اپراتورها

باندپهن

خبر اول

رگولاتوری

فیبرنوری

October 8, 2025
9:09 چهارشنبه، 16ام مهرماه 1404
کد خبر: 202428

اوپن‌ریچ به مرز جادویی ۲۰ میلیون خانه و کسب و کار در فیبرنوری رسید

ICTna.ir – شرکت Openreach، فیبر نوری کامل را به ۲۰ میلیون خانه و کسب و کار در سراسر انگلیس ارائه کرده است.

به گزارش گروه اخبار خارجی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، متصدی بریتانیا در چند هفته گذشته در هر فرصت ممکن به نزدیک شدن به آن عدد جادویی اشاره کرده است. اما به جای اینکه این دستاورد را در بوق و کرنا کند، بر پیشبرد جنبه دیگر معادله پهنای باند فیبر نوری تمرکز دارد: جذب.

اوپن ریچ از این واقعیت که اگرچه زیرساخت فیبر نوری آن اکنون به 20 میلیون محل می‌رسد، اما تنها 38 درصد از آنها در واقع در یک سرویس پهنای باند فیبر نوری، چه از BT و چه از یک ارائه دهنده خرده فروشی دیگر، مشترک شده‌اند، ابایی ندارد.

اوپن ریچ گفت: «این یعنی بسیاری از افراد بی‌جهت هنوز به اتصالات مسی کندتر و کم‌اعتمادتر وابسته هستند و از مزایای سرعت، پایداری و انعطاف‌پذیری که فیبر کامل ارائه می‌دهد، بی‌بهره می‌مانند.»

مشکل همین جاست. این شرکت مخابراتی به شدت تلاش می‌کند تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن، بیشترین تعداد ممکن از مشتریان خود را از شبکه مسی به فیبر نوری منتقل کند، زیرا تنها کمی بیش از یک سال تا پایان مهلت قطعی شبکه مسی در بریتانیا باقی مانده است. به همین دلیل است که در این اطلاعیه اوپن ریچ، از خودستایی صرف نظر شده و مستقیماً به سراغ جذب مشتری رفته است.

همین هفته گذشته،اوپن ریچ اعلام کرد که طرح آزمایشی موفقیت‌آمیز مهاجرت کاربران خدمات مراقبت از راه دور خطوط ثابت از سیم مسی به فیبر نوری را به پایان رسانده است و راه را برای تغییر عمده در ماه‌های آینده و در نهایت تعطیلی شبکه قدیمی هموار می‌کند.

از نظر فنی، مشتریان؛ چه مصرف‌کننده عادی و چه کاربران تجاری، تا پایان ژانویه ۲۰۲۷ فرصت دارند تا به فیبر نوری روی آورند. اما با توجه به اینکه تعدادی از ارائه‌دهندگان خدمات خرده‌فروشی هنوز به مهلت اولیه پایان ۲۰۲۵ اوپن‌ریچ پایبند هستند، برخی از آنها در واقع زمان کافی برای تغییر ندارند. در ماه ژوئن ، اوپن‌ریچ به طور خاص به مشتریان تجاری هشدار داد که اگر به موقع به خدمات دیجیتال روی نیاورند، ممکن است دچار مشکل شوند.

اما با این اعلامیه اخیر، قطعاً رویکرد هویج را به جای چماق در پیش گرفته است و بار دیگر مزایای فیبر کامل، مانند دانلود سریع‌تر و پخش روان‌تر؛ قطع شدن کمتر در تماس‌های ویدیویی؛ و پشتیبانی بهتر از فناوری خانه هوشمند را مورد انتقاد قرار می‌دهد.

کلایو سلی، مدیرعامل اوپن ریچ، گفت: «در سال ۲۰۲۵، آنلاین بودن دیگر یک کالای لوکس نیست – بلکه یک راه نجات است. از رزرو نوبت پزشک عمومی گرفته تا درخواست شغل، دسترسی به آموزش و راه‌اندازی کسب‌وکار، اتصال دیجیتال دروازه‌ای به سوی فرصت‌ها است.»

