تلفن همراه

خبر اول

گوشی

November 3, 2025
11:29 دوشنبه، 12ام آبانماه 1404
کد خبر: 204609

تحلیلگران نسبت به رشد بازار گوشی‌های هوشمند در پایان سال خوش‌بین هستند

ICTna.ir – تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند در سه‌ماهه اخیر رشد چشمگیری در عرضه داشته‌اند و تحلیلگران خوش‌بین هستند که این روند در ادامه سال نیز ادامه خواهد یافت. آمار جدید موسسات تحقیقاتی Omdia و IDC نشان دهنده‌ی حرکت مثبت در سه‌ماهه‌ی جولای تا سپتامبر بود و هر دو شرکت تحلیلگر، عملکرد چشمگیر رهبران بازار، سامسونگ و اپل، و همچنین رشد کلی بازار را برجسته کردند.

به گزارش گروه اخبار خارجی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، طبق گزارش IDC، در سه‌ماهه سوم سال جاری، ۳۲۲.۷ میلیون گوشی هوشمند در سراسر جهان عرضه شده است که نسبت به سال گذشته ۲.۶ درصد افزایش داشته است. شرکت اومدیا نیز رشد مشابه ۳ درصدی را تجربه کرده است.

نبیلا پوپال، مدیر ارشد تحقیقات دستگاه‌های جهانی مشتریان در IDC، گفت: «صنعت گوشی‌های هوشمند به مسیر صعودی خود ادامه می‌دهد و رشد قابل توجهی را تجربه می‌کند.»

پوپال گفت: «تولیدکنندگان تجهیزات اصلی (OEM) نه تنها در سخت‌افزار و نرم‌افزار برای ترغیب به ارتقاء، بلکه در از بین بردن اصطکاک خرید نیز به هنر نوآوری دست یافته‌اند. آن‌ها دستگاه‌های پیشرفته را به طور بی‌نقصی با مدل‌های تأمین مالی نوآورانه و برنامه‌های رقابتی تعویض قطعات ترکیب کرده‌اند که تصمیم ارتقاء را برای مصرف‌کنندگان به «بی‌دردسر» تبدیل می‌کند.»

آنتونی اسکارسلا، مدیر تحقیقات تلفن‌های همراه در IDC، گفت: «با نگاهی به آینده، IDC چشم‌انداز مثبتی برای سال ۲۰۲۵ دارد و پیش‌بینی می‌کند که این حرکت رو به رشد بازار تا سه‌ماهه پایانی سال ادامه یابد. انتظار می‌رود تقاضای فزاینده برای جدیدترین محصولات مبتنی بر هوش مصنوعی، به دلیل تبلیغات تهاجمی قیمت‌گذاری و سبد محصولات قوی از فروشندگان پیشرو، منجر به پایان قدرتمندی برای سال ۲۰۲۵ شود.»

اومدیا هم موافق است، البته با کمی اشتیاق کمتر؛ او در مورد انبار کردن کالا توسط فروشندگان در سه‌ماهه سوم به امید یک فصل تعطیلات پربار صحبت کرد.

با این حال، این نکته همچنین هشدار دهنده به نظر می‌رسید و اشاره می‌کرد که فروشندگان باید مراقب باشند تا مقیاس حجم، سودآوری و اهداف درآمدی را متعادل کنند.

رونار بیورهوده، تحلیلگر ارشد Omdia، گفت: «فشارهای رقابتی در بازار فعلی شدید است و بسیاری از فروشندگان با فشار قابل توجهی بر سودآوری مواجه هستند.»

بیورهوده توضیح داد: «برای مثال، افزایش هزینه‌های مواد اولیه (BoM)، تعادل بین قیمت‌گذاری رقابتی و حاشیه سود را تنگ‌تر می‌کند. نیمه‌هادی‌ها، از جمله ذخیره‌سازی و حافظه، تحت فشار شدیدی هستند، زیرا فروشندگان گوشی‌های هوشمند در بحبوحه رشد بیش از حد مراکز داده و سرمایه‌گذاری‌های هوش مصنوعی، برای ظرفیت تولید رقابت می‌کنند.»

او افزود که نه رقابت و نه کاهش قیمت‌ها در کوتاه‌مدت محتمل نیست و این بار را کاملاً بر دوش فروشندگان می‌گذارد تا راه‌های خود را برای افزایش درآمد و متمایز کردن خود از رقبایشان پیدا کنند و به حوزه‌هایی مانند خدمات اشتراکی، لوازم جانبی، بسته‌های نرم‌افزاری و فروش بیشتر اشاره کرد.

با این حال، این جریان‌های درآمدی جایگزین، چالش‌های خاص خود را به همراه دارند. او گفت که پیاده‌سازی آنها به ویژه در بازارهای نوظهور، جایی که گوشی‌های هوشمند سطح پایین رایج هستند، آسان نخواهد بود.

با این حال، بخش گوشی‌های پریمیوم بود که در سه‌ماهه سوم رشد را رقم زد، و دستگاه‌های جدید سامسونگ و اپل مشتریان را متقاعد کرد که از پول خود صرف‌نظر کنند.

IDC اعلام کرد که اپل بهترین نتایج خود را در سه‌ماهه سوم سال گذشته به دست آورد، در حالی که سامسونگ قوی‌ترین رشد سه‌ماهه سوم خود را در طول سال به ثبت رساند. این گزارش، تقاضای قوی برای سری جدید آیفون ۱۷ و گلکسی Z Fold 7 و گلکسی Z Flip 7 سامسونگ را برجسته کرد که به ایجاد شتاب تازه‌ای برای بخش گوشی‌های تاشو کمک کرد.

طبق آمار IDC، سامسونگ، پیشرو بازار، در سه‌ماهه سوم سال جاری، میزان عرضه خود را با ۶.۳ درصد افزایش به ۶۱.۴ میلیون دستگاه رسانده و سهم بازار خود را ۱۹ درصد افزایش داده است. رشد اپل کندتر بود، اما همچنان با ۲.۹ درصد از بازار پیشی گرفت، در حالی که شیائومی، ترنسژن و ویوو، که بقیه پنج شرکت برتر را تشکیل می‌دهند، همگی رشد داشته‌اند. داده‌های Omdia نیز بسیار مشابه بود (به نمودار زیر مراجعه کنید).

روی هم رفته، پنج تولیدکننده بزرگ گوشی‌های هوشمند، سه‌ماهه جولای تا سپتامبر خوبی را پشت سر گذاشتند و به نظر می‌رسد که پایان مثبتی برای سال پیش رو دارند. اما هنوز چالش‌هایی وجود دارد که باید بر آنها غلبه کنند، زیرا آنها همچنان به دنبال رشد هستند.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.