امنیت

فناوری اطلاعات

November 15, 2025
12:15 شنبه، 24ام آبانماه 1404
کد خبر: 205932

رئیس پلیس فتای فراجا: تأکید بر آمادگی کامل کسب‌وکارهای دیجیتال در برابر تهدیدات سایبری

رئیس پلیس فتا فراجا با اشاره به همکاری پلیس فتا و کنترل‌های مستمر بر کسب‌ و کارهای دیجیتال، گفت: کاربران باید در انتخاب کسب‌وکارهای دیجیتال دقت کنند و اطلاعات شخصی خود را تنها در اختیار پلتفرم‌های دارای مجوز و نماد اعتماد قرار دهند. رعایت این نکته، شاخص مهمی برای اعتماد به کسب‌وکارها محسوب می‌شود.

سردار مجید در گفت‌وگو با ایسنا، در حوزه امنیت سایبری، دو مقوله مهم وجود دارد؛ یکی BCP که به استمرار خدمت‌رسانی مربوط می‌شود و دیگری DRP که شامل بازیابی سیستم و بازگشت به حالت پایدار است.

رئیس پلیس فتای فراجا درباره اقدامات این پلیس در زمینه امنیت کسب‌وکارهای دیجیتال توضیح داد: کسب‌وکارهای دیجیتال خدمات خود را به کاربران ارائه می‌کنند و طبیعتاً کلان داده‌های کاربران در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد. حفظ حریم خصوصی کاربران و محافظت از اطلاعات آنان از مهم‌ترین مسئولیت‌های این کسب‌وکارهاست و پلیس فتا در این مسیر با ارائه راهنمایی‌ها و نظارت‌های مستمر، همراهی لازم را انجام می‌دهد.

وی افزود: اجرای درست این وظایف، یک پروسه طولانی‌مدت است. بخشی از این وظایف پیشینی است؛ یعنی کسب‌وکارها باید پیش از ارائه خدمات، زیرساخت‌های خود را مطابق با استانداردهای جهانی و شاخص‌های امنیت سایبری طراحی کنند. ما این استانداردها و شاخص‌ها را به کسب‌وکارها ابلاغ کرده و نظارت می‌کنیم که در حوزه پایگاه‌های داده، امنیت شبکه و آموزش مستمر کارکنان رعایت شود. آموزش کارکنان بخش فنی، برنامه‌نویسان و تیم‌های توسعه و عملیات باید به‌ صورت مستمر و هدفمند انجام شود تا سطح امنیت سایبری ارتقاء پیدا کند. برای نمونه، ممکن است در یک کسب‌وکار بیش از ۵۰ استاندارد امنیتی لازم باشد که نه تنها به شکل تئوریک بلکه به‌صورت عملی و تکنیکال بررسی و رعایت شوند.

همکاری پلیس فتا و کنترل‌های مستمر بر کسب‌وکارها دیجیتال

کسب‌وکارهای دیجیتال باید آمادگی کامل در برابر تهدیدات احتمالی سایبری داشته باشند

سردار مجید در ادامه گفت: علاوه بر اقدامات پیشگیرانه، کسب‌وکارها باید آمادگی داشته باشند که در صورت وقوع حمله سایبری، اقدامات فوری برای کنترل خسارت، اطلاع‌رسانی به مراجع ذی‌ربط و ادامه ارائه خدمات به کاربران انجام شود. در این مسیر، پلیس فتا با جلسات، نشست‌های حضوری و کنترل‌های مستمر، همکاری نزدیک و دوطرفه‌ای با کسب‌وکارها برقرار کرده است.

رئیس پلیس فتای فراجا همچنین تأکید کرد که کاربران باید در انتخاب کسب‌وکارهای دیجیتال دقت کنند و اطلاعات شخصی خود را تنها در اختیار پلتفرم‌های دارای مجوز و نماد اعتماد قرار دهند. رعایت این نکته، شاخص مهمی برای اعتماد به کسب‌وکارها محسوب می‌شود.

کاهش گرایش مردم به استفاده از پلتفرم‌های خارجی ناشناس

وی عنوان کرد: خوشبختانه طی سال‌های اخیر، بیش از ۷۰ درصد نیازهای مردم از طریق کسب‌وکارهای داخلی و پلتفرم‌های معتبر پاسخ داده می‌شود. گرایش مردم به استفاده از پلتفرم‌های خارجی ناشناس که گزارش‌های زیادی از کلاهبرداری آن‌ها به دست ما می‌رسید، کاهش یافته و استفاده از اپلیکیشن‌ها و سایت‌های داخلی روزبه‌روز در حال افزایش است. این روند، نقش بسیار مهمی در توسعه اقتصاد دیجیتال کشور دارد و نشان‌دهنده اعتماد روزافزون مردم به کسب‌وکارهای داخلی است.

رئیس پلیس فتای فراجا از جمله اقدامات پلیس در خصوص در زمینه امنیت کسب‌وکارهای دیجیتال به حمله سایبری در جنگ ۱۲ روزه به صرافی نوبیتکس و اقدامات پلیس برای حفاظت از دارایی‌های مردم اشاره کرد و توضیح داد: به مجرد اطلاع از وقوع این حادثه، تأمین امنیت داده‌های کاربران در دستور کار قرار گرفت. همواره به صاحبان کسب‌وکارهای فعال در حوزه فضای سایبر توصیه کرده‌ایم که مسائل امنیتی را جدی گرفته و در صورت بروز مشکل، برنامه مشخصی برای مقابله داشته باشند.

در مورد نوبیتکس، بلافاصله پس از وقوع حمله، تیم‌های ما وارد عمل شدند و با این صرافی هماهنگی کامل صورت گرفت. حجم قابل توجهی از وجوه کاربران توسط هکرها به سرقت رفته بود که خوشبختانه به سرعت بلوکه شد و غیرقابل استفاده شد.

سردار مجید گفت: اولین اقدام مشترک، محدود کردن سطح حمله و شناسایی عامل آن بود. از جمله اقدامات کلیدی، رصد آی‌پی مهاجم و تضمین ادامه خدمت‌رسانی به کاربران بود. پلیس فتا با ارائه کمک‌های فنی به نوبیتکس، شرایط بازگرداندن تعادل به سیستم را فراهم کرد و کاربران توانستند به دارایی‌های خود دسترسی پیدا کنند و مشخص شد که دارایی‌های آن‌ها در امان است.

وی تأکید کرد: این اتفاق نشان‌دهنده اهمیت پیش‌بینی و آماده‌سازی کسب‌وکارها برای بحران‌های سایبری است. خوشبختانه با هماهنگی شبانه‌روزی تیم‌های فنی پلیس فتا و نوبیتکس، خدمات در کوتاه‌ترین زمان ممکن به حالت عادی بازگشت و دغدغه خاطر کاربران نیز برطرف شد.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.