و مصرفکنندگان استرالیا (ACCC) فرصتی میدهد تا در مورد چگونگی مهار یک غول فناوری، با لحنی شاعرانه صحبت کند.
جینا-کاس گوتلیب، رئیس کمیسیون رقابت و مصرفکنندگان استرالیا (ACCC) در این خصوص گفت: رفتاری که رقابت را محدود کند در استرالیا غیرقانونی است زیرا معمولاً به معنای انتخاب کمتر، هزینههای بالاتر یا خدمات بدتر برای مصرفکنندگان است. نتیجه امروز، در کنار اقدامات تلسترا، اوپتوس و تیپیجی، این پتانسیل را ایجاد کرده است که میلیونها استرالیایی در آینده گزینههای جستجوی بیشتری داشته باشند و ارائهدهندگان جستجوی رقیب، به طور معناداری در معرض دید مصرفکنندگان استرالیایی قرار گیرند. نکته مهم این است که این تغییرات در زمانی رخ میدهند که ابزارهای جستجوی هوش مصنوعی، نحوه جستجوی اطلاعات توسط ما را متحول کرده و رقابت جدیدی ایجاد میکنند.
در واقع، اولویت فعلی گوگل این است که در رقابت با شرکتهایی مانند OpenAI، Meta، Anthropic و xAI در عرصه هوش مصنوعی مولد (GenAI) همگام باشد.
با توجه به اینکه جریمههای مالی برای رویههای تجاری ضد رقابتی برای شرکتی به بزرگی گوگل ناچیز به نظر میرسد، احتمال کمی وجود دارد که این شرکت بتواند چنین رفتارهایی را مهار کند، چرا که گوگل برای برتری در هوش مصنوعی رقابت میکند.