لبه تکنولوژی

October 3, 2025
11:22 جمعه، 11ام مهرماه 1404
کد خبر: 202911

شیائومی به مهندسی معکوس خودروهای تسلا اعتراف کرد

منبع: دیجیاتو

حتی گمانه‌زنی مشابهی درباره فراری مطرح شده است.

سدان SU7 و شاسی بلند YU7 شیائومی شرایط بسیار خوبی را در بازار تجربه می‌کنند و حالا مدیرعامل شیائومی به‌طور واضح به یادگیری مستقیم از خودروهای تسلا اعتراف کرده است.

«لی جون»، مدیرعامل شیائومی، به‌تازگی در رویدادی در چین اعلام کرد این شرکت در اوایل سال جاری میلادی سه دستگاه تسلا مدل Y را خریداری کرده، آن‌ها را کاملاً باز کرده و تمام قطعات آن‌ها را بررسی کرده است. احتمالاً شیائومی در زمان توسعه اولین خودروی خود یعنی سدان SU7 هم عملیات مشابهی را با تسلا مدل ۳ انجام داده است.

استفاده از فرمول اثبات‌شده خودروهای تسلا
این یک رویکرد منحصربه‌فرد برای شیائومی محسوب نمی‌شود. در سراسر صنعت خودرو و سایر صنایع، مهندسی معکوس محصولات رقبا یک روش قدیمی برای الگوبرداری بوده است. شرکت‌های الکترونیکی به‌طور معمول گوشی‌های هوشمند و پردازنده‌های رقبا را کالبدشکافی می‌کنند، درحالی‌که خودروسازان محصولات رقبا را می‌خرند، آن‌ها را تا آخرین پیچ و مهره جدا می‌کنند و همه قطعات از مواد مصرفی و نرم‌افزار تا تکنیک‌های تولید را بررسی می‌کنند.

حتی گمانه‌زنی مشابهی درباره فراری مطرح شده است، چون به‌تازگی یک شیائومی SU7 درحال خروج از دفتر مرکزی برند ایتالیایی در مارانلو مشاهده شد. این موضوع احتمال معیارسنجی اولین خودروی برقی فراری با مدل چینی را قوت می‌بخشد.

یادگیری از طریق مهندسی معکوس
براساس گزارش بیزنس اینسایدر، لی در این مراسم گفته است: «ما در ابتدای سال جاری ۳ تسلا مدل Y خریدیم، قطعات آن‌ها را جدا کردیم و همه اجزا را یکی پس از دیگری بررسی کردیم.»

در طول این سخنرانی در مرکز همایش ملی پکن، جون از تسلا مدل Y تعریف کرد. او مقایسه‌ای دقیق از تسلا و YU7 را نشان داد. برخلاف بسیاری دیگر از مدیران عامل این صنعت، مدیرعامل شیائومی ادعا نمی‌کند که جدیدترین مدل آن‌ها فروش بهتری از پرفروش‌ترین مدل شرکت ایلان ماسک خواهد داشت.

لی در جریان این رویداد گفت: «اگر YU7 را انتخاب نکنید، می‌توانید مدل Y را در نظر بگیرید. من از مدل Y انتقاد نمی‌کنم. تسلا مدل Y یک خودروی بسیار عالی و برجسته است.»

تقاضای بالا، عرضه پایین
ماه گذشته لی در شبکه‌های اجتماعی مردم را به خرید یک خودروی برقی جدید حتی از رقبای شیائومی تشویق کرد. این غول تکنولوژی با حجم انبوهی از سفارشات عقب‌مانده دست‌وپنجه نرم می‌کند. در عرض ۱۸ ساعت از ابتدای عرضه YU7، شیائومی تقریباً ۲۴۰,۰۰۰ سفارش دریافت کرده بود. به همین دلیل به برخی از مشتریان گفته شد که برای تحویل خودرو باید بیش از یک سال منتظر بمانند.

لی به همین دلیل خریداران را تشویق کرد تا به‌جای در صف ماندن، گزینه‌های جایگزین را در نظر بگیرند. ازجمله پیشنهادهای او می‌توان به اکسپنگ G7، لی آتو i8 و البته تسلا مدل Y اشاره کرد.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.