بازار سرمایه

November 15, 2025
14:18 شنبه، 24ام آبانماه 1404
کد خبر: 205971

چند هفته تا درج نماد دیجی‌کالا؛ ورود به بورس با الگویی تازه برای استارتاپ‌ها

منبع: زومیت

دیجی‌کالا به‌زودی وارد بورس تهران می‌شود؛ ورودی که می‌تواند الگویی جدید برای استارتاپ‌های بزرگ برای حضور در بازار سرمایه باشد.
محمود گودرزی، مدیرعامل بورس تهران، از پذیرش قریب‌الوقوع شرکت نوآوران فن آوازه (با نام تجاری دیجی‌کالا) در بورس خبر داد. به گفته او، مراحل نهایی پذیرش این شرکت در حال انجام است و طی هفته‌های آینده، نماد معاملاتی دیجی‌کالا رسما در بورس تهران درج خواهد شد.

این خبر پس از گذشت حدود ۱۰ ماه از پذیرش گروه دیجی‌کالا (شرکت مادر) در بورس در دی‌ماه ۱۴۰۳ منتشر می‌شود؛ گروهی که مالک برندهایی چون دیجی‌کالا، دیجی‌پی، دیجی‌نکست و فیدیبو است.

پذیرش فعلی اما به خود شرکت دیجی‌کالا مربوط می‌شود که به‌طور مستقیم در حوزه تجارت الکترونیک و خرده‌فروشی آنلاین فعالیت دارد. شایان ذکر است هنوز هیچ یک از این دو مجموعه، چه گروه دیجی‌کالا و چه خود فروشگاه اینترنتی دیجی‌کالا به‌طور رسمی وارد بازار بورس نشدند.

بر اساس اطلاعات موجود، ورود دیجی‌کالا به بازار سرمایه در ادامه مسیر شفاف‌سازی مالی و توسعه ساختارهای شرکتی این مجموعه صورت می‌گیرد؛ اقدامی که از سال گذشته با انتشار گزارش‌های مالی، معرفی ساختار سهامداری و افزایش تعامل با سرمایه‌گذاران آغاز شد.

تحلیلگران بازار سرمایه معتقدند حضور مستقیم دیجی‌کالا در بورس، نه‌تنها به جذب سرمایه و توسعه زیرساخت‌های فناورانه آن کمک می‌کند، بلکه می‌تواند مسیر را برای ورود سایر استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان به بازار سرمایه هموارتر کند.

شنیده‌های زومیت حکایت از آن دارد که ورود دیجی‌کالا به بورس با الگویی متفاوت از سایر شرکت‌های بورسی انجام خواهد شد و ساختار عرضه اولیه (IPO) آن، با نگاهی به تجربه شرکت‌های فناورانه جهانی طراحی می‌شود؛ الگویی که ممکن است مدل تازه‌ای از ورود استارتاپ‌های بزرگ ایرانی به بازار سرمایه را رقم بزند.

گزارش‌ها نشان می‌دهد این شرکت با تمرکز بر سودآوری پایدار، بهبود گردش نقدی، توسعه زیرساخت‌های لجستیکی و افزایش سهم خدمات مالی دیجیتال، تلاش کرده است تصویری شفاف‌تر و جذاب‌تر برای سرمایه‌گذاران ارائه دهد.

کارشناسان معتقدند با توجه به جایگاه دیجی‌کالا در اقتصاد دیجیتال و سهم قابل‌ توجه آن در بازار خرده‌فروشی آنلاین، ورود این شرکت می‌تواند یکی از مهم‌ترین عرضه‌های اولیه سال‌های اخیر در بورس تهران باشد.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.