اپراتورها

تلفن همراه

September 28, 2025
10:57 یکشنبه، 6ام مهرماه 1404
کد خبر: 202545

پنل «هوش مصنوعی» همراه اول در الکامپ

منبع: زومیت

همراه اول در الکامپ با معرفی پروژه‌هایی چون «TelecomGPT» و نمونه‌های جهانی، نقش هوش مصنوعی در تحول تلکام، سلامت و صنعت را تشریح کرد.

به گزارش مرکز ارتباطات، توسعه برند و رویدادهای بین‌المللی همراه اول، در پنل تخصصی هوش مصنوعی، حمید آزادگان مدیر ابر و اینترنت اشیاء مرکز تحقیق و توسعه همراه اول به تشریح مدل‌های زبانی و کاربردهای آن‌ها پرداخت و نمونه‌هایی از استفاده این فناوری در حوزه‌های «تلکام»، «پزشکی»، «کشاورزی» و «اتوماسیون صنعتی» را معرفی کرد.

او همچنین مفهوم «دیجیتال تویین» را به‌عنوان یکی از ابزارهای کلیدی آینده در صنایع مختلف توضیح داد.

برای تبیین بهتر، چندین نمونه کاربردی (کاربست) بین‌المللی از جمله همکاری «Mayo Clinic» و «Google Cloud» در حوزه سلامت، تجربه «Deutsche Telekom» با پروژه «T Phone» در زمینه صرفه‌جویی در زمان کاربران و هزینه‌های ساخت موبایل و همچنین پروژه «TelecomGPT» به‌عنوان یک مدل زبانی تخصصی در صنعت تلکام مطرح شد.

تلفن همراه «T Phone» محصولی نوآورانه از سوی «Deutsche Telekom» است که بر پایه هوش مصنوعی و دستیارهای هوشمند طراحی شده و تفاوت اصلی آن با گوشی‌های متداول، عدم نیاز به سیستم‌عامل سنتی است.

در این دستگاه، کاربر به‌جای کار با منوها و اپلیکیشن‌ها، تنها از طریق دستورات صوتی با گوشی تعامل می‌کند و هوش مصنوعی وظیفه اجرای درخواست‌ها را برعهده دارد. این رویکرد علاوه بر کاهش پیچیدگی استفاده، هزینه تولید و توسعه نرم‌افزار را نیز به شکل چشمگیری پایین می‌آورد و تجربه‌ای ساده‌تر و کارآمدتر را در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

پروژه «TelecomGPT» یک مدل زبانی تخصصی در صنعت «تلکام» است که بر پایه هوش مصنوعی توسعه یافته و توانایی تحلیل و پاسخگویی به نیازهای فنی و عملیاتی این حوزه را دارد. این ابزار می‌تواند در فرآیندهای مختلف مانند عیب‌یابی و تعمیرات شبکه به کار گرفته شود و با ارائه راهکارهای سریع و دقیق، زمان رفع مشکل را کاهش دهد.

همچنین در صورت ترکیب با ربات‌ها و سیستم‌های اتوماسیون، قابلیت آن را دارد که بسیاری از فرآیندهای تعمیر و نگهداری در صنعت «تلکام» را به‌طور خودکار انجام دهد و موجب ارتقای بهره‌وری و کاهش هزینه‌ها شود.

برگزاری این پنل، بخشی از برنامه‌های «همراه اول» در «الکامپ» برای نمایش آخرین دستاوردهای تحقیقاتی و معرفی کاربردهای عملی هوش مصنوعی در صنعت «تلکام» بود.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.