بازی

فناوری اطلاعات

October 4, 2025
14:59 شنبه، 12ام مهرماه 1404
کد خبر: 203014

نسخه رایگان Xbox Cloud Gaming با تبلیغات عرضه می‌شود

منبع: دیجیاتو

این سرویس به کاربران اجازه می‌دهد تا بازی‌های منتخب را بدون نیاز به اشتراک گیم پس استریم کنند.

مایکروسافت درحال آماده‌شدن برای عرضه یک نسخه رایگان و مبتنی‌بر تبلیغات از سرویس محبوب Xbox Cloud Gaming است. این اقدام به کاربران امکان می‌دهد تا بدون نیاز به اشتراک گران‌قیمت گیم پس، بازی‌های منتخب را روی دستگاه‌های مختلف استریم کنند.

براساس اطلاعات فاش‌شده از منابع داخلی مایکروسافت، این شرکت درحال‌حاضر درحال آزمایش داخلی این سرویس است. مدل درآمدی آن برپایه تبلیغات خواهد بود. در تست‌های فعلی، کاربران قبل از شروع استریم هر بازی، حدود دو دقیقه تبلیغات مشاهده می‌کنند.

علاوه‌براین، به نظر می‌رسد محدودیت‌هایی نیز برای استفاده از این سرویس رایگان وجود خواهد داشت. در فاز آزمایشی، هر جلسه بازی به یک ساعت و کل زمان بازی رایگان در ماه به پنج ساعت محدود شده است. البته این محدودیت‌ها مربوط به فاز آزمایشی داخلی است و ممکن است در نسخه نهایی تغییر کنند.

نسخه رایگان سرویس Xbox Cloud Gaming
این سرویس رایگان قرار نیست جایگزین کامل گیم پس شود، اما مجموعه‌ای جذاب از بازی‌ها را پوشش خواهد داد. کاربران می‌توانند به سه دسته از بازی‌ها دسترسی داشته باشند:

بازی‌هایی که از قبل خریداری کرده‌اید؛ شما می‌توانید بازی‌هایی را که در اکانت ایکس‌باکس خود دارید، از طریق این سرویس استریم کنید.
عناوین رویداد Free Play Days؛ بازی‌هایی که ایکس‌باکس برای مدت محدود (معمولاً آخر هفته‌ها) به صورت رایگان در دسترس قرار می‌دهد، از طریق این سرویس قابل استریم خواهند بود.
بازی‌های کلاسیک ایکس‌باکس؛ مجموعه‌ای از بازی‌های نوستالژیک و کلاسیک ایکس‌باکس نیز در این سرویس گنجانده خواهد شد.

این اقدام بخشی از استراتژی بزرگ‌تر مایکروسافت برای افزایش دسترسی به اکوسیستم ایکس‌باکس است. «جیسون رونالد»، یکی از مدیران ارشد ایکس‌باکس، دراین‌باره گفته است که این کار «فرصتی را برای ما فراهم می‌کند تا بازی‌ها را بسیار مقرون‌به‌صرفه‌تر و در دسترس‌تر کنیم.»

این سرویس به‌ویژه برای مناطقی که هزینه اشتراک گیم پس در آنها بالاست و همچنین برای کاربرانی که فقط گاهی اوقات بازی می‌کنند و تمایلی به پرداخت هزینه اشتراک ماهانه ندارند، بسیار جذاب خواهد بود. این خبر درحالی منتشر می‌شود که مایکروسافت اخیراً قیمت اشتراک رده‌بالای گیم پس آلتیمیت را افزایش داده است.

درحال‌حاضر، این سرویس در مرحله آزمایش داخلی قرار دارد. مایکروسافت قصد دارد به‌زودی یک بتای عمومی را برای آزمایش گسترده‌تر راه‌اندازی کند و انتظار می‌رود که عرضه کامل آن در ماه‌های آینده صورت پذیرد. این سرویس بر روی کامپیوترهای شخصی، کنسول‌های ایکس‌باکس، دستگاه‌های دستی و از طریق وب در دسترس خواهد بود.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.