هشدار آمریکا به اینستاگرام: با کلاهبرداری مقابله نکنید، جریمه میشوید
پشت پردهی درآمدهای میلیارد دلاری متا از تبلیغات؛ کارشناسان بخش زیادی از این درآمد را به آگهیهای جعلی و کلاهبرداری نسبت دادهاند.
اسناد فاششده نشان میدهد متا بهعنوان مالک اینستاگرام، هر سال میلیاردها دلار از تبلیغات کلاهبرداری سود بهدست میآورد. درواقع روزانه ۱۵ میلیارد آگهی در فیسبوک، اینستاگرام و واتساپ منتشر میشود که بخش بزرگی از آنها جعلی هستند. با اینکه بخش امنیت متا میداند یکسوم کلاهبرداریهای آمریکا به پلتفرمهایش مربوط است، درآمد ۷ میلیارد دلاری این تبلیغات باعث شده است مقابله جدی با آنها در اولویت قرار نگیرد.
بهگزارش رویترز، کلاهبرداریها ابعادی گسترده دارند و فقط آمریکاییها سال گذشته ۱۶ میلیارد دلار خسارت گزارش کردهاند؛ عددی که بهدلیل کمگزارشی، احتمالاً کمتر از واقعیت است. در جهان نیز طبق برآوردها بیش از یک تریلیون دلار از جیب مردم به دست شبکههای کلاهبرداری رفته است. قربانیان اغلب افراد کمدرآمد، سالمندان و کسانی هستند که در شرایط دشوار زندگی قرار دارند.
اسناد داخلی نشان میدهد متا سالانه حدود ۱۶ میلیارد دلار فقط از تبلیغات کلاهبرداری و کالاهای ممنوعه درآمد دارد. درحالی که این شرکت میتواند بسیاری از آگهیهای جعلی را شناسایی کند، سیستمهای آن فقط زمانی تبلیغی را حذف میکنند که ۹۵ درصد مطمئن باشند جعلی است و حتی پس از تشخیص هم حسابها تا ۳۲ بار فرصت دارند قبل از مسدودشدن فعالیت کنند.
بهدلیل گسترش هوش مصنوعی و شبکههای تبهکاری جنوب شرق آسیا، تبلیغات جعلی پیچیدهتر شدهاند. بسیاری از این کمپها با قاچاق انسان نیروی کار جذب میکنند و از دیپفیک شخصیتهای مشهور برای تبلیغات جعلی استفاده میکنند. کارشناسان معتقدند متا باید استانداردهای سختگیرانهتری اعمال کند؛ از حذف سریع تمام تبلیغات مشکوک گرفته تا احراز هویت واقعی تبلیغدهندگان.
کارشناسان و نهادهای نظارتی میگویند دولتها باید متا و سایر پلتفرمها را بهعنوان شرکتهای مؤثر در چرخهی کلاهبرداری مسئول بدانند. الزام به بررسی پیش از انتشار آگهیها، افزایش جریمهها و اجرای نظارت مستقل میتواند راهحل باشد. باتوجه به سابقهی متا در اولویتدادن به سود نسبت به سلامت کاربران، اکنون فشار دولت آمریکا برای مقابله سختگیرانهتر با کلاهبرداریها شدت گرفته است.
