کالیفرنیا تبلیغات پرسروصدای یوتیوب را ممنوع کرد
کالیفرنیا سرانجام به صدای بلند تبلیغات آنلاین واکنش نشان داد؛ قانون جدیدی در راه است که پلتفرمهای استریم را وادار به سکوت میکند.
ایالت کالیفرنیا قانون جدیدی تصویب کرده است که سرویسهای استریم مانند یوتیوب، نتفلیکس، پرایم ویدیو و هولو را موظف میکند تا از تابستان ۲۰۲۶، صدای تبلیغات خود را به اندازهی صدای محتوای اصلی تنظیم کنند. بر اساس این قانون که روز دوشنبه با امضای گاوین نیوسام فرماندار کالیفرنیا رسمیت یافت، دوران تبلیغات پرسروصدای پلتفرمهای استریم رو به پایان است.
قانون جدید کالیفرنیا با عنوان SB 576 در ماه فوریه (بهمن و اسفند ۱۴۰۳) توسط تام آمبرگ سناتور ایالت کالیفرنیا، مطرح شد. او میگوید ایدهی طرح از شکایت یکی از کارکنانش الهام گرفته است که صدای بلند تبلیغات استریم باعث بیدار شدن نوزادش شده بود. آمبرگ با اشاره به والدینی که پس از ساعتها تلاش موفق به خواباندن کودک خود میشوند، گفت: «این قانون برای تمام والدین خستهای است که تبلیغات استریم، آرامش خانهشان را بر هم میزند.»
قانون جدید کالیفرنیا در واقع نسخهای ایالتی از «قانون کنترل بلندی تبلیغات تجاری» یا CALM Act محسوب میشود که در سطح فدرال برای شبکههای تلویزیونی اجرا میشود اما شامل سرویسهای استریم نبود. اکنون این قانون میتواند الگویی برای سایر ایالتها و شاید حتی استانداردی ملی برای تبلیغات آنلاین باشد.
نیوسام در بیانیهای گفت: «ما صدای مردم کالیفرنیا را شنیدیم و واضح است که هیچکس نمیخواهد تبلیغاتی با صدایی بلندتر از محتوای درحال پخش بشنود. با امضای SB 576، این آزار صوتی در سرتاسر پلتفرمهای استریم کاهش مییابد، زیرا پیش از این قوانین مصوب سال ۲۰۱۰ در کنگره شامل آنها نمیشد.»
باتوجه به نقش پررنگ کالیفرنیا در صنعت سرگرمی آمریکا، اجرای قانون SB 576 میتواند نقطهی عطفی در تنظیم مقررات صوتی تبلیغات دیجیتال باشد و شرکتهای بزرگ استریم را مجبور به بازنگری در شیوهی پخش آگهیهایشان کند.