او توصیه کرد: «فیبر نوری کامل، آن درگاه را سریع‌تر و بسیار قابل اعتمادتر می‌کند و با نیازهای دنیای دیجیتال ما همگام خواهد بود. اما ارتقاها اغلب به طور خودکار اتفاق نمی‌افتند، بنابراین مردم باید برای تغییر با ارائه‌دهنده‌ی پهنای باند خود تماس بگیرند.»

اگرچه افزایش جذب کاربر کلید مرحله بعدی توسعه اوپن ریچ است، اما نمی‌تواند از گسترش شبکه نیز غافل شود. همانطور که در اطلاعیه خود اشاره می‌کند، «کار هنوز تمام نشده است».

همانطور که سلی اشاره کرد، مکان‌های بعدی که قرار است به هم متصل شوند، از جمله چالش‌برانگیزترین مکان‌ها تا به امروز هستند.

او با اشاره به برخی از موضوعات داغی که شرکت‌های مخابراتی سال‌هاست با دولت‌ها مطرح می‌کنند، گفت: «برای اتمام کار، ما به عنوان یک صنعت به پشتیبانی مناسب نیاز داریم، از جمله کمک‌های هدفمند برای برخی مناطق روستایی، تأیید سریع‌تر طرح‌ها، دسترسی بهتر به ساختمان‌های چند واحدی و یک محیط نظارتی و سیاست‌گذاری که به سرمایه‌گذاران اعتماد به نفس می‌دهد و امکان رقابت را فراهم می‌کند.»

اوپن ریچ برای رسیدن به مرز ۲۰ میلیون کاربر، از ترفندهای هوشمندانه‌ی خودش استفاده کرده است که بدون شک در ادامه‌ی کار مفید خواهند بود.

در یک پست وبلاگی که اوایل این هفته منتشر شد، اندی ویل، مهندس ارشد اوپن ریچ ، توجه‌ها را به استفاده این شرکت مخابراتی از فناوری پهپاد برای اتصال فیبر نوری در مناطق دورافتاده و محافظت‌شده جلب کرد.

اوپن ریچ یک تیم ۱۴ نفره از خلبانان DroneOps دارد که در مجموع به این شرکت در استقرار ۴۰۰هزار کیلومتر فیبر نوری که بیش از ۱۰۰هزار محل را پوشش می‌دهد، کمک کرده‌اند. این پهپادها علاوه بر دسترسی به مناطق دشوار، به جلوگیری از ۵۰ تا ۶۰ کیلومتر حفر کانال و کاغذبازی‌های مربوط به آن کمک کرده‌اند و نصب فیبر نوری را سریع‌تر و احتمالاً مقرون‌به‌صرفه‌تر کرده‌اند.

همچنین از سرشاخه‌های فرعی (SHE) و کابینت‌های تطبیق‌یافته برای افزایش برد سیگنال‌های فیبر تا سه برابر استفاده کرده و در ۸۵۰۰ کیلومتر فیبر و ۱۲۰ میلیون پوند هزینه صرفه‌جویی کرده است. در حالی که فناوری overblow نیاز به ساخت داکت‌های جدید را کاهش داده و در زمان و تلاش صرفه‌جویی کرده است. Whale همچنین توضیح داد که استفاده از VR تعداد ساختمان‌هایی را که شرکت مخابراتی می‌تواند در یک روز بررسی کند – بلوک‌های آپارتمانی در مراکز شهر و غیره – دو برابر کرده و در نتیجه هزینه‌ها را تا ۶۵ درصد کاهش داده است.

همچنان که اوپن ریچ به سمت عبور از نقطه عطف پایان دهه با ۳۰ میلیون شعبه خود پیش می‌رود – با توجه به شرایط نظارتی و اقتصادی بازار – به هر مزیت تکنولوژیکی ممکنی که در اختیار دارد نیاز خواهد داشت. زیرا همانطور که Whale می‌گوید، “موج بعدی حتی سخت‌تر، روستایی‌تر، دورافتاده‌تر و اتصال آن دشوارتر خواهد بود.”

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.