سیستم‌عامل و نرم‌افزار

فناوری اطلاعات

October 20, 2025
18:39 دوشنبه، 28ام مهرماه 1404
کد خبر: 204348

ابزار رفع خرابی ویندوز دچار مشکل نرم‌افزاری شد

منبع: زومیت

گاهی برنامه‌های نجات‌دهنده هم از کار می‌افتند. آپدیت اخیر ویندوز ۱۱ باعث شد ابزار حیاتی بازیابی سیستم در لحظه‌ی نیاز غیرقابل استفاده باشد.
در دنیای فناوری همیشه توصیه می‌شود راه‌حل‌های پشتیبان را طوری طراحی کنید که در زمان بحران واقعاً کارساز باشند، اما گاهی برنامه‌ی نجات از کار می‌افتد.

بر اساس گزارش TomsHardware، به‌نظر می‌رسد به‌روزرسانی ماه اکتبر (مهر و آبان ۱۴۰۴) ویندوز ۱۱ مشکل عجیبی ایجاد کرده است. این آپدیت باعث شد ابزار Windows Recovery Environment (WinRE) که برای بازیابی و رفع خرابی سیستم استفاده می‌شود دیگر درست کار نکند. به بیان ساده اگر سیستم‌تان دچار مشکل شود، ابزار مخصوص تعمیر آن هم دیگر قابل استفاده نیست.

مایکروسافت در مستندات مربوط به Windows 11 25H2 در بخش مشکلات شناخته‌شده، مورد جدیدی با عنوان «عمل‌نکردن ماوس و کیبورد USB در محیط بازیابی ویندوز (WinRE)» اضافه کرده است. در توضیحات رسمی آمده است که پس از نصب به‌روزرسانی امنیتی KB5066835 که در تاریخ ۱۴ اکتبر ۲۰۲۵ (۲۲ مهر ۱۴۰۴) منتشر شد، دستگاه‌های USB ازجمله ماوس و کیبورد در محیط WinRE کار نمی‌کنند. این یعنی کاربران قادر به انتخاب گزینه‌های بازیابی یا پیمایش در محیط تعمیر نیستند.

نکته‌ی جالب اینکه ماوس و کیبورد در محیط اصلی ویندوز همچنان به‌درستی کار می‌کنند، اما هنگام بروز خطا یعنی درست زمانی که به آن‌ها نیاز دارید از کار می‌افتند. به این ترتیب، کاربر در برابر صفحه‌ای از ابزارهای بازیابی بی‌استفاده قرار می‌گیرد و عملاً نمی‌تواند هیچ کاری انجام دهد.

مایکروسافت هنوز راه‌حل رسمی یا موقتی برای رفع مشکل WinRE ارائه نکرد اما درحال بررسی و آماده‌سازی به‌روزرسانی جدیدی برای حل آن است. بنابراین تا زمان انتشار اصلاحیه، توصیه می‌شود کاربران ویندوز ۱۱ از اعمال تغییرات پرخطر یا اقداماتی که می‌تواند سیستم را از کار بیندازد خودداری کنند.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.