روند رشد گوشیهای هوشمند در جهان هنوز کند است اما قیمتها رو به افزایش است
ICTna.ir – بر اساس آمار جدید تحلیلگران که این هفته منتشر شد، عرضه جهانی گوشیهای هوشمند در سال جاری میلادی تنها ۱ درصد افزایش خواهد یافت و این رشد تا پایان دهه جاری همچنان کند خواهد بود. اما این پیشبینی IDC ناامیدکننده نیست. این ۱ درصد نسبت به پیشبینی رشد ۰.۶ درصدی قبلی آن، ارتقا یافته است و این افزایش به لطف عملکرد قوی اپل در نیمه اول امسال حاصل شده است. برای تشویق بیشتر سازندگان گوشی، میانگین قیمت فروش سریعتر از میزان عرضه در حال رشد است.
به گزارش گروه اخبار خارجی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، آمار IDC نشان میدهد که این افزایش ۱ درصدی به این معنی است که امسال ۱.۲۴ میلیارد گوشی هوشمند عرضه خواهد شد و رشد مداوم، حجم فروش را تا سال ۲۰۲۸ به بالای ۱.۳ میلیارد خواهد رساند. این موسسه پیشبینی میکند که از سال ۲۰۲۴ تا ۲۰۲۹، نرخ رشد مرکب سالانه ۱.۵ درصد خواهد بود (نمودار زیر) زیرا تقاضای مناسب برای جایگزینی، چالشهای اقتصادی را جبران میکند.
با این حال، دادههای جهانی تمام داستان را بیان نمیکنند؛ در دل آنها پویاییهای بازار متفاوتی نقش دارند.
سال ۲۰۲۵ شاهد رشد قوی در ایالات متحده آمریکا و خاورمیانه و آفریقا خواهیم بود که در آنها میزان حمل و نقل به ترتیب ۳.۶ و ۶.۵ درصد افزایش خواهد یافت. منطقه آسیا و اقیانوسیه، به استثنای چین، تنها ۰.۸ درصد رشد را ثبت خواهد کرد، اما این به جبران کاهش ۱ درصدی در چین برای کل سال کمک خواهد کرد.
نبیلا پوپال، مدیر ارشد تحقیقات در بخش ردیاب فصلی جهانی تلفن همراه IDC در این خصوص گفت: «پیشبینی چین از رشد سالانه ۳ درصدی قبلی کاهش یافته است، زیرا یارانههای دولتی به تدریج حذف میشوند و دیگر انتظار نمیرود که در بحبوحه چالشهای اقتصادی مداوم، تقاضا را به طور قابل توجهی تحریک کنند.»
چین در آغاز سال، گوشیهای هوشمند را به برنامه یارانه ملی خود اضافه کرد و یارانههایی تا سقف ۵۰۰ یوان (حدود ۷۰ دلار آمریکا) برای دستگاههای پایینتر از رده پریمیوم ارائه داد. این طرح به بازار رونق بخشیده است، اما به اندازهای که بسیاری از ناظران صنعت انتظار داشتند، مؤثر نبوده است.
پوپال گفت: «با این مجموعهی درهمتنیده از روندهای منطقهای، کلید موفقیت برای تولیدکنندگان تجهیزات اصلی (OEM) شناسایی این فرصتها خواهد بود.»
تمرکز اصلی تولیدکنندگان تجهیزات اصلی (OEM) افزایش برچسبهای قیمتی است که میتوانند به دستگاههای خود اضافه کنند؛ یا همانطور که IDC میگوید، «روند مداومِ افزایش قیمت».
اساساً، فروشندگان در حال افزودن ویژگیهای بیشتر به گوشیهای خود هستند تا مشتریان را تشویق کنند که پول بیشتری برای آنها بپردازند. این به معنای سرمایهگذاری در فناوریهای جدید مانند GenAI و ویژگیهای دوربین و همچنین در فاکتور شکل ظاهری است: طراحیهای باریکتر و دستگاههای تاشو!
به این ترتیب، IDC پیشبینی میکند که میانگین قیمت فروش (ASP) امسال ۵ درصد افزایش خواهد یافت، در حالی که ارزش بازار ۶ درصد رشد خواهد کرد. فروشندگان به جای سهم حجمی، رشد ارزش را دنبال میکنند و پیشرفتهای تکنولوژیکی ذکر شده در بالا، شروع به تأثیرگذاری بر بازار کردهاند.
IDC پیشبینی میکند که امسال بیش از ۳۷۰ میلیون گوشی هوشمند GenAI در سراسر جهان عرضه خواهد شد که تقریباً ۳۰ درصد از کل محمولهها را تشکیل میدهد.
آنتونی اسکارسلا، مدیر تحقیقات IDC در این خصوص گفت: «با افزایش تعداد موارد استفاده و افزایش آموزش مصرفکنندگان، انتظار داریم قابلیتهای GenAI روی دستگاه در دستگاههای میانرده بیشتری گنجانده شود و آنها را زودتر از موعد به یک ویژگی استاندارد و ضروری تبدیل کند و سهم GenAI را تا سال ۲۰۲۹ به بیش از ۷۰ درصد افزایش دهد.»
به همین ترتیب، این شرکت تحلیلی، بخش گوشیهای تاشو را «به سرعت در حال بلوغ» توصیف میکند. این شرکت انتظار دارد رشد عرضه در سال جاری ۶ درصد باشد که تا حدودی از کل بازار جلوتر است و نسبت به ۴ درصد سال گذشته، به ۱۱ درصد در سال ۲۰۲۷ افزایش یابد. با این حال، این رشد از یک پایه کوچک ناشی میشود و این بخش همچنان «تا حدودی خاص» خواهد بود، همانطور که IDC میگوید تا سال ۲۰۲۹ کمتر از ۳ درصد از عرضه گوشیهای هوشمند را تشکیل میدهد.
روی هم رفته، تولیدکنندگان اصلی تجهیزات (OEM) در زمینه تغییر گوشیهای هوشمند در وضعیت بدی نیستند. اما اگر میخواهند مشتریان را متقاعد کنند که مرتباً از پول نقد به سختی به دست آمده خود صرف نظر کنند، باید به سرمایهگذاری و نوآوری ادامه دهند.