امنیت

امنیت

خبر اول

November 18, 2025
12:00 سه شنبه، 27ام آبانماه 1404
کد خبر: 205996

اتوبوس‌های ساخت چین در اروپا مشکوک به داشتن کلید قطع خودکار سرویس حمل و نقل جاده‌ای (OTA) هستند

ICTna.ir – بنا بر گزارش‌ها، دولت انگلیس در حال بررسی اتوبوس‌های ساخت شرکت چینی یوتونگ است، پس از آنکه یک مطالعه نروژی نگرانی‌هایی را در مورد کنترل از راه دور مطرح کرد. در گزارش فایننشال تایمز آمده است که وزارت حمل و نقل بریتانیا با مرکز ملی امنیت سایبری همکاری نزدیکی دارد تا به نگرانی‌هایی که ابتدا در نروژ و سپس توسط دانمارک مطرح شد، رسیدگی کند. این نگرانی‌ها اتوبوس‌های برقی ساخت شرکت چینی یوتونگ را پوشش می‌دهد، به ویژه اینکه سازوکار ارائه به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری از طریق راه دور توسط سازنده می‌تواند تا حدودی برای کنترل اتوبوس‌ها نیز مورد استفاده قرار گیرد.

به گزارش گروه اخبار خارجی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، روتر، ارائه‌دهنده حمل و نقل عمومی نروژی، منبع این جنجال است که اخیراً نتایج «آزمایش جامع ایمنی اتوبوس‌های برقی» را منتشر کرده است . روتر گفت: «اتوبوس چینی یوتونگ قابلیت به‌روزرسانی نرم‌افزار خودکار (OTA) را دارد. این بدان معناست که سازنده برای به‌روزرسانی نرم‌افزار و تشخیص، به هر اتوبوس دسترسی دیجیتال مستقیم دارد. از طریق یک سیم‌کارت رومانیایی به سیستم کنترل باتری و منبع تغذیه از طریق شبکه تلفن همراه دسترسی وجود دارد. بنابراین، در تئوری، این اتوبوس می‌تواند توسط سازنده متوقف یا غیرفعال شود.»

در ادامه آمده است که میزان پایین ادغام سیستم OTA با سایر سیستم‌های کنترلی، جداسازی آن را آسان می‌کند و در حال پیاده‌سازی سازوکارهایی برای انجام این کار است. در همین حال، گاردین گزارش می‌دهد که دانمارک پیش از این در مورد افشاگری‌های نروژ اقدام کرده و تحقیقات خود را در مورد این موضوع انجام می‌دهد. این روند اکنون به بریتانیا نیز گسترش یافته است و احتمالاً فشار برای اتحادیه اروپا جهت اتخاذ موضعی در مورد این موضوع حساس سیاسی در حال افزایش است.

همانطور که انتظار می‌رود، یوتونگ این ادعاها را رد می‌کند. شرکت Electrive گزارش می‌دهد که به روزنامه آلمانی Berliner Zeitung گفته است که این کنترل ادعایی از نظر فنی غیرممکن است. این شرکت اصرار دارد که «هیچ ارتباط فیزیکی بین واحد کنترل اصلی، معروف به T-Box، و سیستم‌های ایمنی حیاتی مانند فرمان، نیروی محرکه یا ترمز وجود ندارد.» علاوه بر این، به‌روزرسانی‌های OTA فقط با تأیید صریح اپراتور خودرو انجام می‌شود.

پیامدهای این ماجرا بسیار فراتر از چند اتوبوس برقی است. یکی از ماندگارترین اتهامات علیه فروشندگان «پرخطر» مخابرات چینی مانند هواوی این است که به دستور دولت چین، آنها می‌توانند از به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری OTA برای تداخل در شبکه‌های حاوی کیت خود استفاده کنند.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.