هوش مصنوعی

October 20, 2025
11:00 دوشنبه، 28ام مهرماه 1404
کد خبر: 204270

هوش مصنوعی، نوجوانان را به متفکران سطحی تبدیل کرده است

منبع: ایسنا

پژوهش «دانشگاه آکسفورد» نشان می‌دهد که هوش مصنوعی در حال ایجاد تغییراتی در نحوه یادگیری نوجوانان است و این امر باعث می‌شود دانش‌آموزان سریع‌تر عمل کنند، اما به متفکران سطحی‌تری تبدیل شوند.

هوش مصنوعی در حال تغییر دادن نحوه یادگیری یک نسل است و پژوهشگران «دانشگاه آکسفورد»(Oxford University) می‌گویند که می‌تواند نحوه تفکر آنها را نیز تغییر دهد.

به نقل از بیزینس اینسایدر، پژوهشگران در این پروژه، یک نظرسنجی را از ۲۰۰۰ دانش‌آموز بریتانیایی ۱۳ تا ۱۸ ساله گرفتند و دریافتند که از هر ۱۰ نوجوان مصاحبه‌شده، هشت نفر از فناوری‌های هوش مصنوعی برای انجام دادن تکالیف مدرسه خود استفاده می‌کنند و تقریباً همین تعداد نیز برای کمک گرفتن در انجام دادن تکالیف به فناوری‌های هوش مصنوعی مراجعه می‌کنند.

بسیاری از دانش‌آموزان گفتند که فناوری‌های هوش مصنوعی به آنها کمک می‌کنند تا سریع‌تر فکر کنند و به پرسش‌های دشوار پاسخ دهند، اما کارشناسان هشدار داده‌اند که این تسلط جدید ممکن است هزینه‌ای داشته باشد.

«اریکا گالیا»(Erika Galea)، مدیر «مرکز آموزشی علوم اعصاب اروپا» و از پژوهشگران این پروژه، گفت: دانش‌آموزان امروزی در کنار ماشین‌ها فکر می‌کنند. آنها در پردازش ایده‌ها به «سرعت» دست می‌یابند، اما گاهی اوقات عمقی را که از مکث، پرسش و تفکر مستقل حاصل می‌شود، از دست می‌دهند. چالش واقعی پیش رو، تسلط بر فناوری نیست، بلکه حفظ عمق تفکر انسان در عصر شناخت مصنوعی و هوش مصنوعی است.

شناخت مصنوعی، نوع جدیدی از تفکر را نشان می‌دهد که در میان آنچه پژوهشگران دانشگاه آکسفورد «نسل بومی هوش مصنوعی» می‌نامند، در حال ظهور است. نسل بومی هوش مصنوعی، نوجوانانی هستند که در کنار الگوریتم‌ها بزرگ شده‌اند و یاد گرفته‌اند.

اگرچه بیش از ۹۰ درصد دانش‌آموزان گفتند که هوش مصنوعی به آنها کمک کرده است تا حداقل یک مهارت تحصیلی را در خود توسعه دهند، اما از هر ۱۰ نفر، ۶ نفر نیز گفتند که هوش مصنوعی به توانایی‌های آنها از راه‌های دیگر آسیب می‌رساند. یک چهارم گفتند که هوش مصنوعی، یادگیری را بیش از حد آسان کرده و از هر ۱۰ نفر، یک نفر گفت که هوش مصنوعی، خلاقیت را محدود کرده و نیاز به تفکر انتقادی را کاهش داده است.

استدلال پژوهشگران دانشگاه آکسفورد این است که سیستم‌های آموزشی باید به گونه‌ای تکامل یابند که با هوش مصنوعی تدریس کنند؛ بدون این که به دانش‌آموزان اجازه دهند مانند آن فکر کنند.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.