افزایش هزینهکرد در FWA نشاندهنده رشد در بازارهای کلیدی است
ICTna.ir – با افزایش سرعت استقرار این فناوری در برخی از بازارهای کلیدی جهانی، هزینه اپراتورها برای تجهیزات بیسیم ثابت 5G در سه ماه منتهی به پایان ژوئن به بالاترین حد خود رسید.
به گزارش گروه اخبار خارجی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، این اطلاعات از شرکت تحلیلی Dell’Oro گرفته شده است که دادههای آن نشان میدهد بازار کلی تجهیزات دسترسی به پهنای باند در سهماهه دوم سال جاری ۱ درصد نسبت به سال گذشته و ۷ درصد نسبت به سهماهه قبل رشد داشته و به ۴.۷ میلیارد دلار رسیده است. این شرکت تحلیلی خاطرنشان کرد که فیبر و دسترسی بیسیم ثابت (FWA) در حال افزایش هستند که به ضرر بازار کابل است.
گفتن اینکه تجهیزات FWA بازار را هدایت میکند، اغراقآمیز است. دلاورو این دو فناوری را از هم تفکیک نکرد، اما میتوان فرض کرد که شرکتهای مخابراتی بسیار بیشتر از FWA به فیبر نوری روی میآورند. اما این فناوری به وضوح در مسیر پیشرفت است.
جف هاینن، معاون رئیس Dell’Oro در این خصوص گفت: «ارائهدهندگان خدمات فیبر نوری و دسترسی بیسیم ثابت همچنان به شدت در تلاشند تا مشترکین ارزشمند پهنای باند را از اپراتورهای کابلی فعلی بدزدند، که این امر در روند هزینههای تجهیزات آنها در جهت کاملاً متضاد منعکس شده است.»
او افزود: «به عنوان درصدی از کل هزینههای تجهیزات پهنای باند در سراسر جهان، هزینههای صرف شده برای زیرساخت DOCSIS و CPE از زمانی که Dell’Oro در سال ۱۹۹۸ شروع به ردیابی این بخش کرد، به پایینترین سطح خود رسیده است.» البته او رقم واقعی را اعلام نکرد.
این شرکت تحلیلی، سهماهه دوم را «رکورد دیگری برای هزینهکرد در CPE بیسیم ثابت» توصیف کرد، زیرا اپراتورها در تعداد فزایندهای از بازارها برای افزایش مشترکین FWA خود تلاش میکنند. این شرکت به ویژه از ایالات متحده و هند نام برد.
در واقع اخیراً اقدامات نسبتاً زیادی در این بازارها صورت گرفته است. دو هفته پیش، AT&T موافقت کرد که 23 میلیارد دلار برای مجموعهای از مجوزهای طیف فرکانسی پایین و میانبرد از رقیب سابق خود، EchoStar، بپردازد. این معامله مزایای زیادی برای اپراتور تلفن همراه ایالات متحده، از جمله افزایش بالقوه FWA، به همراه دارد.
جان استنکی، مدیرعامل این شرکت، همین را گفت و در مورد «افزایش تجربه بیسیم و اینترنت خانگی 5G مشتریان در بازارهای بیشتر» صحبت کرد. این شرکت مخابراتی در سهماهه دوم ، 203000 مشتری دسترسی بیسیم ثابت AT&T Internet Air را به شبکه خود اضافه کرد و تعداد مشترکین FWA خود را از مرز 1 میلیون نفر عبور داد.
رقبای بزرگ، ورایزن و تی-موبایل آمریکا، همچنان به گسترش FWA ادامه میدهند، همانطور که اپراتورهای کابلی مشکلدار مذکور نیز همچنان در حال پیشروی هستند. این هفته، لایت ریدینگ به نقل از مایک کاواناگاس، رئیس کامکست، از رویکردی محتاطانه در مورد FWA صحبت کرد، اما این شرکت پیشنهادی با سرعت ۳۰۰ مگابیت بر ثانیه برای رسیدن به ارزش بازار ارائه داده است.
در هند، شرکت Reliance Jio Infocomm که هفته گذشته به مرز نیم میلیارد مشتری رسید، نیز سخت در تلاش است تا پایگاه FWA خود را گسترش دهد. این شرکت در پایان سهماهه دوم، 7.4 میلیون مشتری FWA داشت که در مقایسه با کل پایگاه مشتریانش عدد کمی است، اما در مقایسه با تقریباً 20 میلیون اتصال فیبر نوری، قابل توجه است. هدف این شرکت مخابراتی، اتصال 100 میلیون خانه و 20 میلیون کسبوکار کوچک از طریق فیبر نوری یا FWA است.
ایتالیا، یکی دیگر از بازارهای قابل توجه FWA است. این هفته، Fastweb + Vodafone اولین پیشنهادهای همگرای خود را به عنوان یک نهاد ادغام شده تبلیغ کردند و FWA بخشی از برنامه آنها برای ارائه پهنای باند خانگی به مشتریان در مناطقی است که هیچ جایگزین شبکه ثابتی وجود ندارد. در همین حال، اپراتور فعلی TIM نیز مجموعه ای از مطالب تبلیغاتی را برای پیشنهاد FWA مبتنی بر 5G خود برای مشتریان در مکان های مشابه منتشر کرده است.
البته، اپراتورهای دیگری در بازارهای دیگر نیز تقریباً همین کار را انجام میدهند.
FWA مبتنی بر 5G همچنان نسبتاً خاص است، اما به طور فزایندهای به ابزاری مهم برای اپراتورها برای گسترش پوشش پهنای باند خانگی خود تبدیل میشود. و همانطور که تحلیل Dell’Oro نشان میدهد، ارائه دهندگان FWA، همراه با سازندگان فیبر، حضور خود را محسوس میکنند و مشتریان را از کابل دور میکنند.