هوش مصنوعی

November 17, 2025
14:17 دوشنبه، 26ام آبانماه 1404
کد خبر: 206210

۹۷ درصد افراد نمی‌توانند موسیقی تولیدشده با هوش مصنوعی را تشخیص دهند

منبع: دیجیاتو

نگرانی‌های زیادی درباره آینده صنعت موسیقی وجود دارد.

نتیجه یک نظرسنجی نشان داده که عمده افراد نمی‌توانند تشخیص دهند که آیا یک موسیقی توسط هوش مصنوعی ساخته شده است یا انسان.

به گزارش رویترز، یک نظرسنجی که مشترکاً توسط Deezer و Ipsos انجام شده نشان داد که ۹۷ درصد از شنوندگان قادر به تشخیص تفاوت میان آهنگ‌های تولیدشده توسط هوش مصنوعی و آهنگ‌های ساخته‌شده توسط انسان نیستند. این موضوع باعث افزایش نگرانی‌ها پیرامون این مسئله شده که هوش مصنوعی می‌تواند نحوه ساخت، مصرف و درآمدزایی در صنعت موسیقی را متحول کند.

در این نظرسنجی ۹۰۰۰ شرکت‌کننده از هشت کشور از جمله آمریکا، بریتانیا و فرانسه مورد پرسش قرار گرفتند. نتیجه این نظرسنجی باعث افزایش نگرانی‌های اخلاقی در صنعت موسیقی شده است؛ زیرا ابزارهای هوش مصنوعی که می‌توانند آهنگ تولید کنند، نگرانی‌های حقوقی درباره کپی‌رایت ایجاد کرده‌اند که می‌تواند تهدیدی برای معیشت هنرمندان باشد.

طبق گفته پلتفرم استریم موسیقی Deezer، بیشتر شنوندگان خواستار برچسب‌گذاری واضح بر روی آهنگ‌های تولیدشده توسط هوش مصنوعی هستند. حدود ۷۳ درصد از پاسخ‌دهندگان از ذکر اطلاعات مشخص هنگام پیشنهاد آهنگ‌های تولیدشده توسط هوش مصنوعی حمایت کردند. ۴۵ درصد نیز خواستار گزینه‌هایی برای فیلترکردن آهنگ‌ها بودند و ۴۰ درصد هم اعلام کردند که به‌طور کامل از شنیدن آهنگ‌های تولیدشده توسط هوش مصنوعی خودداری می‌کنند. حدود ۷۱ درصد از افراد از عدم توانایی خود در تشخیص آهنگ‌های مصنوعی شگفت‌زده شدند.

پلتفرم Deezer که ۹.۷ میلیون مشترک دارد، شاهد افزایش ثبت موسیقی‌های ساخته‌شده توسط هوش مصنوعی به آستانه بیش از ۵۰۰۰۰ آهنگ روزانه بوده که تقریباً معادل یک‌سوم کل آپلودها در این پلتفرم است. Deezer با قابلیت برچسب‌گذاری سعی داشته شفافیت را در پلتفرم خود افزایش دهد و آهنگ‌های تولیدشده توسط هوش مصنوعی را از پیشنهادهای بخش تحریریه و پیشنهادهای الگوریتمی خود حذف کرده است.

مسئله تولید موسیقی توسط هوش مصنوعی پس از آن دوباره به سرخط اخبار آمد که یک آهنگ ساخته‌شده با هوش مصنوعی برای اولین‌بار به صدر جدول بیلبورد آمریکا رسید. حالا موسیقی‌های تولیدشده توسط هوش مصنوعی به محبوبیت بالایی میان کاربران دست یافته‌اند و هفته‌هاست که نام آنها در جدول‌های مجله بیلبورد دیده می‌شود.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.